Sari direct la conținut

Pasajul subteran de la Piata Sudului – Cel mai mare proiect rutier din sudul Capitalei

HotNews.ro
Pasajul rutier subteran Piata Sudului, Foto: Hotnews
Pasajul rutier subteran Piata Sudului, Foto: Hotnews

Lungime: 356 metri

Valoare proiect: 127.140.761 lei (cca. 28,6 mil. euro)

Constructor: Astaldi – Euroconstruct

STADIUL ACTUAL: PASAJUL a fost INAUGURAT pe 23 iulie 2017, desi trebuia finalizat pana la final de 2015. Chiar si asa, nu toate lucrarile sunt gata…

Pasajul rutier subteran de la Piata Sudului are ca scop fluidizarea circulatiei in intersectia Calea Vacaresti, Sos.Oltenitei, str. Nitu Vasile si pe inelul principal de circulatie al orasului. Pasajul are o lungime de circa 356 metri, si se realizeaza pe directia Calea Vacaresti-Str. Nitu Vasile. In plus, se vor construi patru pasaje pietonale care vor conecta statia de metrou cu cea de tramvai, iar trecerile de pietoni de la suprafata se vor desfiinta. Valoarea totala a proiectului este de 127.2 milioane de lei (aprox. 28,6 mil. euro), in proportie de 70% fiind realizat cu fonduri europene nerambursabile. Potrivit autoritatilor, dupa darea in folosinta, pasajul va reduce timpii de asteptare in trafic, in zona respectiva, cu aproximativ 74%. Acesta este cel mai mare proiect de infrastructura cu fonduri UE din Bucuresti, realizat prin Programul Operational Regional 2007-2013, insa asta inseamna ca pentru a nu pierde fondurile europene, proiectul trebuie finalizat pana la 31 decembrie 2015.

Potrivit informatiilor furnizate in luna martie 2015 de catre Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro, pana in prezent s-au realizat in proportie de 90 la suta peretii mulati pe rampa de intrare dinspre Calea Vacaresti si in proportie de 40 la suta peretii mulati pe rampa de iesire spre Cale Vacaresti. Peretii mulati pentru rampa de iesire si intrare dinspre Strada Nitu Vasile s-au realizat in proportie de 50 la suta.

„Au fost realizate in proportie de 40 la suta lucrarile la intrarea in pasajul pietonal nr.1 dinspre Lukoil. Au fost demarate lucrarile de realizarea a intrarii dinspre Mega Image a pasajului pietonal nr 1 S-au realizat devieri ale instalatiilor de apa si gaze. S-a demontat retaua de contact a tramvaiului”, spun reprezentanti municipalitatii.

Potrivit acestora, au mai ramas de executat:

– devierea retelelor de canalizare si instalatiile electrice

– realizarea peretilor mulati si a pilonilor de sprijin din zona intersectiei

– demontarea si remontarea linilor de tramvai si montarea retelei de contact

– realizarea dalei de acoperire a pasajului rutier si a pasajelor pietonale in zona intersectiei

– finalizarea pasajului pietonal 1 in zona centrala si finalizarea pasajelor pietonale 2,3 si 4

– finisajele si lucrarile de arhitectura ale pasajului

– realizarea sistemelor de canalizare si de realizare a radierului si sistemului rutier al pasajului

– refacerea sistemului carosabil si refacerea amenajarilor urbanistice

Drumul proiectului de la hartie la santier

Primii indicatori tehnico-economici pentru Pasajul subteran rutier de la Piata Sudului au fost aprobati de Consiliul General al Municipiului Bucuresti in 2008 (HCGMB 55/2008 ) si s-au alocat pentru construirea acestui pasaj 71.046.120 lei exclusiv TVA. Initial, Primaria vroia sa realizeze lucrarea cu bani din bugetul local.

Ulterior, Primaria Capitalei a cerut fonduri europene pentru realizarea proiectului, iar contractul de finantare cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, prin Programul Operational Regional 2007-2013, Axa prioritara 2 „Imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale’’, Domeniul Major de Investitie 2.1 ’’Reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene, strazi urbane – inclusiv constructia / reabilitarea soselelor de centura”, a fost semnat in octombrie 2012.

In data de 8 mai 2014, a fost semnat contractul de executie lucrari cu Asocierea Astaldi –Euroconstruct. Valoarea totala a proiectului este de 127.140.761,05 lei, din care asistenta financiara nerambursabila este de 96.442.727, 19 lei, restul fiind contributia municipalitatii.

Lucrarile au inceput in mai 2014, iar autoritatile au promis ca le vor finaliza pana la sfarsitul anului 2015.

Potrivit municipalitatii, proiectul presupune realizarea unui pasaj subteran rutier pe directia Calea Vacaresti – strada Sergent Nitu Vasile, amenajarea a patru pasaje pietonale de-a lungul pasajului rutier si catre statiile de tramvai, modernizarea carosabilului in intersectia calea Vacaresti – Oltenitei – Nitu Vasile prin asigurarea in giratoriu a patru benzi de circulatie, realizarea legaturii pietonale printr-un pasaj subteran intre statia de metrou Piata Sudului si peroanele statiei de tramvai aflate pe Soseaua Oltenitei, modernizarea utilitatilor aferente obiectivului de investitii (energie electrica, alimentare cu apa, canalizare, iluminat).

Proiectul vizeaza si lucrari de refacere a liniei de tramvai existente atat pe Calea Vacaresti, cat si pe soseaua Oltenitei, dar si lucrari pentru liniile de troleibuz aflate in zona, amenajari peisagistice. Durata lucrarilor de executie este de 18 luni de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor.

„Studiile de trafic efectuate în zona Piaţa Sudului, pe perioadele de „vârf” de dimineaţa şi de după-amiază, au dus la constatarea unor disfuncţionalităţi ale traficului evidente, în special în intersecţie: o congestie de autovehicule pe direcţia Calea Văcăreşti – Str. Niţu Vasile, cozi lungi la semafoare, deplasare cu viteză redusă pe direcţia majoritară datorată traversării pietonilor la suprafaţă, staţionări frecvente ale autovehiculelor, consum sporit de combustibil, coliziuni inevitabile – toate aceste probleme generând prejudicii pe multiple planuri. Aceste disfuncţionalităţi ale circulaţiei rutiere in Piaţa Sudului provoacă zilnic probleme din ce în ce mai greu de gestionat şi impun realizarea pasajului rutier subteran si a celor patru pasaje pietonale subterane pentru rezolvarea problemelor legate de fluxurile mari de trafic”, spun reprezentantii municipalitatii despre necesitatea realizarii pasajului. Acestia sustin ca dupa realizarea pasajului timpii de asteptare in trafic se vor reduce cu 74.20 %.

CARACTERISTICILE TEHNICE ale PASAJULUI:

Piata Sudului

Piata Sudului

Foto: Google Maps

Proiectul presupune:

1. Realizarea pasajului rutier subteran:

– lungimea totală a pasajului este de de 356 m – din care:

– rampa Văcăreşti – 111 m ;

– rampa Niţu Vasile – 160 m ;

– lungime in subteran – 85 m ;

– înălţimea liberă a pasajului subteran va fi de 5m;

2. Realizarea a patru pasaje pietonale in intersectie, pe directia Str. Nitu Vasile-Calea Vacaresti, de o parte si da alta a pasajului rutier si catre statiile de tramvai.

3. Realizare legatura pietonala prin pasaj subteran intre statia de metrou Piata Sudului si peroanele statiei de tramvai aflate pe Sos. Oltenitei.

4. Lucrari de modernizare a carosabilului si trotuarelor in intersectia Calea Văcăreşti – Sos. Olteniţei – Str. Niţu Vasile prin asigurarea in sensul giratoriu a patru benzi de circulatie. Realizarea localelor, adiacente rampelor pasajului rutier, cu cate doua benzi pe sens atat pe Calea Vacaresti cat si pe str. Nitu Vasile.

5. Modernizarea utilitatilor aferente obiectivului de investitii (energie electrica, alimentare cu apa, canalizare, iluminat);

6. Refacerea liniei de tramvai existente atat pe Calea Vacaresti cat si pe Soseaua Oltenitei, precum si lucrari pentru liniile de troleibuz aflate in zona.

7. Amenajari peisagistice

PRIMELE PROCEDURI


13 FEBRUARIE 2008

LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)


24 MAI 2013

INCEPEREA

LUCRARILOR


20 MAI 2014

–-

Momentele cheie ale proiectului:

13 februarie 2008 – Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat primii indicatori tehnico-economici ai proiectului, alocand pentru construirea pasajului circa 71 milioane lei fara TVA. Aceasta hotarare a fost abrogata in 2010, Primaria cautand bani europeni;

14 mai 2010 – Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat alti indicatori tehnico-economici alocand pentru construirea pasajului circa 132 milioane lei cu tot cu TVA;

17 noiembrie 2010 – Consiliul General al Municipiului Bucuresti a modificat din nou indicatorii tehnico-economici alocand pentru pasaj 128 milioane lei cu tot cu TVA;

26 octombrie 2012 – s-a semnat contractul de finantare cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, prin Programul Operational Regional 2007-2013, Axa prioritara 2 „Imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale’’, Domeniul Major de Investitie 2.1 ’’Reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene, strazi urbane – inclusiv constructia / reabilitarea soselelor de centura”;

24 mai 2013 – Primaria Capitalei a scos la licitatie lucrarile de executie ale pasajului;

8 mai 2014 – a fost desemnat castigatorul licitatiei si a fost semnat contractul de executie lucrari cu Asocierea Astaldi –Euroconstruct, valoarea contractului fiind de 88.073.947 lei fara TVA;

20 mai 2014 – au inceput lucrarile la pasaj.

6 martie 2015 – Primaria Generala a transmis la solicitarea HotNews.ro ca stadiul lucrarilor la inceputul lunii martie era la circa 15%.

Detaliat, reprezentantii primariei au precizat ca pana in prezent s-au realizat in proportie de 90 la suta peretii mulati pe rampa de intrare dinspre Calea Vacaresti si in proportie de 40 la suta peretii mulati pe rampa de iesire spre Cale Vacaresti. Peretii mulati pentru rampa de iesire si intrare dinspre Strada Nitu Vasile s-au realizat in proportie de 50 la suta.

„Au fost realizate in proportie de 40 la suta lucrarile la intrarea in pasajul pietonal nr.1 dinspre Lukoil. Au fost demarate lucrarile de realizarea a intrarii dinspre Mega Image a pasajului pietonal nr 1 S-au realizat devieri ale instalatiilor de apa si gaze. S-a demontat retaua de contact a tramvaiului”, spun reprezentanti municipalitatii.

15 aprilie 2015 – Stadiul lucrarilor la pasajul rutier subteran de la Piata Sudului, potrivit primarului general Sorin Oprescu:

– s-au realizat in proportie de 90% peretii mulati pe rampa de intrare dinspre Calea Vacaresti si in proportie de 40 % cei de pe rampa de iesire.

– s-au realizat in proportie de 50 % peretii mulati pentru rampa de iesire si intrare dinspre Strada Nitu Vasile.

Pasajul are termen de finalizare 31 decembrie 2015. FOTOGALERIE, aici.

8 octombrie 2015 – Proiect realizat in proportie de doar 19%

Cauzele traficului haotic din Bucuresti: Pasajul rutier Piata Sudului e intarziat cu un an, nervii soferilor si ai pasagerilor RATB sunt intinsi la maximum

4 ianuarie 2016 – „Pasajul de la Piata Sudului este executat in procent de 26,41 %. Termenul estimat de finalizare a lucrarilor este 30.06.2016″, se arata in raspunsul furnizat de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.

Pasajul trebuia terminat pana la sfarsitul lui 2015, avand o finantare europeana nerambursabila de 90%. Din cauza faptului ca nu s-a respectat acest termen, Primaria Capitalei a pierdut finantarea europeana. Acum, termenul a fost prelungit pana pe 30 iunie 2016, iar daca nu se respecta nici aceasta data, primaria trebuie sa dea inapoi si banii decontati.

„La Piata Sudului, obiectiv a carui valoare a fost estimata la 127.140.761,05 lei, s-au cheltuit pana in prezent 18.401.041,88 lei (inclusiv TVA). Incepand cu 1 ianuarie 2016, orice decont al lucrarilor pentru acest proiect nu mai poate fi platit din fonduri europene, potrivit legii. Bucurestiul pierde astfel o finantare europeana de 83.894.535,75 lei, suma ce va fi acoperita din bugetul Primariei Capitalei, pentru continuarea lucrarilor”, potrivit informatiilor furnizate de Primaria Capitalei.

15 februarie 2016STADIUL LUCRARILOR: In acest moment stadiul intregului proiect este de 42%. Lucrarile la pasajul rutier si pasajele pietonale sunt realizate în proportie de aproximativ 27% – Sursa: B365.ro

4 martie 2016 – Stadiul proiectului: 47% – „In acest moment putem spune ca am ajuns cu lucrarile la peste 90%. E important de mentionat faptul ca, prin construirea acestui pasaj, retelele vechi au fost inlocuite integral cu unele noi, moderne, nu doar in perimetrul afectat de constructie, ci si in zonele adiacente, ceea ce inseamna ca dupa darea in folosinta a pasajului, creste nu doar siguranta in exploatare, dar si calitatea serviciilor publice pentru cetatenii din zona. In paralel cu aceste lucrari, constructorul lucreaza la realizarea efectiva a pasajului rutier, obiectiv care a ajuns astazi la 47 %”, potrivit informatiilor furnizate HotNews.ro de catre Primaria Capitalei.

8 martie 2016 – VIDEO Filmare din drona cu santierul de la Piata Sudului:

4 iulie 2016 – Termenul pentru Pasajul de la Piata Sudului a fost prelungit pana la 31 decembrie 2018. Cum au scazut lucrarile la pasaj, intr-o luna, de la 80% la 53% grad de finalizare

Detalii aici.

Proiectul Pasajului de la Piata Sudului a fost prelungit pana la 31 decembrie 2018, anunta duminica Primaria Capitalei, intr-un comunicat citat de Agerpres. Potrivit sursei citate, Guvernul a prelungit termenul de finalizare a lucrarilor la toate obiectivele din Capitala realizate cu fonduri europene, care ar fi trebuit finalizate pana pe 30 iunie. Din comunicatul Primariei reiese ca lucrarile de reabilitare a infrastructurii rutiere – Piata Sudului, finantate prin Programul Operational Regional 2007-2013, axa prioritara 2, sunt realizate in prezent in procent de 53,63%.

Reamintim ca la inceputul lunii iunie 2016, municipalitatea anuntase ca, la data de 1 iunie, „gradul de finalizare al lucrarilor la Pasajul de la Piata Sudului este de 80%” si ca proiectul „este in grafic pentru termenul limita de finalizare”, stabilit la 30 iunie 2016.

26 august 2016 Un nou termen pentru finalizarea pasajului subteran de la Piata Sudului:august 2017. Lucrarea este finalizata in proportie de 73%,spun reprezentantii municipalitatii

Consiliul General al Municipiului Bucuresti a prelungit termenul de finalizare a Pasajului de la Piata Sudului pana la 31 decembrie 2018, dupa ce a obtinut in luna iunie aprobarea Ministerului Dezvoltarii. Pasajul trebuia terminat intial pana la finalul anului 2015, apoi pana pe 30 iunie 2016, iar intrucat lucarerea se desfasoara pe fonduri europene, din cauza lucrarilor s-au absorbit doar 18 milioane de lei din 83 milioane lei disponibili. Reprezentantii Primariei Capitalei spun ca noul termen estimat de finalizare al lucrarii este august 2017, pasajul fiind realizat in prezent in proportie de 73,23%.

19 octombrie 2016 – Primaria Capitalei a finalizat unul dintre tunelurile de la pasajul rutier de la Piata Sudului, respectiv cel de pe sensul Nitu Vasile-Calea Vacaresti, urmand ca pana la finalul acestei luni sa se finalizeze strapungerea intregului tunel, respectiv si sensul Calea Vacaresti-Nitu Vasile.

21 octombrie 2016 – Pasajul de la Piata Sudului va fi finalizat in primavara anului viitor, intr-un termen de „nu mai mult de 5-6 luni”, „daca totul va merge conform planului”, a declarat dimineata primarul Capitalei, Gabriela Firea, aflata in vizita pe santierul de la Piata Sudului.

22 martie 2017 – Gabriela Firea: Pasajul Piata Sudului urmeaza sa fie inaugurat imediat dupa sarbatorile pascale (Detalii aici)

31 martie 2017 – La loc comanda cu inaugurarea Pasajului de la Piata Sudului: nu se termina dupa Pasti pentru ca lucrarile sunt doar la 63%, ca si toamna trecuta. Detalii aici.

25 aprilie 2017 – Cosmarul bucurestenilor: Firea ameninta ca va rezilia contractul pentru pasajul subteran de la Piata Sudului. Ce impact ar avea rezilierea (Detalii)

28 aprilie 2017 – VIDEO Circulatia prin pasajul de la Piata Sudului, deschisa pe cate un fir in ambele sensuri

23 iunie 2017 – Pasajul de la Piata Sudului va fi gata la finalul lunii iulie, a declarat primarul general, Gabriela Firea.

24 iulie 2017 – Primaria Capitalei a inaugurat pasajul rutier subteran de la Piata Sudului / Firea spune ca a facut o economie de 1,2 mil. euro, dar constructorul cere in plus 60% din valoarea proiectului / Problemele pe care inca le are lucrarea

Detalii de la inaugurare.

Potrivit reporterului HotNews.ro de la fata locului, mai sunt de facut mici finisaje la aceasta lucrare. La trei pasaje pietonale lipsesc placutele care sa indice unde duc, asa ca cetatenii sunt dezorientati. Trotuarele de la suprafata nu sunt gata, si nici al patrulea pasaj, care face legatura cu statia de tramvai si de metrou nu este inca terminat. Nici tramvaiele nu circula la suprafata, primarul declarand ca aceasta problema va fi remediata pana la inceperea scolii.

Primarul Gabriela Firea a declarat, la inaugurarea de duminica, ca a preluat lucrarea cand aceasta se afla la 60%, iar acest proiect a fost blocat din cauza prostului management si necesitatii de a fi mutate retelele de utilitati care se aflau sub pasaj. Primarul a spus ca pasajul va fluidiza traficul in zona si va scadea cu 70% timpul de asteptare.

Ea a afirmat ca valoarea initiala a investitiei a fost de 19,5 milioane de euro, 90% din aceasta suma fiind fonduri europene insa, din cauza prostului management al administratie trecute, au fost absorbiti doar 15% din banii europeni, restul fiind pusi de la bugetul local a mai declarat edilul. Firea sustine ca pasajul a fost cu 1,2 milioane de euro mai ieftin, valoarea total a investitiei fiind pana la urma 18,3 mil. Euro, insa edilul a mai dezvaluit ca mai exista un litigiu intre primarie si constructor, care cere in plus 60% din valoare proiectului.

Istoria pasajului

Lucrarile la pasaj au inceput in mai 2014, investitia ridicandu-se la 127 de milioane de lei. Constructorul este Asocierea Astaldi – Euroconstruct. Proiectul a demarat pe fonduri europene si trebuia terminat pana la finalul anului 2015. Fiindca acest lucru nu s-a intamplat, termenul a fost prelungit pana la 30 iunie 2016.

Ulterior, fiindca nici acest termen nu a fost respectat, pentru ca banii europeni absorbiti deja sa nu fie returnati Comisiei Europene, avand in vedere gradul de intarziere a lucrarilor, reprezentantii Municipalitatii au semnat Actul Aditional la Contractul de finantare, prin care Municipiul Bucuresti este obligat sa finalizeze lucrarile cel tarziu pana in decembrie 2018.

Pana pe 30 decembrie 2015, Primaria a absorbit 18 milioane de lei din 83 milioane lei fonduri europene, iar dupa aceasta data nu s-au mai facut deconturi din bani europeni. Diferenta s-a platit de la bugetul local.–-

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro