„Pasagerii de pe Titan au fost conștienți că vor muri, în teroare și angoasă mentală până la implozia submarinului” – proces
Familia unui explorator francez care a murit anul trecut în implozia submersibilului Titan, în timpul unei scufundări către epava Titanicului, a intentat un proces în valoare de peste 50 de milioane de dolari, afirmând că pasagerii s-au confruntat cu „teroare și angoasă mentală” înainte de dezastru și acuzând operatorul micului submarin, compania OceanGate, de neglijență gravă, scrie CNN.
Paul-Henri Nargeolet s-a numărat printre cele cinci persoane care au murit când submersibilul Titan a făcut implozie în timpul unei călătorii către faimoasa epavă a Titanicului din Atlanticul de Nord în iunie 2023.
Nimeni nu a supraviețuit scufundării submersibilului experimental deținut de OceanGate, o companie americană care și-a suspendat de atunci activitatea.
Familia exploratorului francez a intentat acum un proces în care acuză OceanGate de neglijență gravă, care a provocat tragedia.
Într-o declarație trimisă CNN, avocații familiei lui Nargeolet, un specialist experimentat care mai făcuse zeci de scufundări la epava Titanicului, au declarat că submersibilul avea o „istorie tulbure” și că OceanGate nu a dezvăluit date esențiale despre navă și durabilitatea acesteia.
„Echipajul era conștient că urma să moară”
Potrivit declarațiilor depuse la proces, Titan „a scăpat de balast” după aproximativ 90 de minute de la începerea scufundării, un lucru care arată că echipajul a abandonat sau a încercat să abandoneze scufundarea.
„Deși cauza exactă a problemei nu va putea fi niciodată stabilită, experții sunt de acord că echipajul de pe Titan și-ar fi dat seama exact ce se întâmplă”, se arată în proces. „Bunul simț dictează că echipajul era conștient că urma să moară, înainte de a muri”, precizează declarația din proces.
„Este foarte posibil ca echipajul să fi auzit zgomotul fisurării fibrei de carbon, care a devenit din ce în ce mai puternic pe măsură ce greutatea apei a presat coca. Comunicațiile au fost întrerupte și poate și alimentarea cu energie. Conform calculelor experților, ei ar fi continuat să coboare, în deplină cunoștință de cauză cu privire la defecțiunile ireversibile ale navei, trăind teroare și angoasă mentală înainte ca Titan să facă implozie în cele din urmă”, mai spune declarația depusă la proces.
Un purtător de cuvânt al OceanGate a refuzat să comenteze procesul, care a fost intentat marți în King County, Washington. Inculpații trebuie să răspundă la plângere în următoarele săptămâni, se arată în documentele judiciare. Procesul îl descrie pe Nargeolet drept angajat al OceanGate și membru al echipajului de pe Titan.
Deși OceanGate l-a desemnat pe Nargeolet drept membru al echipajului, „multe dintre detaliile privind defectele și neajunsurile navei nu au fost dezvăluite și au fost ascunse în mod intenționat”, au declarat avocații.
Semne de întrebare privind submersibilul
Tony Buzbee, unul dintre avocații care se ocupă de caz, a declarat că unul dintre scopurile procesului este de „a obține răspunsuri pentru familie cu privire la modul exact în care s-a întâmplat acest lucru, cine au fost cei implicați și cum au putut cei implicați să permită să se întâmple acest lucru”.
Îngrijorări cu privire la rezistența submarinului Titan au apărut imediat după tragedie, experții observând designul său neconvențional și refuzul companiei de a supune nava verificărilor independente, care sunt standard în industrie.
Implozia a ridicat, de asemenea, semne de întrebare cu privire la viabilitatea și viitorul explorării private la mare adâncime.
Paza de Coastă a Statelor Unite a convocat o anchetă la nivel înalt, care este în curs de desfășurare. O audiere publică, parte a acestei anchete, este programată să aibă loc în septembrie.
Ultima scufundare
Titan, care coborâse spre Titanic în mai multe rânduri, a efectuat ultima sa scufundare pe 18 iunie 2023, într-o duminică dimineața, și a pierdut contactul cu nava sa de sprijin aproximativ două ore mai târziu.
După o misiune de căutare și salvare care a atras atenția întregii lumi, epava a fost găsită pe fundul oceanului la aproximativ 300 de metri de prova Titanicului, la aproximativ 700 de kilometri sud de St. John’s, Newfoundland.
CEO-ul și cofondatorul OceanGate, Stockton Rush, conducea micul submarin în momentul imploziei. Procesul îl descrie pe Rush drept „un inovator excentric și autoproclamat în industria scufundărilor la mare adâncime”.
Pe lângă Rush și Nargeolet, în urma imploziei au murit aventurierul britanic Hamish Harding și doi membri ai unei familii pakistaneze, Shahzada Dawood și fiul său Suleman Dawood.
Avocații lui Nargeolet l-au descris pe acesta ca fiind un veteran experimentat al explorării subacvatice care nu ar fi participat la expediția Titan dacă compania ar fi fost mai transparentă.