Sari direct la conținut

Pentru companiile din Romania, PR inseamna doar relatiile cu presa

HotNews.ro

Interesul companiilor din Romania pentru utilizarea relatiilor publice (PR) a crescut foarte mult in ultimii ani, potrivit unui studiu cu privire la modul in care sunt percepute si utilizate serviciile de relatii publice la nivelul companiilor din Romania, realizat de CCRP in colaborare cu Daedalus Consulting.

Astfel, dintre cele 200 de institutii intervievate, 92,4% au confirmat ca folosesc relatiile publice, iar 7,6% au declarat ca intentioneaza sa deruleze asemenea activitati.

Companiile din Romania folosesc PR-ul mai ales in relatiile cu presa

Serviciile de relatii cu media raman cele mai solicitate si la noi in tara, urmate de organizarea de evenimente, programele de comunicare interna, monitorizarea media, monitorizarea situatiilor de criza si programele de CSR.

Peste jumatate dintre cei intervievati au declarat ca utilizeaza relatiile publice atat in mixul de marketing, pentru promovarea marcilor, cat si pentru comunicarea corporativa. 34,6% dintre companii folosesc exclusiv comunicarea corporativa, iar 13,7% folosesc numai comunicarea de marketing.

Pentru ce folosesc companiile activitatile de relatii publice?

Doua treimi din companii mizeaza pe continuitatea activitatii de relatii publice, in vreme ce 31,9% folosesc PR-ul ca instrument de comunicare ocazional, cand il considera necesar. Mai mult, 62,4% dintre companii considera ca activitatea de PR trebuie sa fie continua pentru a avea eficienta.

Companiile din Romania au identificat cinci categorii de utilizare a activitatilor de relatii publice – crearea unei imagini favorabile a companiei, sustinerea produselor si serviciilor prin comunicare, crearea unei reputatii a companiei, implicarea si motivarea angajatilor si gestiunea situatiilor de criza.

Tipurile de servicii solicitate de companii agentiilor de PR

Aceleasi categorii se regasesc intr-o ordine similara si in tipurile de servicii solicitate de companii agentiilor de PR.

Astfel, organizarea de evenimente si relatiile cu media domina topul, cu valori sensibil egale (68,2% respectiv 67,1%), urmandu-le monitorizarea media – 62,5%, consultanta pe probleme de comunicare – 35,2%, monitorizarea situatiilor de criza – 14,8% si activitatile de CSR – 14,8%.

Dintre companiile care desfasoara activitati de PR, o treime (32,4%) le asimileaza planului de marketing, in timp de 37,4% le includ in strategia de business a companiei, iar 18,1% le privesc ca parte a strategiei de comunicare integrata. Numai 12,1% considera PR-ul drept o activitate tactica, de sustinere a strategiei generale a companiei.

In timp ce departamentele de marketing sunt principalele structuri care deruleaza activitati de PR in interiorul companiilor in 53,3% din cazuri, iar departamente distincte de PR se regasesc doar in 35,7% dintre companii, principalul factor de decizie in angajarea unei agentii de PR ramane top managementul (in 62,5% din situatii).

Mai multi bani alocati activitatilor de PR

In ceea ce priveste bugetul alocat activitatilor de PR, el este in crestere. 70% dintre respondenti au afirmat ca vor aloca mai multe resurse financiare PR-ului in 2007, comparativ cu numai 4,7% dintre companii care anunta o reducere a bugetelor. Pentru anul fiscal 2006, bugetul mediu alocat de companii serviciilor de PR s-a situat in jurul valorii de 70.000 de euro.

Studiul a fost realizat in perioada noiembrie 2006 – ianuarie 2007 si a vizat companiile de top din punctul de vedere al cifrei de afaceri, al bugetului investit in publicitate, companiile din topurile Fortune sau Forbes care au filiale si in Romania, companii care lucreaza cu o agentie de PR sau care au potential pentru activitati de relatii publice.

Pe baza chestionarelor definite cu ajutorul CCRP, Daedalus Consulting a realizat 200 de interviuri cu reprezentanti ai companiilor care utilizeaza sau intentioneaza sa utilizeze servicii de relatii publice, la nivel de director de comunicare, director de marketing sau director general.

Studiul a urmarit sa identifice perceptiile si atitudinile generale ale companiilor fata de PR, rolul si importanta acestui tip de comunicare pentru management.

De asemenea, intrebarile au vizat circumstantele utilizarii relatiilor publice ca forma de comunicare – genul de servicii folosite, situatii in care PR-ul devine o necesitate, modalitatile de planificare, evaluare si bugetare ale activitatilor de PR.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro