Proiectul legii energiei electrice ajunge pe masa Guvernului dupa un an de tergiversari
Guvernul sustine vineri, 16 martie, o sedinta extraordinara pentru a discuta proiectul de lege privind energia electrica si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei. Acesta este, de fapt, proiectul de transpunere in legislatia nationala a directivei europene 72/2009 privind piata unica de energie electrica. Proiectul de lege a energiei electrice s-a aflat in dezbatere publica un an, perioada in care a suferit mai multe modificari. Cele mai multe batai de cap le-au dat prevederile legate de organizarea ANRE, procesul de eliminare a preturilor reglementate, dar si cele legate de definitia consumatorului vulnerabil.
Chiar si forma in care sa fie promovat proiectul, lege sau ordonanat de urgenta, a starnit ample discutii. Potrivit unor surse HotNews.ro, cu putin timp inainte de schimbarea guvernului, s-a decis promovarea sub forma de ordonanta de urgenta. Insa noul premier, Mihai Razvan Ungureanu, a cerut sa fie proiect de lege.
- Romania trebuia sa transpuna in legislatia nationala directivele europene privind piata unica de energie electrica si gaz pana la inceputul lui martie 2011. Maine, Guvernul va discuta proiectul de lege privind energia electrica. Luna viitoare ar putea fi discutat proiectul de transpunere a directivei 73/2009 privind piata gazelor naturale. Ministrul Economiei, Lucian Bode, a declarat intr-un interviu acordat HotNews ca cele doua proiecte de lege privind eliminarea tarifelor reglementate la energia electrica si gazele naturale (n.red. Legea energiei electrice si Legea Gazelor ) vor fi trimise in Parlament in regim de urgenta in luna martie, respectiv aprilie-mai.
In ultima sa varianta, proiectul privind energia electrica prevede ca presedintele si vicepresedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) sunt numiti de seful statului la propunerea premierului. Formele mai vechi ale proiectelor prevedeau ca numirile sa se faca de catre primul-ministru.
Proiectul mai arata ca ANRE se organizeaza si functioneaza ca autoritate administrativa autonoma, cu personalitate juridica si patrimoniu propriu si prezinta rapoarte anuale privind indeplinirea atributiilor si competentelor stabilite de lege Parlamentului, Guvernului si Presedintelui Romaniei, Agentiei de Cooperare a Reglementatorilor in Domeniul Energiei – ACER si Comisiei Europene, De asemenea, finantarea cheltuielilor curente si de capital se asigura integral din venituri proprii, iar bugetul se stabileste anual si se avizeaza de Comisia pentru buget, finante si banci din Camera Deputatilor a Parlamentului Romaniei.
De asemenea, se prevede ca salarizarea personalului ANRE sa se realizeze similar personalului din Consiliul Concurentei, conform prevederilor Legii cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.
Prin noua forma se incearca si definirea consumatorului vulnerabil: clientul final apartinand unei categorii de clienti casnici care, din motive de varsta, sanatate sau mijloace financiare precare, beneficiaza de masuri de protectie sociala sau de interdictii de deconectare stabilite prin lege.
Proiectul face, de asemenea, referire la calendarul de eliminare treptata a preturilor reglementate pentru clientii finali, cu aplicabilitate in perioada 2012-2017. Potrivit acestui calendar, la consumatorii casnici, acest proces va incepe in iulie 2013 si va fi finalizat in decembrie 2017. La consumatorii industriali, eliminarea tarifelor reglementate se va face in 6 pasi, iar la consumatorii casnici in 10 pasi. Initial, procesul de eliminare a preturilor reglementate era prevazut pentru perioada 2012-2015.
De varianta finala a proiectului depinde foarte mult si cum va functiona bursa energiei in Romania. O varianta a proiectului permite infiintarea mai multor „burse ale energiei”, iar o alta varianta limiteaza tranzactionarile doar pe o bursa, respectiv OPCOM. In acest moment OPCOM este singura piata autorizata sa intermedieze tranzactii cu energie electrica. Insa, si Bursa Romana de Marfuri este pe punctul de a obtine licenta din partea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) pentru administrarea pietei centralizate intrazilnice si pietei centralizate pentru ziua urmatoare. Practic, OPCOM ar putea avea in curand un concurent: BRM.
- Anul trecut, autoritatile romane au primit critici destul de dure din partea Comisiei Europene din cauza modului in care au fost elaborate proiectele privind transpunerea legislatiei comunitare.
De altfel, a fost demarata la sfarsitul lunii septembrie chiar si o procedura de infringement. Luna trecuta, procedura de infringement a avansat, Romania primind aviz motivat pentru netranspunerea directivelor (72/2009 si 73/2009) privind liberalizarea pietei energiei electrice si a gazelor naturale.
Intial, Romania trebuia sa transpuna in legislatia nationala directivele europene privind piata unica de energie electrica (directiva europeana 72/2009) si gaz (directiva europeana 73/2009) pana pe 3 martie 2011. Directivele fac parte din Al 3–lea pachet de propuneri legislative al Comisiei Europene privind liberalizarea pietei de energie. Potrivit Ministerului Economiei, propunerile legislative au fost transmise spre evaluare Comisiei Europene in data de 9 septembrie, dupa ce acestea au fost puse in dezbatere publica pe site-urile Ministerului Economiei si Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei de trei ori. Initial, Ministerul Economiei a supus dezbaterii publice cele doua proiecte de acte normative in martie. O a doua varianta a fost pusa in dezbatere publica la inceputul lui septembrie, iar a treia varianta in ianuarie 2012
Cele mai importante critici din ultimul an legate de modul in care au fost elaborate proiectele de legi
- Proiectele de transpunere a legislatiei europene incalca acordul cu FMI
- Nu exista criterii de desemnare a presedintelui si vicepresedintelui ANRE
- Presedintele ANRE isi atribuie puteri prea mari
- Obligatiile de servicii publice nu sunt bine definite
- Nu a fost definit suficient de bine consumatorul vulnerabil
In variantele mai vechi se prevedea ca desemnarea presedintelui si vicepresedintelui ANRE sa fie facuta de prim-ministrul Romaniei.
Tot in varianta mai veche, in privinta clientului vulnerabil definitia era: „client final apartinand unei categorii de clienti casnici precum si clientul final care furnizeaza servicii sociale esentiale, cum ar fi asistenta medicala sau ingrijirea copiilor, activitati educative si alte servicii sociale si servicii indispensabile pentru functionarea statului, stabiliti prin Hotarare a Guvernului”.