Mai: partidele au iesit pe strazi si in ziare
Luna mai a fost dominata de campania electorala. Se spune ca alegerile aduc cresteri semnificative ale volumelor de publicitate. Anul acesta, limitarile date de lege privind modul in care partidele politice pot comunica pe televiziune au determinat ca publicitatea acestora sa aiba efecte notabile numai in presa scrisa si pe strazi.
Campaniile electorale de panotaj (outdoor) s-au evidentiat prin cantitate, cu numeroase panouri in formate diverse si multe locatii noi. Totusi, piata de panotaj n-a inregistrat cresteri majore. Clientii comerciali au preferat investitii reduse din motive tactice, lasandu-i pe politicieni sa se afiseze. In schimb, presa a cules din plin beneficiile campaniei electorale.
Ziarele au inregistrat o crestere a volumului de publicitate de 32% fata de luna precedenta, jumatate din crestere fiind datorata electoralelor care au reprezentat in luna mai circa 20% din totalul cheltuielilor publicitare in presa. Jurnalul National si Ziua au ajuns pe primele doua locuri in topul investitiilor (la rate card), depasind cu mult consacratul lider, Libertatea.
PUR si PSD sunt cei doi advertiseri fruntasi ai celor doua publicatii. De asemenea, in topul clientilor electorali, PSD conduce detasat, inregistrand 8% din toata publicitatea inserata in ziare. Din totalul bugetelor investite de partidele politice in presa scrisa (volum rate card), PSD este responsabil pentru 46%.
Merita mentionat candidatul Marian Vanghelie pe locul 4 in topul „clienti politici” din punctul de vedere al bugetelor de publicitate. Revistele nu au avut de profitat de pe urma electoralelor. Cateva saptamanale au reusit sa obtina o cota de 1,4% din totalul investitiilor in luna de campanie politica.
Totusi, un numar mare de reviste, extrem de variate ca profil si numar de cititori, auditate sau nu, parte din grupuri puternice de presa dar nu numai, au atras volume insemnate de publicitate.
In acest pluton au intrat revistele de business (Capital, publicatiile in limba engleza), consacratele reviste de femei (Cosmopolitan, Unica si Avantaje), nou-venitele reviste de casa si decoratiuni si diversele ghiduri. Circa 90 de titluri (lunare, bilunare, saptamanale cu suplimente sau editii speciale) au atras bugete (la rate card) de la cateva sute pana la 500.000 de euro (revista Capital).
In mai, consumul TV a scazut cu numai 5% fata de luna precedenta (in mai 2003 eram la 11% scadere). S-a livrat publicitate cam la nivelul volumului din aprilie, insa cu o incarcare deja evidenta, la limita in multe cazuri.
De remarcat importanta intervalului 19,00 – 23,00 pentru Antena 1, care a fost dezechilibrat fata de intervalele adiacente din cauza lipsei unui program puternic inaintea orei 19,00, dar si a emisiunii electorale care a inregistrat audiente relativ scazute (sub 3 puncte). Programul lunii cu cea mai ridicata audienta a fost derby-ul Rapid-Dinamo cu 15,3% audienta medie si 34% cota de piata.
Insa cel mai vizionat program al lunii mai a fost „Seara Campionilor”. Difuzat pe doua statii puternice, Romania 1 si ProTV, programul „Seara campionilor” a fost urmarit (cumulat) de peste 45% din telespectatorii din mediul urban. De apreciat este strategia Antenei 1 care, in seara respectiva, a programat a doua parte a filmului indian „Articolul 420”.
Filmul a reusit sa obtina o medie eleganta de 7,7% in plin prime time, peste „campioni”. O cota de piata de 40% si o medie de 12 puncte de audienta a inregistrat Finala Eurovision 2004. Previzibil, caci si anul trecut cifrele au aratat bine. Sa mai remarcam finala Ligii Campionilor si meciul amical Romania – Irlanda (12,3% rating; va amintiti meciul cu Germania cu 18 procente?).
Fotbalul continua sa ne mentina atentia cu Europenele din Portugalia. Din pacate, vom admira alaturi de Mutu si Iordanescu rating-urile lui Figo si Beckham.