Sari direct la conținut

Legatura feroviara Bucuresti – Aeroportul Otopeni: Trenuri directe de la Gara de Nord la o noua gara in zona terminalului sosiri

HotNews.ro
Terminalul CFR de la Aeroportul Otopeni, Foto: MT
Terminalul CFR de la Aeroportul Otopeni, Foto: MT

Proiectul unei legaturi feroviare directe intre Bucuresti si Aeroportul Otopeni, cu o gara semi-ingropata in zona terminalului sosiri, este una din lucrarile incepute in forta pe final de mandat al cabinetului Ciolos si lasat mostenire noii guvernari. Inclus in Master Plan, cu finantare europeana nerambursabila, proiectul prevede realizarea pana in 2018 a inca 2 km de cale ferata pe langa cea existenta si care sa subtraverseze DN1 pana la Aeroport. Scopul final? Trenuri care sa faca 18 minute din gara de Nord pana la Aeroport, alte garnituri care sa faca opriri mai dese pe traseu in nordul Capitalei si trenuri directe spre Otopeni din orase precum Brasov, Constanta, Galati, Craiova sau din nordul Bulgariei.

Video realizat cu echipament Nikon

Termen scurt pentru realizare: In 2018 ar urma sa fie operationala linia directa Gara de Nord – Aeroport

Proiectul legaturii feroviare directe intre Gara de Nord si Aeroportul Otopeni este unul de care s-a vorbit constant in istoria recenta, insa doar abia in ultimele luni lucrurile au avansat cu adevarat, planurile fiind scoase de la naftalina si reactualizate.

Proiectul, cu un cost estimat la circa 100 de milioane de euro, mare parte din fonduri europene nerambursabile, ar trebuie sa fie gata in prima faza in 2018, daca noile termene vor fi respectate, si ar urma sa fie realizat de catre CFR Infrastructura, in regie proprie.

„Legatura feroviara intre Gara de Nord si Aeroportul Otopeni foloseste pe 17 km din cei 19 magistrala existenta spre Urziceni-Braila-Galati. Proiectul propriu-zis, ce va fi nou, presupune acel sector de doi kilometri intre calea ferata existenta si terminalul de pasageri de la Otopeni. E un proiect pe care noi estimam ca va fi gata in 2018 spre vara”, a declarat intr-un interviu pentru HotNews.ro, Robert Dobre, presedintele Autoritatii de Reforma Feroviara, o institutie nou creata, cu menirea de a eficientiza caile ferate din Romania.

FOTO: Linia CFR langa Aeroportul Otopeni si terminalul provizoriu – NOTA: Amplasamentul final al terminalului provizoriu a fost relocat mai aproape de sensul giratoriu. Vezi a doua poza

FOTO: Traseul liniei CFR (cu verde) pe sub DN1 si pe langa Aeroport. Terminalul provizoriu in apropiere de sensul giratoriu de langa terminalul sosiri al Aeroportului – Click pe poza pentru marire!

„Proiectul nu va fi greu de implementat, dar sunt doua puncte mai dificile unde va fi nevoie de putina atentie. Subtraversarea DN1 intr-o zona cu trafic foarte intens si terminalul de pasageri provizoriu din zona aeroportului. Acest terminal va fi unul provizoriu in zona sensului giratoriu de langa parcarea terminalului Sosiri de la Aeroport, iar noua gara va fi legata de aeroport printr-o pasarela de conexiune si un trotuar rulant”, a explicat Dobre.

Terminalul provizoriu, potrivit oficialului de la Transporturi, va fi folosit pana dupa 2020, cand Magistrala 6 de metrou va „ajunge” la Aeroport, moment in care va fi construit un nou terminal, multimodal, pentru ambele legaturi.

„Proiectul a capatat maturitate de la momentul in care a fost prezentat in urma cu doua luni. Deja specialistii de la CFR Infrastructura au facut ridicarile topografice in teren in urma carora s-a definit aliniamentul cel mai bun pentru legatura feroviara. Au fost realizate si legaturile cu CNAIR (n.r. Compania de Drumuri) si s-au obtinut si avizele de la Autoritatea Aeronautica si de la Aeroportul Otopeni”, a explicat Robert Dobre, presdintele AFR.

Mai mult decat atat, specialistii de la CFR Infrastructura au realizat simulari 3D si au definit, practic, cum va arata acest terminal si care va fi pozitionarea lui in spatiu in zona Otopeni.

FOTO – Simulari 3D cu terminalul CFR de langa Aeroportul Otopeni – Click pe poza pentru marire!

In 2017 vor incepe lucrarile la subtraversarea DN1 in zona Aeroportului

„Primele etape deja au fost parcurse si a fost identificata sursa de finantare. Proiectul este cuprins in Master Planul General de Transport in Programul Operational Infrastructura Mare la cofinantare pe fonduri europene nerambursabile. Costul este de 100 de milioane de euro pentru tot proiectul”, a precizat Dobre.

Traseul a fost stabilit si s-a revizuit Studiul de Fezabilitate, potrivit oficialului. „In 2017 vor incepe lucrarile efectuate de CFR Infrastructura si se va incepe subtraversarea de la DN1. In 2018 urmeaza sa fie operabila aceasta cale ferata de legatura intre Gara de Nord si Otopeni”, a spus presedintele AFR.

FOTO: Terminalul CFR de langa Aeroportul Otopeni – Click pe poza pentru marire!

18 minute cu trenul din Gara de Nord pana la Aeroport – trenuri directe si altele cu opriri in Pajura, Chitila si Mogosoaia

Timpul de legatura intre Gara de Nord si Aeroportul Otopeni ar urma sa fie de 18 minute, cu trenuri de calatori pe o cadenta in functie de fluxurile de pasageri din Aeroport.

„Noi estimam ca la orele de varf sa avem o cadenta de patru trenuri pe ora, cate unul la 15 minute, urmand aceasta cadenta sa scada pentru intervalele intre varfuri,d ar sa ramana operabila si noapte, cand sunt curse aeriene – o cadenta de un tren pe ora”, a detaliat Dobre.

„Am analizat si situatia cu trenuri intercalate care sa opreasca si pe parcurs. Vor fi trenuri care pot opri si in Pajura, in Chitila, in Mogosoaia – trenuri pentru cartierele Giulesti sau Grivita, astfel incat sa se poata asigura si o legatura intermediara intre partea de Nord a Capitalei si Aeroport. Putem vorbi de trenuri directe spre Aeroport si, intre acestea, intercalate, trenuri cu mai multe opriri”, a precizat oficialul de la Transporturi.

Cadenta trenurilor dinspre Capitala spre Aeroport va fi una deasa, incepand cu 2018, insa aceasta se va rari pe legatura cu Bucurestiul odata ce la Aeroport va „ajunge” si Magistrala 6 de metrou, atunci cand se va realiza si terminalul multimodal pentru ambele legaturi – pe calea ferata si metrou.

Calea Ferata pana la Aeroport, folosita si de trenuri directe din orase din sudul Romania si nordul Bulgariei

„Calea ferata spre Aeroport si Magistrala 6 de metrou nu sunt niste proiecte concurente, ci trebuie sa le primvim ca niste proiecte in armonise si care sunt complementare. Proiectul de cale ferata ramane fezabil si dupa implementarea metroului. Una dintre componentele principale ale proiectului nu este doar legatura cu Bucurestiul, ci legatura cu alte zone urbane din Romania”, a spus Dobre.

„Pot fi asigurate legaturi Brasov-Ploiesti-Aeroportul Otopeni fara tranzit prin Gara de Nord. Sau de la Constanta la Otopeni, sau de la Galati, sau de la Craiova – fara a trece prin Bucuresti, ci o legatura directa pentru calatorii Aeroportului Otopeni. Sunt lucruri noi pentru Romania, dar sunt lucruri care se intampla de multi ani in Europa”, a detaliat oficialul Autoritatii Feroviare din Romania.

„De aceea proiectul de cale ferata nu este unul dedicat exclusiv Bucurestiului. Intr-adevar, in prima faza va opera foarte des cu Capitala, dar dupa finalizarea metroului concentrarea va fi pe legatura cu ariile urbane din sudul Romaniei si, de ce nu, cu nordul Bulgariei, zona Ruse, ce poate fi deservita de Aeroportul Otopeni”, a explicat Robert Dobre.

PRIMELE PROCEDURI


18 OCTOMBRIE 2016

LANSAREA LICITATIILOR


(Lucrare realizata in regie proprie)

INCEPEREA

LUCRARILOR


Cronologia proiectului:

Iulie 2013 – Ministerul Transporturilor, condus pe atunci de Relu Fenechiu, pune in discutie publica posibilul proiect de realizarea a unei conexiuni feroviare directe intre Aeroport si Gara de Nord – un proiect mult mai ieftin si mai usor de realizat decat Magistrala 6 de metrou spre Otopeni.

Septembrie 2015 – Ministrul Transporturilor din acel moment, Iulian Matache, sustine ca proiectul ramane in vederea Ministerului, insa nu a putut iferi termene sau informatii concrete.

Octombrie 2016 – Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Buse, anunta reinvierea proiectului si pune pe tapet un program cu termene bine definite. Aici detalii.

Decembrie 2016 – Primele detalii despre traseu, sttaii de pe parcurs, planse si terminalul de la Aeroport sunt publicate de HotNews.ro in cadrul acestui articol.

7 iunie 2017 – Dupa sase luni de la schimbarea Guvernului proiectul a ramas in aer. Licitatia pentru revizuirea SF_ului a trebuit reluata si documentatia refacuta, insa nici pana in prezent procedura de achizitie publica nu a ajuns in SEAP.

Compania Nationala de Cai Ferate pentru HotNews.ro:

Procedura de licitatie pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru linia de cale ferata Bucuresti – Aeroportul Henri Coanda a fost demarata in data de 29.09.2016 si a avut termenul final pentru depunerea si deschiderea ofertelor data de 12.12.2016. Urmare faptului ca la licitatie nu s-a prezentat nici un ofertant si ca au intervenit modificari legislative (HG nr.907/29 noiembrie 2016 privind etapele de elaborare si continutul – cadru al documentatiilor tehnico – economice aferente obiectivelor/proiectelor de investitii finantate din fonduri publice) a fost revizuita documentatia de licitatie. Procedura de licitatie a fost reluata in luna februarie 2017, dupa doua respingeri de catre ANAP. Fisa de date si Strategia de Contractare au fost modificate conform solicitarilor ANAP si vor fi republicate pe SEAP pentru validare.

Valoarea estimata a lucrarilor de baza pentru proiectul linia de cale ferata Bucuresti- Aeroportul Henri Coanda este de 88 milioane euro.

Datorita reluarii proceduri de licitatie, se estimeaza ca linia de cale ferata va deveni functionala in trimestrul III al anului 2019.

26 iulie 2017 – Trenul de aeroport si centura feroviara au deraiat. Primariile din Ilfov vor PUZ pe banii CFR, iar la licitatiile pentru tunelul pe sub DN1 nu s-a prezentat nimeni (Detalii in Romania Libera)

„Din septembrie, cel mai tarziu octombrie, se va relua legatura feroviara directa intre Gara de Nord si punctul de oprire de la Otopeni si, mai departe, spre Urziceni, in urma finalizarii noului pod de la Mogosoaia, peste DN1A. Astfel, durata calatoriei pana la PO Aeroport se va reduce la 23 de minute (fata de 48 de minute in prezent. n.red.)”, a declarat pentru Romania libera directorul general al Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA, Marius Chiper.

(…)

Proiectul s-a blocat insa din cauza faptului ca la cele doua licitatii organizate de CFR SA pentru realizarea studiului de fezabilitate nu s-a prezentat nimeni, dupa cum a declarat Chiper. ¬Fara studiu de fezabilitate nu putem continua. Vom organiza o a treia licitatie. Daca trecem de aceasta etapa, nu mai sunt probleme, pentru ca proiectarea o facem noi¬, a mai spus oficialul CFR.

Motivele pentru care companiile de profil nu s-au aratat interesate de licitatia organizata de CFR par a fi legate de valoarea estimata mica a contractului, de aproximativ 200.000 de euro, si de faptul ca in ultima perioada au fost atribuite multe alte studii mai banoase

12 februarie 2018: Trenul catre Otopeni nu va fi gata mai repede de 2020, pentru ca au aparut noi probleme cu documentatia pentru studiul de fezabilitate. Despre stadiul proeictului puteti citi pe larg aici.

1 martie 2018 – CFR a scos la licitatie Studiul de Fezabilitate pentru legatura feroviara Gara de Nord – Aeroportul Otopeni. Termenul este de 6 luni de la semnarea contractului pentru prima faza ce include cei 2 km de CF noua, subtraversarea DN1 si noua gara de langa terminalul Sosiri, insa termenul maxim inaintat de CFR pentru evaluarea ofertelor este august 2018… Detalii, aici.

26 martie 2018 – CFR pune cruce trenului direct Gara de Nord – Aeroport. Nu va fi gata la Euro 2020, iar compania va pune scări rulante și va construi o clădire în halta de unde pasagerii vor lua în continuare microbuzele către Otopeni. Detalii.

23 mai 2018 – Planurile la zi pentru legătura pe cale ferată București – Aeroportul Otopeni: O soluție improvizată până la Euro 2020; Conexiunea directă și gară la aeroport, abia mai târziu

CFR vrea să construiască o clădire în Punctul de Oprire Otopeni, peroane și facilități pentru persoanele cu dizabilități, totul până în trimestrul I 2020, se arată într-un răspuns transmis de CFR la solicitarea HotNews.ro.

Pe de altă parte, surse din minister susțin că este luată în calcul și varianta ca trenurile actuale spre Aeroport, pe magistrala spre Urziceni, să folosească o linie de cale ferată dinspre Balotești spre Aeroport care ajunge foarte aproape de pista Nord. Pe această cale feroviară în prezent este adus combustibilul prin vagoane-cisternă în zona aeroportului. Din acel loc călătorii ar urma să fie preluați de microbuze sau autobuze până la terminalele plecări/sosiri.

Dincolo de improvizațiile pentru Euro 2020, CFR merge mai departe cu proiectul realizării unei legături directe pe cale ferată cu Aeroportul, inclusiv prin construirea unei gări în zona parcării de la aeroport, însă procedurile înaintează greoi. Oficial CFR susține că termenul luat în vizor pentru finalizarea acestor lucrări este mai 2020, însă în realitate calendarul propus este unul extrem de optimist, iar șansele de a fi gata la timp sunt aproape nule.

19 iulie, CFR a anunțat că s-a semnat contractul pentru reactualizarea studiului de fezabilitate pentru modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroportul Internaţional Henri Coandă.

Ce spunea compania atunci și care erau variantele:

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA şi SC BAICONS IMPEX S.R.L au semnat contractul, în valoare de 2.5 milioane lei, pentru reactualizarea studiului de fezabilitate necesar modernizării liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroportul Internaţional Henri Coandă (AIHCB), cu o durată de implementare de 12 luni şi finanţare asigurată din fonduri externe nerambursabile.

Studiul de Fezabilitate are drept scop selectarea variantei de legătură pe calea ferată între staţia Bucureşti Nord şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă, în conformitate cu standardele impuse pentru Coridoarele Europene şi Coridoarele TEN-T, şi va fi elaborat în două etape:

Etapa I – analiza tehnico-economică pentru cele 4 variante posibile de conectare, din care se va selecta varianta finală:

  • linie simplă neelectrificată, cu racordare din linia magistrală 700, cap Y Mogoşoaia care subtraversează DN 1 cu asigurarea gabaritului de electrificare, cu o staţie c.f. situată în imediata vecinătate a aerogării AIHCB și Terminalul T1 al AIHCB,
  • linie simplă neelectrificată, cu racordare din linia magistrală 700, în zona PO Odăi, care subtraversează DN 1, cu asigurarea gabaritului de electrificare, cu o staţie c.f. situată în imediata vecinătate a aerogării AIHCB și Terminalul T1 al AIHCB,
  • linie simplă neelectrificată, cu gabarit de electrificare, cu racordare din staţia Baloteşti la Terminalul Plecări AIHCB.
  • varianta de traseu în sistem MONORAIL cu puncte de îmbarcare/debarcare din PO Odăi şi din imediata vecinătate a terminalelor de sosiri – plecări ale AIHCB.

Etapa a II-a – dezvoltarea variantei selectate în Faza I prin elaborarea documentaţiei tehnico-economice pentru lucrări de electrificare, centralizare electronică și racordare la Terminalul T2 Nou, zona Cargo și conexiunea cu Metroul.

2 august 2018: Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a declarat că pe ruta Gara de Nord – Aeroportul Otopeni va fi gata „cu siguranţă” calea ferată, nu însă şi tronsonul de metrou, astfel că la Campionatul European din 2020 suporterii vor putea merge cu trenul la aeroport. Soluția propusă ține de construirea unui pod feroviar peste DN1 și apoi continuarea liniei, pe piloni, până la etajul 1 al terminalului de pasageri din Aeroportul Otopeni.

30 octombrie 2018 – Legătura Capitalei cu Aeroportul Otopeni: De ce se justifică Magistrala 6 de metrou care va costa un miliard de euro, dacă se face și tren direct de zece ori mai ieftin? Detalii, aici.

12 noiembrie 2018 – De ce a decis Comisia Europeană să finanțeze doar jumătate din magistrala de metrou M6 către Aeroportul Otopeni. Criticile aduse proiectului depus de România

3 decembrie 2018 – CFR SA a publicat licitația în valoare totală de aproape 500 milioane lei.

Valorea totală estimată este de 497 milioane lei. Durata contractului este de 14 luni, dintre care două luni proiectare şi 12 luni execuţie lucrări.

Criteriul de atribuire va fi cel mai bun raport calitate – preț. Tot în criteriul de atribuire, propunerea tehnică va avea o pondere de 60%, iar prețul ofertei (componenta financiară) va avea o cotă de 40%.

12 februarie 2019: CFR a lansat licitaţia pentru modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, obiectul contractului fiind construcția a 3 km de cale ferată și a unui viaduct de 1,5 km peste DN1. Termenul limită pentru primirea ofertelor este 25 martie și sunt șanse minime ca trenurile să poată circula în iunie 2020 când Capitala va găzdui patru meciuri de la Euro.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro