Sari direct la conținut

Povestea unei austriece care sustine ca nu a reusit sa isi inscrie copilul la Colegiul Goethe din Bucuresti in etapa rezervata etnicilor germani

HotNews.ro

Copilul unei austriece care vorbeste nativ germana nu a putut fi inscris la Colegiul German Goethe din Capitala pe locurile rezervate etnicilor germani, pentru ca locuieste langa Bucuresti, sustine mama acestuia, Christina Schmidt. Contactata de HotNews.ro, austriaca a povestit cum au facut autoritatile „ping pong” cu dosarul de inscriere unde erau depuse dovezile „cetateniei austriece a familiei noastre, pe 4 generatii”. „Scoala s-a declarat depasita de situatie (…) si mi-au spus ca in a doua etapa nu vor mai fi locuri pentru ca locurile s-au ocupat in etapa I cu etnici. Singura solutie ar fi fost sa fac viza de flotant in Bucuresti, pentru a fi primit copilul in prima etapa”, sustine Christina Schmidt.

UPDATE 2:Csaba Asztalos, presedintele Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD), a declarat pentru HotNews.ro ca „in cazul doamnei din Austria s-a intamplat ceva revoltator. Este clar un caz de discriminare. Nu se poate impune viza de flotant in acest caz. Ministerul Educatiei avea obligatia sa accepte inscrierea la liceul Goethe din Bucuresti, deoarece este unitatea scolara cu predare in limba materna cea mai apropiata domiciliului doamnei din Austria. Si daca mai dezvoltam si elementul ce tine de dreptul de a invata in limba materna… este grav”.

UPDATE 1: Baiatul Christinei Schmidt a fost acceptat la Colegiul German Goethe in a doua etapa, unde mai ramasesera patru locuri libere si unde criteriul nu este etnia germana, a declarat aceasta pentru HotNews.ro, precizand ca baiatul respecta unul dintre criteriile pentru a doua etapa, pentru care a depus act doveditor.

Citeste mai jos povestea austriecei Christina Schmidt:

„Sunt austriaca, am doi copii, iar unul dintre ei trebuie sa mearga anul acesta la scoala. Din 2001 locuiesc in Romania, platesc impozite aici si imi desfasor intreaga activitate aici. Copilul meu are cetatenie austriaca, vorbeste germana nativ si m-am indreptat spre Colegiul German Goethe pentru a-l inscrie pentru ca este scoala minoritatii germane si singura unde, la finalul studiilor, copiii dau examenul de Bacalaureat german.

In momentul acesta, situatia de la Colegiul German din Bucuresti este urmatoarea: la clasa pregatitoare sunt 125 de locuri care au fost ocupate inca din prima etapa cu etnici germani, iar la clasa I 146 de etnici s-au inscris in prima etapa si in etapa a II-a au mai ramas 4 locuri. Pe aceste 4 locuri am candidat si eu, dar nu am nicio siguranta ca voi putea intra, pentru ca in etapa a doua etnia germana nu mai este un criteriu, ci daca copilul are frati in scoala si criterii de departajare generale (daca exista un handicap, daca este orfan de ambii parinti/provine de la o casa de copii, daca copilul este orfan de un parinte/provine din familie monoparentala, daca unul dintre parinti este angajat in invatamant), deci s-ar putea sa fie mult mai multi parinti inaintea noastra. Luni 02.04.2012 vom afla rezultatele de pe cele patru locuri.

Pe 8 martie am depus dosarul la Colegiul Goethe, ca etnic german. Atunci erau inscrisi in jur de 10 etnici germani. Reprezentantii scolii mi-au spus ca verifica dosarul si ma suna pentru a-mi spune raspunsul. Eu am lasat la inscriere, ca acte doveditoare ale etniei, copii dupa certificatele de nastere si dovezi ale cetateniei austriece a copilului, a mea si a tatalui meu. Am depus de asemenea copii dupa pasaportul austriac al meu si al copilului. Sunt acte care fac dovada cetateniei austriece a familiei noastre, pe 4 generatii.

Pe 9 martie m-au sunat de la scoala si mi-au zis sa vin si sa semnez aplicatia de inscriere. Dupa ce am semnat, inscrierea s-a terminat pentru mine si pe 12 martie erau in jur de 55 de etnici germani inscrisi la clasa I. Am fost sunata pe 15 martie de catre Colegiul German Goethe si mi s-a spus foarte amabil ca s-a produs o greseala: eu, avand domiciliul in Adunatii Copaceni din judetul Giurgiu, nu am avut dreptul sa ma inscriu in prima etapa. Scoala mi-a spus ca Inspectoratul Scolar General al Municipiului Bucuresti mi-a respins dosarul. M-am indreptat catre Ministerul Educatiei, care mi-a sugerat sa obtin o scrisoare de la ambasada pentru colegiul Goethe.

Ambasada Austriei, pe 16 martie, mi-a eliberat o scrisoare in care roaga scola sa imi primeasca copilul la inscriere. Asa ca am mers la scoala cu scrisoarea de la ambasada, cu adeverinta de la serviciu ca lucrez in Bucuresti si cu adeverinta de la gradinita lutherana germana Bucuresti „Martin Luther”, ca fiul meu frecventeaza si este adus de mine zilnic de trei ani.

Scoala s-a declarat, insa, depasita de situatie si mi-au spus ca nici cu aceste dovezi nu ma pot primi, pentru ca asa este legea. Trebuie sa am domiciliul in Bucuresti. Tot ei mi-au spus, insa, ca in a doua etapa nu vor mai fi locuri pentru ca locurile s-au ocupat in etapa I cu etnici. Singura solutie ar fi fost sa fac viza de flotant in Bucuresti, pentru a fi primit copilul in prima etapa.

Scoala mi-a dat dosarul inapoi si mi-a sugerat sa intreb la Ministerul Educatiei cum poate fi rezolvata problema mea de inscriere. Conform Legea Educatiei Nationale, „elevii care, in localitatea de domiciliu, nu au posibilitatea de a invata in limba lor materna sunt sprijiniti prin decontul transportului la cea mai apropiata scoala cu predare in limba materna sau primesc cazare si masa gratuite in internatul unitatii de invatamant cu predare in limba materna” (Art. 45 alin. (7) din LEN), dar conform Metodologiei trebuie sa ma inscriu in etapa a II-a, insa toate locurile erau deja ocupate.

M-am adresat in scris pe 16 martie Directiei de Minoritati din MECTS. Am solicitat o solutie pentru ca si copilul meu sa fie primit in aceasta scoala.

Ministerul Educatiei mi-a spus de asemenea ca fiul meu ar trebui primit in scoala, fiind cetatean austriac. Ministerul Educatiei a trimis solicitarea mea catre Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, pentru interpretare si gasirea unei solutii.

Pe 20 martie, in etapa a II-a, Colegiul Goethe mi-a zis ca acum criteriul nu mai este etnia si ca mai sunt 4 locuri. M-a sfatuit sa vin cu scrisoare de la MECTS ca copilul are dreptul de a fi inscris in scoala. Si asa scoala a asteptat de la mine scrisoarea, eu am asteptat-o de la Ministerul Educatiei, care a asteptat-o de la Inspectoratul Scolar al Capitalei. In cele din urma, pe 20 martie Inspectoratul a raspuns la solicitarea mea, printr-o scrisoare, in care a comunicat care sunt criteriile de inscriere in etapa a II-a si ca mai sunt 4 locuri libere.

Eu nu vreau sa fiu un caz special, copilul meu are dreptul sa mearga la aceasta scoala. M-am simtit plimbata dintr-un loc in altul, toate lumea fiind extrem de amabila si compatimitoare, pentru un drept care ar fi trebuit asigurat de catre stat. Pe de alta parte, ma pun si in pielea celorlalti parinti: si-au dus copiii la gradinite germane, au asteptat etapa a II-a pentru a-i putea inscrie la Goethe si au aflat ca nu mai este niciun loc. Pentru mine, ca austriaca, daca exista o lege atunci ea se respecta. Eu ma asteptam ca institutiile implicate sa gaseasca o solutie de rezolvare. Apoi nu mi se pare admisibil sa faci fals in acte.

Am intrebat si Colegiul Goethe German: ce veti face cu copiii care nu vorbesc germana, intr-o scoala cu predare in limba germana materna?

Problema nu se rezolva cu inscrierile. Abia de aici incepe: vor fi copii vorbitori nativi de germana si copii care nu inteleg aproape nimic. Problema trebuie rezolvata acum. Stiu ca testul de limba a fost mult discutat, dar asa cum am vazut ca s-au filmat examenele la Bacalaureat se putea face si aici sau puteau cere adeverinta de la gradinita ca copiii au invatat trei ani germana. E o nebunie si trebuie sa iesim din sistemul asta acum. Acum trebuie rezolvata problema.

Probabil ca eu si daunez copilului meu, o sa se spuna ca doamna Schmidt a facut tam-tam. Este ca o piesa de teatru foarte proasta.

Apoi, factorii decizionali nu stiau cate gradinite de limba germana exista? Nu au stiut cate locuri trebuie pregatite pentru vorbitori de limba germana? Si apoi, sa te declari de o etnie ca sa primesti un avantaj este incredibil. Acum si eu ma pot declara de etnie chineza.

Eu nu imi pot duce copilul la scoala de circumscriptie pentru ca nu are predare in limba materna germana si nu are cine sa il duca si cine sa il aduca de acolo. Eu locuiesc in Adunatii Copaceni, judetul Giurgiu, dar lucrez in Bucuresti si aici sunt toata ziua. Este strigator la cer ca parintii sunt fortati sa faca ilegalitati pentru a primi educatia pe care si-o doresc pentru copiii lor.

Oare trebuie sa fiu un fals flotant in Bucuresti pentru ca fiul meu sa invete la scoala germana? Trebuie sa mintim pentru a obtine ceea ce ni se cuvine?”

Nota: Sublinierile apartin redactiei

Precizam ca „Metodologia privind cuprinderea copiilor in clasa pregatitoare si in clasa I pentru anul scolar 2012-2013” prevede urmatoarele:

Art. 33 (1) La stabilirea planurilor de scolarizare, ISJ/ISMB vor/va lua toate masurile pentru a asigura dreptul la educatie in limba materna al tuturor copiilor, alocand unitatilor de invatamant/sectiilor cu predare in limba respectiva un numar de clase suficient pentru a permite cuprinderea tuturor copiilor care doresc sa studieze in limba materna respectiva.

(2) Prevederile alin. (1) se aplica pentru asigurarea dreptului copiilor apartinand minoritatilor nationale de a studia in limba materna, conform legii.

Art. 34 (1) In localitatile in care majoritatea unitatilor de invatamant sunt cu predare in limba romana si exista un numar mic de unitati de invatamant/sectii cu predare in limba unei minoritati nationale, comisiile judetene/a municipiului Bucuresti vor/va lua toate masurile pentru a asigura accesul oricarui copil din localitate la studiul in limba materna, prin stabilirea de circumscriptii scolare specifice pentru copiii care au ca limba materna limba respectiva.

(2) Daca in localitatile mentionate la alin. (1) exista o singura unitate de invatamant cu predare in limba unei minoritati, atunci circumscriptia scolara specifica pentru copiii care au ca limba materna limba minoritatii respective cuprinde intreaga localitate.

Art. 35 (2) Pentru unitatile de invatamant cu predare in limba unei minoritati nationale din localitatile mentionate la art. 34 alin. (2), inscrierea copiilor apartinand minoritatii nationale respective se face in prima etapa de inscriere.

(3) In etapele urmatoare, pot participa la inscriere, pe locurile disponibile, copiii care au alta limba materna decat limba respectiva.

Descarca de aici Metodologia de inscriere a copiilor in clasa I si clasa pregatitoare

Pe de alta parte, Legea Educatiei Nationale stabileste urmatoarele:

Art. 10. – (2) In fiecare localitate se organizeaza si functioneaza unitati de invatamant sau formatiuni de studiu cu limba de predare romana si/sau, dupa caz, cu predarea in limbile minoritatilor nationale ori se asigura scolarizarea fiecarui elev in limba sa materna in cea mai apropiata localitate in care este posibil.

Art. 45. – (7) Elevii care, in localitatea de domiciliu, nu au posibilitatea de a invata in limba lor materna sunt sprijiniti prin decontul transportului la cea mai apropiata scoala cu predare in limba materna sau primesc cazare si masa gratuite in internatul unitatii de invatamant cu predare in limba materna.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro