Omul de afaceri indian Ratan Tata, creatorul celei mai ieftine mașini din lume, a murit la vârsta de 86 de ani
Ratan Tata, fostul preşedinte al Tata Group, care a pus grupul indian pe scena globală cu o serie de achiziţii de profil înalt, a murit la vârsta de 86 de ani, a anunţat Tata Group într-un comunicat transmis miercuri seara, relatează Reuters și News.ro.
Ratan Tata, care a condus conglomeratul timp de peste 20 de ani în calitate de preşedinte, era miercuri dimineaţă la terapie intensivă într-un spital din Mumbai, au declarat pentru Reuters două surse.
„Cu un profund sentiment de pierdere ne luăm rămas bun de la domnul Ratan Naval Tata, un lider cu adevărat neobişnuit ale cărui contribuţii incomensurabile au modelat nu numai Grupul Tata, ci şi însăşi structura naţiunii noastre”, a declarat compania.
Ratan Tata „a fost un lider de afaceri vizionar, un suflet plin de compasiune şi o fiinţă umană extraordinară”, a declarat premierul indian Narendra Modi pe platforma „X”, fosta Twitter.
„Sunt extrem de îndurerat de moartea sa. Gândurile mele sunt alături de familia, prietenii şi admiratorii săi în acest moment trist”, a transmis premierul.
Cine a fost Ratan Tata
După ce a obţinut o diplomă în arhitectură la Universitatea Cornell, s-a întors în India şi în 1962 a început să lucreze pentru grupul pe care străbunicul său îl fondase cu aproape un secol înainte.
A lucrat în mai multe companii Tata, inclusiv Telco, în prezent Tata Motors, precum şi Tata Steel, remarcându-se ulterior prin ştergerea pierderilor şi creşterea cotei de piaţă la unitatea grupului National Radio & Electronics Company.
În 1991, a preluat conducerea conglomeratului după ce unchiul său, J.R.D. Tata, a demisionat – trecerea ştafetei a avut loc chiar în momentul în care India s-a angajat în reforme radicale care i-au deschis economia către lume şi au inaugurat o eră de creştere ridicată.
Într-una dintre primele sale măsuri, Ratan Tata a încercat să limiteze puterea unor conducători ai companiilor din grupul Tata, impunând vârsta de pensionare, promovând persoane mai tinere în funcţii de conducere şi sporind controlul asupra companiilor.
În 1996, a fondat firma de telecomunicaţii Tata Teleservices, iar în 2004 a făcut publică firma de IT Tata Consultancy Services, sursă de venituri a grupului.
Creatorul celei mai ieftine mașini din lume
Însă, pentru a se dezvolta corespunzător, grupul a decis că trebuie să privească dincolo de ţărmurile indiene.
Grupul a achiziţionat firma britanică de ceai Tetley în 2000 pentru 432 de milioane de dolari şi producătorul anglo-olandez de oţel Corus în 2007 pentru 13 miliarde de dolari, la momentul respectiv cea mai mare preluare a unei firme străine de către o companie indiană. Tata Motors a achiziţionat apoi mărcile auto britanice de lux Jaguar şi Land Rover de la Ford Motor în 2008 pentru 2,3 miliarde de dolari.
Proiectele sale preferate la Tata Motors au inclus Indica – primul model de maşină proiectat şi construit în India – precum şi Nano, prezentată drept cea mai ieftină maşină din lume. El a contribuit la schiţele iniţiale pentru ambele modele.
Indica a fost un succes comercial. Cu toate acestea, Nano, cu un preţ de doar 100.000 de rupii (aproximativ 1.200 de dolari) şi punctul culminant al visului lui Ratan Tata de a produce o maşină accesibilă pentru masele de indieni, a fost afectată de problemele de siguranţă iniţiale şi de marketingul greşit.
A fost abandonată la un deceniu după lansare.
Antreprenorul era cunoscut drept miliardarul filantrop al Indiei
Pilot autorizat care pilota ocazional avionul companiei, Ratan Tata nu s-a căsătorit niciodată şi era cunoscut pentru comportamentul său liniştit, stilul de viaţă relativ modest şi activitatea sa filantropică.
Două treimi din capitalul social al Tata Sons, societatea holding a grupului, este deţinut de trusturi filantropice.
Conducerea sa la Tata nu a fost lipsită de controverse – mai ales o dispută publică acerbă după ce compania l-a înlăturat pe Cyrus Mistry, un descendent al clanului miliardar Shapoorji Pallonji, din funcţia de preşedinte al Tata Sons în 2016. Grupul Tata a declarat că Mistry nu a reuşit să redreseze afacerile cu performanţe slabe, în timp ce Mistry l-a acuzat pe Ratan Tata, care era preşedinte emerit al conglomeratului, de interferenţă şi de crearea unui centru alternativ de putere în cadrul grupului.
După ce s-a retras din Grupul Tata, Ratan Tata a devenit cunoscut ca un investitor proeminent în startup-uri indiene, susţinând o multitudine de companii, inclusiv firma de plăţi digitale Paytm , Ola Electric, o unitate a firmei de transport Ola, şi furnizorul de servicii pentru casă şi frumuseţe Urban Company.
Printre numeroasele sale distincţii, a primit Padma Vibhushan, a doua cea mai înaltă distincţie civilă din India, în 2008, pentru servicii excepţionale şi deosebite în comerţ şi industrie.