La mai bine de un an de la înființare, Autoritatea pentru Digitalizarea României nu a realizat un catalog al serviciilor publice, conform obligațiilor legale: Inițiativa abia a început și va dura câteva luni
În era digitală și după o mulțime de bani aruncați pe strategii și grupuri de lucru înființate pentru realizarea unui inventar IT al statului, care ar fi trebuit să constate ce sisteme IT are administrația publică și ce servicii oferă către cetățeni, Guvernul nu are nici acum o situație. Octavian Oprea, președintele Autorității pentru Digitalizarea României, a prezentat abia joi, 17 iunie, inițiativa de creare a unui catalog de servicii publice, deși această obligație legală este în sarcina autorității de mai bine de un an. Recent, Oprea a declarat că realizarea acestui catalog va dura câteva luni.
Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a prezentat joi, 17 iunie, membrilor Comitetului pentru e-guvernare și debirocratizare inițiativa de realizare a Catalogului Național al Serviciilor Publice – măsură ce își propune inventarierea tuturor serviciilor publice furnizate de instituțiile și autoritățile publice centrale, în scopul creării unui instrument pentru monitorizarea progresului transformării digitale a administrației publice.
- „Vom crea un catalog al tuturor serviciilor publice pe care statul român le oferă cetățenilor și organizațiilor. Este esențial să știm ce servicii sunt livrate de administrație și care dintre ele pot fi digitalizate. Până acum, dezvoltarea serviciilor publice electronice a fost una insulară, care a impiedicat interoperabilitatea și a blocat accesul la date.
- Am demarat această iniţiativă în luna decembrie 2020 și contăm pe sprijinul colegilor din Comitetul de e-guvernare și debirocratizare pentru urgentarea obținerii de date în vederea completării catalogului serviciilor publice”, a declarat joi Octavian Oprea, președintele ADR.
ADR are obligatia legală de a face un catalog cu servicii publice. Niciun rezultat însă la un an de la înființare
Invitat în urmă cu 2 zile într-o conferință pe tema de digitalizare, Octavian Oprea declara că realizarea acestui catalog ar putea dura câteva luni.
- „Joi (n.a 17 iunie) va avea loc prima întalnire operativă a Comitetului de e-guvernare și debritocratizare, un comitet inițiat de ADR si SGG, și aș putea spune, prezidat de primul ministru. Avem clar o direcție pe care primul ministru a trasat-o și care se regăsește și în programul de guvernare – nu putem crește dpdv economic daca nu eliminăm birocrația. Primul obiectiv al acestui comitet este inventarierea tuturor serviciilor publice și a actelor normative care le reglementează. Am convingerea ca în câteva luni vom avea o evidență clara a tuturor serviciilor publice și vom avea un punct de plecare atunci când vine vorba de a modifica legislația pentru a debirocratiza România.”, a declarat marți 15 iunie, Octavian Oprea, președintele ADR, într-o conferință pe digitalizare.
HotNews.ro a solicitat un punct de vedere ADR în condițiile în care această autoritate are chiar obligația legală de a face acest catalog în legea de înființare – Hotărârea de Guvern 89 din 28 ianuarie 2020, care s-a publicat în Monitorul Oficial în luna februarie a anului trecut.
La Art. 5 alineatul b) se precizează ce atribuții legale are ADR, una dintre acestea fiind Catalogul serviciilor publice:
- „realizează, publică și actualizează anual, în colaborare cu Secretariatul General al Guvernului, Catalogul serviciilor publice, instrument pentru monitorizarea progresului transformării digitale a administrației publice și pentru informarea deciziilor strategice ale Guvernului României în materie de transformare digitală”.
HotNews.ro a cerut explicații ADR și în legătură cu alte proiecte vechi de ani de zile care vizau inventarierea IT a statului – hardware și aplicații, proiect demarat în 2015 de Guvernul Ponta, proiect coordonat de Radu Puchiu, secretar de stat la acea vreme la cabinetul premierului Victor Ponta.
S-au tot dat bani pe diverse strategii și s-au tot creat grupuri și comitete care ar fi trebuit să realizeze o situație atât a sistemelor IT ale statului cât și a serviciilor publice electronice, fără rezultate vizibile.
- Ce s-a întâmplat cu aceste proiecte? Ce s-a livrat în final? De ce nu avem acest inventar IT al statului?
Autoritatea pentru Digitalizarea României nu a răspuns încă întrebărilor HotNews.ro, dar ceva răspunsuri am primit de la Radu Puchiu.
Radu Puchiu si Cristian Botan, consilieri ai premierului Ponta
Foto: Hotnews
„Inventarierea IT începută pe când lucram la Guvern a vizat doar zona ministerelor. Ea a adus ceva lumină asupra nevoii de mentenanță (acesta era scopul final) dar a ridicat și multe alte întrebări. În orice caz, rezultatele acelui demers au fost folosite în alte proiecte ce au vizat zona de e-guvernare. Problema mare, am spus-o și atunci, o spun și acum, e că acest inventar ar trebui să fie o practică standard curentă a administrației, nu numai a ministerelor. Din păcate acest lucru nu se întâmplă încă.
Comitetul de e-guvernare și debirocratizare anunțat se referă totuși la servicii publice și nu la sisteme IT. Comitete sau grupuri de lucru pe debirocratizare au existat (cele menționate sunt corecte, dar au fost și multe alte proiecte de la măsurarea costurilor administrative (SGG) până la standarde de cost (MDRAP)). Cu toate astea cineva care să aibă o viziune de ansamblu nu a existat la nivel instituțional.
Inventarierea serviciilor este o obligație legală a ADR. Nu există încă realizat acel inventar al serviciilor publice (deși teoretic, conform altor obligații legale, trebuiau să fie în Punctul de contact Unic, gestionat de ADR). Nu vă pot răspunde eu de ce nu există.”, a declarat pentru HotNews.ro Radu Puchiu.