Sari direct la conținut

Noi reguli pentru ocuparea posturilor vacante în universități: se despart concursurile de promovare de cele de angajare, dar se elimină din incompatibilități / Marian Preda: Rămân portiţe pentru unii care vor să intre mai pe uşa laterală

HotNews.ro
Studenti in aula Universitatii, Foto: Agerpres
Studenti in aula Universitatii, Foto: Agerpres

Concursurile pentru promovarea în carieră şi cele pentru angajarea pe posturile vacante din universităţi au fost despărţite prin două hotărâri de Guvern aprobate vineri în sedinţa Executivului, care a eliminat însă o serie de incompatibilități în privința comisiilor de concurs. Astfel, asistenţii, lectorii şi conferenţiarii universitari vor putea fi promovaţi, în limita posturilor didactice vacante aprobate anual de către Senatul Universității, în urma unui examen. Experții consultați de HotNews susțin că despărțirea concursurile este pozitivă, însă o problemă rămâne faptul că nu s-a precizat un procent din posturile vacante rezervat pentru „externi”. De asemenea, susțin ei, eliminarea unor incompatibilități „deschide nişte portiţe pentru unii care vor să intre în învăţământul superior mai pe uşă laterală”.

Pe scurt:

  • Concursul pentru promovarea în carieră va fi despărțit de concursul pentru angajarea pe posturile vacante
  • Vechime minimă de 3/6/9 ani în calitate de cadru didactic în învățământul superior în cadrul instituției organizatoare a examenului de promovare (3 ani pentru lector/șef lucrări, 6 ani pentru conferențiar, 9 ani pentru profesor universitar);
  • S-a eliminat dintre incompatibilități prevederea potrivit căreia persoanele care erau asociate în firme sau care au lucrat împreună în trecut în proiecte şi au fost remunerate de către candidaţii la concurs nu pot face parte din comisiile de concurs.
  • Gigel Paraschiv, secretar de stat la MEN: Schimbările au fost cerute de universități
  • Marian Preda, președinte Senatul Universității din București: O chestiune pozitivă e faptul că se despart concursurile de promovare de cele de angajare. Prin eliminarea unor incompatibilități se deschid nişte portiţe pentru unii care vor să intre în învăţământul superior mai pe uşă laterală
  • Liviu Ornea, profesor Facultatea de Matematică: Cea mai mare problemă a metodologiei este că nu specifică ce procent din posturile vacante trebuie scoase la concurs de promovare
  • Daniel Funeriu, fost ministru al Educației: PSD administreazã intelectualilor de calitate, prin dăncili şi rovane, fix ceea ce Piața Victoriei administra pesedeului în 10 august

Universitatea trebuie să publice posturile pentru promovare

Potrivit actelor normative adoptate de Guvern, personalul didactic are dreptul de a promova în cariera didactică, pe bază de examen, în limita posturilor didactice vacante aprobate anual de către senatul universității. Pot participa la examen cadrele didactice titulare care au avut calificativul „foarte bine” în ultimii 3 ani, nu au fost sancționate disciplinar în ultimii 3 ani și îndeplinesc standardele de ocupare a posturilor didactice. Vechimea minimă necesară este de 3 ani pentru lector/șef lucrări, 6 ani pentru conferențiar, 9 ani pentru profesor universitar

În privinţa organizării concursurilor pentru posturile vacante, metodologia prevede, printre altele, ca în termen de trei zile candidaţii să conteste procedurile de concurs.

De asemenea, dacă până acum persoanele care erau asociate în firme sau care au lucrat împreună în trecut în proiecte şi au fost remunerate de către candidaţii la concurs nu puteau face parte din comisiile de concurs, acum acest lucru este posibil.

Experţii contactaţi de HotNews.ro au analizat schimbările produse de cele două metodologii, iar părerile sunt împărţite în privinţa oportunităţii acestora.

Liviu Ornea: Metodologia nu specifică procentul posturilor scoase la promovare

Profesorul Liviu Ornea, director al Departamentului de Matematică de la Facultatea de Matematică și Informatică a Universităţii din Bucureşti, spune că despărţirea dintre concursul pentru postul vacant şi concursul pentru promovarea în carieră este bună.

„Cel puţin la noi în universitate se discuta de multă vreme. Ea este oportună şi pentru că există, de pildă, oameni care fac foarte multă didactică şi la un moment dat, măcar spre sfârşit de carieră, ar merita să promoveze, chiar dacă nu fac cercetare atât de bine, adică satisfac doar la minim standardele naționale și locale, şi într-un concurs deschis este aproape imposibil. Poate că nu e anormal ca universitatea să spună „Iată persoana cutare a făcut o carieră didactică foarte bună şi putem de la lector să o facem conferenţiar, măcar spre finalul carierei. Însă, s-ar putea să fie o problemă, pentru că dacă la Universitatea din Bucureşti o să fim foarte selectivi cu această procedură, s-ar putea ca la universitatea din Pătârlagele ea să devină regula”, spune profesorul Liviu Ornea.

Acesta arată că cea mai mare problemă a metodologiei adoptate vineri de Guvern este că nu specifică procentul posturilor vacante ce pot fi scoase la concurs.

„Mie mi se pare că de fapt concursul public aşa cum e până acum e o ipocrizie, pentru că de fapt a fost om pe post. Noi am scos până acum posturile la concurs, dar mai mult de doi oameni nu au venit pentru post. Cea mai mare problemă a metodologiei este că nu specifică ce procent din posturile vacante trebuie scoase la concurs de promovare. Trebuie spus foarte clar că nu se pot scoate toate posturile vacante la concurs de promovare. În Italia, de exemplu, există acest sistem şi se impune ca 20% din posturile puse în concurs într-un an să fie pentru externi”, consideră profesorul.

În opinia acestuia mai există o problemă gravă privind metodologia, şi anume, eliminarea incompatibilităţilor.

„Până acum, era scris în lege că nu pot face parte din comisie un profesor sau cercetător care s-a aflat în vreo echipă de grant condusă de candidat. Dacă acesta din urmă a condus un grant şi eu am fost în echipa lui şi am luat un salariu de la el, nu mai pot eu să-l judec după aceea. Se consideră că am avut foloase din partea candidatului. Această prevedere a fost scoasă şi nu cred că e bine”, a mai spus Liviu Ornea.

Marian Preda: Sunt probleme secundare şi incompatibilităţi

Profesorul Marian Preda, preşedintele Senatului Universităţii din Bucureşti, a declarat pentru Hotnews.ro că modificările au fost cerute de foarte mulţi universitari pentru a creşte numărul de candidaţi la concursurile reale de angajare, nu de promovare.

„E o chestiune pozitivă, în opinia mea şi a multor colegi din toate universităţile, faptul că se despart concursurile de angajare, deci de intrare pentru prima dată în învăţământul superior de cel de promovare, adică de avansare pe o altă poziţie a celor din interior. Până acum, un conferenţiar care era de mai mulţi ani în universitate trebuia să dea concurs pe un alt post decât al lui, şi la concursul acela să vină şi alte persoane. Problema nu era că veneau alte persoane, ci că el pornea cu un avantaj pentru că era din interiorul universităţii. Să ai pe cineva aproape de sfârşitul carierei şi să-l pui să dea un concurs public şi să faci tot acest simulacru, după părerea mea era inutil. În acelaşi timp, asta crea impresia că cele mai multe concursuri sunt ocupate tot de oamenii din interior, şi asta îi descuraja pe cei din afară, care în mod legitim trebuie să participe în număr cât mai mare”, a spus Marian Preda.

Profesorul arată însă că poate exista o problemă secundară. „Reglementând acest lucru au lăsat cumva posibilitatea de a fi titularizat pe post pe perioadă nedeterminată şi la posturi mici, la asistenţi. Ba chiar au reglementat anterior titularizarea pe perioadă nedeterminată a asistenţilor care erau angajaţi pe perioadă determinată. Lucrul acesta nu ajută prea mult la creşterea angajaţilor din învăţământul superior. E bine ca la începutul carierei să fii angajat pe perioadă de trei ani, să fii reevaluat şi dacă te dovedeşti bun la nivel de predare şi de cercetare de abia atunci să fii titularizat pe perioadă nedeterminată”, consideră Marian Preda.

Preşedintele Senatului Universităţii din Bucureşti spune că au fost scoase unele incombatibilităţi, cu toate că se menţin cele care privesc rudele şi afinii.

„De exemplu, dacă au participat înainte la proiecte comune, în care candidatul ca ordonator de credite l-a plătit pe evaluator, acesta nu putea fi parte din comisie. Sau dacă au acţiuni la aceeaşi firmă sau alte situaţii de genul acesta nu puteau fi în comisia de concurs. Eu nu spun că vor fi cazuri multe. La universităţile serioase astfel de serioase vor fi poate din întâmplare sau nu vor fi deloc, dar se deschid nişte portiţe pentru unii care vor să intre în învăţământul superior mai pe uşă laterală”, a declarat Marian Preda.

Daniel Funeriu, reacţie virulentă

Cel mai virulent la adresa schimbărilor este Daniel Funeriu, fostul ministru al Educaţiei. Acesta spune că studenţilor şi profesorilor deştepţi le rămâne o singură variantă şi aceasta este aceea de a pleca din România.

„În 2011, am dat prin Legea Educației şi HG 457/2011 toate instrumentele de care aveau nevoie oamenii de calitate pentru a-şi apăra interesele. Nu au făcut-o, au stat pasivi. Acum PSD administreazã intelectualilor de calitate, prin dăncili şi rovane, fix ceea ce Piața Victoriei administra pesedeului în 10 august. Doar că de data asta ei o fac prin legi, nu prin țipete în stradă. Adică încă o lecție de realism politic din partea impostorilor. Opoziția, evident, tace. Pentru că e la fel de imbecilă”, a spus Funeriu.

Ce spune Ministerul Educaţiei Naţionale: Schimbările au fost cerute de universităţi

Contactat de Hotnews.ro, Gigel Paraschiv, secretar de stat la Ministerul Educaţiei Naţionale, a spus că toate schimbările privind concursurile din universităţi au fost cerute de universităţi prin mai multe rezoluţii ale Consiliului Naţional al Rectorilor, în care se cere punctual introducerea promovării pe post.

„Tot în urma discuţiilor cu universităţile s-a constat că HG 457 din 2011 prin care era aprobată metodologia de concurs are nişte mici probleme, cum ar fi pentru eventualele contestaţii la concursuri nu se putea contesta decât procedura de concurs, nu se putea intra pe conţinutul dosarului de concurs, pe îndeplinirea standardelor minimale. Acum am dat posibilitatea constituirii unor comisii de contestaţii pentru fecare concurs în parte care are atribuţii şi în ceea ce priveşte îndeplinirea standardelor minimale de către candidaţi”, a spus Gigel Paraschiv.

„Am dat posibilitatea ca prin avizul consiliului facultăţii în comisiile de concurs să fie numit preşedinte un specialist în domeniu din universitatea respectivă. Ţinând cont de toate incompatibilităţile prevăzute de lege se ajungea în situaţia în care nu aveai pe cine să pui preşedinte de comisie de concurs pentru că la concurs se înscria cineva care acum un timp, acum 10 ani, ar fi scris o lucrare cu preşedintele comisiei sau ar fi lucrat îmrepună. Şi atunci am încercat să clarificăm şi această situaţie”, a mai spus Gigel Paraschiv.

În privinţa promovării pe post, secretarul de stat arată că aceasta a apărut ca o necesitate pentru că la unele concursuri se înscria o singură persoană.

„În plus, au apărut discuţii că posturile se ocupă între cunoştinţe, pe prietenii, frăţia universităţilor, ştiţi dumneavostră foarte bine termenii folosiţi. Pentru a clarifica lucrurile, universiattea decide ce posturi scoate la promovare, pentru cine, transparent, cu publicare pe site, cu transmiterea către minister a posturilor pe care le promovează”, a conchis Paraschiv.

MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unei minți sănătoase. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Educație!

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro