RAPORT Principala cauză a tragediei de la CE Oltenia: Transportul muncitorilor, fără protecție, într-un vehicul de transport marfă și drumul prost / Demisii și măsuri dispuse
Principala cauză a tragediei de la Complexul Energetic Oltenia, unde 3 oameni au murit, a fost folosirea unui vehicul de transport marfă pentru transportul de persoane, fără nicio protecție, alături de echipamente, vehicul cu un grad mare de uzură care s-a răsturnat pe o pantă într-un drum greu de practicat, a anunțat joi ministrul Energiei, Virgiul Popescu.
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, și al Muncii, Marius Budăi, au prezentat joi la începutul ședinței de Guvern primele concluzii ale raportului preliminar privind respectarea normelor de siguranță a muncii în cazul accidentului de la CE Oltenia.
Raportul Inspecției Muncii: CEO Oltenia a șters urmele accidentului în care au murit trei oameni la cariera Jilț
În nota de informare trimisă Guvernului de către comisia de cercetare de la Inspecția Muncii se constată că:
- „perimetrul în care s-a produs evenimentul nu a fost asigurat pentru stabilirea dinamicii accidentului și starea de fapt a fost modificată, alterându-se urmele lăsate de autoutilitară, S.C. CEO OLTENIA S.A. a fost sancționată prin proces verbal de constatare și sancționare a contravențiilor încheiat de ITM Gorj, sub supravegherea și îndrumarea Inspecției Muncii.
- SOCIETATEA COMPLEXUL ENERGETIC OLTENIA S.A. a modificat starea de fapt a drumului pe care s-a deplasat mijlocul de transport implicat în eveniment, încălcându-se prevederile art.13 lit. p) din Legea nr. 319/2006 a securității și sănătății în muncă, cu modificărilre și completările ulterioare, fapt pentru care SOCIETATEA COMPLEXUL ENERGETIC OLTENIA S.A. a fost sancționată contravențional cu amendă de 5.000 lei, conform procesului verbal de constatare și sancționare a contravențiilor nr. 00016887/19.01.2023.
- În autoutilitara implicată în eveniment, au fost identificați patru recipienți cu gaze tehnice, o electropompă hidraulică, un palan, precum și alte scule, inventarul din mijlocul de transport implicat urmând a fi stabilit cu rigurozitate de către comisia de cercetare, în baza constatărilor efectuate de expert.
- Șoferul autoutilitarei N3G DAC 665T cu nr. de înmatriculare GJ 38 SCS, este angajat cu contractul individual de muncă al unei terțe societăți și urmează a fi audiat de către comisia de cercetare privind obligațiile acestuia în cadrul clauzelor referitoare la contractul de prestări servicii transport. În prezent, șoferul este internat în spital.
- În data de 23.01.2023, în continuarea cercetării, echipa de inspectori de muncă s-a deplasat la Cariera Jilț Nord, unde s-au identificat mijloace de transport persoane neconforme cu cerințele de securitate, și anume: lipsă centuri de siguranță, anvelope uzate și crăpate, lipsă căi de evacuare de urgență, lipsă trusă prim ajutor, semnalizări deteriorate (mijloacele de transport identificate au fost: GJ 04 BBU și GJ 04 BTV).
- Ca urmare a acestor neconformități constatate, s-a dispus, de către comisia de cercetare, sistarea activității de transport persoane în toate carierele Societății Complexul Energetic Oltenia S.A., începând cu data de 23.01.2023 și până la punerea în conformitate cu cerințele de securitate, conform pericolelor identificate și a riscurilor evaluate.
- Dosarul întocmit de comisia de cercetare, avizat și aprobat de Inspecția Muncii, urmează a fi înaintat organelor de cercetare penală sub aspectul continuării urmăririi penale.
- VEZI AICI RAPORT INSPECȚIA MUNCII
- VEZI AICI RAPORT CORPUL CONTROL MINISTERUL ENERGIEI
Principalele declarații făcute de Virgil Popescu:
- Principala cauză a fost că cele 2 echipe de reparații care s-au deplasat de la locul reparației la sediul carierei au fost îmbarcate într-un mijloc de transport marfă, care nu putea transporta persoanele împreună cu echipamentele si fără nicio protecție.
- Acesta s-a răsturnat pe o pantă într-un drum foarte greu de practicat în acea perioadă și 3 persoane au decedat, principala cauză fiind tocmai folosirea unui autovehicul de transport marfă pentru transportul persoanelor fără nicio protecție pentru acele persoane.
- M-am deplasat seara atunci la carieră si prima măsură a fost schimbarea directorului sucursalei miniere, adică cel care răspunde de toate exploatările din CE Oltenia, precum și a șefului carierei Jilț Sud.
- Corpul de control a venit imediat, a încheiat raportul preliminar. Principala cauză v-am spus-o mai devreme, este stipulată și in acel raport, și în urma concluziilor preliminare, în 23 ianuarie am cerut schimbarea din funcție ai ultimilor doi membri ai Directoratului CE Oltenia, directorii Burlan și Negru.
- Eliberarea acestora din funcție s-a făcut în urmă cu 2 zile de către Consiliul de Supraveghere.
Control extins la toate achizițiile CE Oltenia: Drumurile ar trebui să fie pietruite, nu spălate de ploi și impracticabile
Ministrul a spus că s-au constatat și deficiențe în cadrul activității CE Oltenia și s-a dispus remedierea acestora.
- „Gradul de uzură a mașinilor și durata de viață a acestora de peste 40 de ani la majoritatea mașinilor folosite din CE Oltenia și este clar că, fără îmbunătățiri, nu pot asigura funcționarea corectă a carierelor.
- Am dispus extinderea controlului pentru toate achizițiile de la CE Oltenia în paralel cu verificarea programelor de investiții și modul de plată a furnizorilor. Drumurile ar trebui făcute în mod profesionist, să fie pietruite, nu să fie spălate de ploi și impracticabile.
- Trebuie văzut ce costuri au fost în aceste investiții pentru drumuri, pentru că este clar accidentul s-a produs în acea zonă unde drumurile trebuiau sa reziste.”, a spus Virgil Popescu.
La rândul său, premierul Ciucă a dispus ca toate contractele de achiziție de la CE Oltenia să fie verificate si sa fie identificate motivele pentru care aceste contracte nu au asigurat condițiile normale pentru desfăsurarea activității in interiorul CE Oltenia.
Ministrul Energiei a spus că acesta este ordinul de serviciu semnat pentru echipa de control și a anunțat ce demisii a solicitat.
- „Am cerut schimbarea din funcție a directorului Direcției Comerciale și a responsabililor de achiziții pentru că trebuie văzute și caietele de sarcini cum se întocmesc.
- Am cerut schimbarea din funcție a tuturor celor responsabili de reabilitarea drumurilor din cadrul Direcției de investiții, pentru că am mai spus o altă cauză era starea proastă a drumurilor și puteam evita această tragedie dacă drumurile erau în regulă.
- Am mai cerut schimbarea coordonatorului activității de protecție și securitate în muncă, pentru că a reieșit clar că aceasta era doar formal făcută.
- De asemenea am considerat că este o gravă eroare de management, ca șeful de tură, pe tura căruia s-a întâmplat această tragedie să fie promovat șef de carieră odată cu schimbarea șefului de carieră și am cerut eliberarea acestuia din această funcție.
- Nu este normal să pui pe cineva pe tura căruia s-a întâmplat această tragedie șef pe toată cariera.
- Alte 2 persoane au fost identificate în nota preliminară a corpului de control – șeful de sector și seful de secție direct implicați în activitatea de monitorizare a autovehiculelor cu sarcini de efectuare prestații în ziua accidentului.
Ministrul a mai spus că în prezent are loc procedura de verificare a parcului auto și a cerut ca până la finele săptămânii viitoare să vină cu un plan clar de investiții privind transportul în siguranță pentru mineri.
Potrivit acestuia, la această oră minerii merg în carieră cu autovehicule. 29 din cele 48 închiriate sunt la momentul de față apte pentru a reintra în lucru și CE Oltenia a suplimentat cu alte 14 mijloace de transport din dotare, care nu sunt 6×6, ci sunt 4×4 dar pot transporta minerii.
Marius Budăi: Imediat după accident s-au alterat urmele / Mașini cu cauciucuri deteriorate care nu erau propice transportului
La rândul său, Ministrul Muncii, Marius Budăi a prezentat rezultatele preliminare ale raportului Inspecției Muncii, publicat la începutul acestui artciol de HotNews.ro.
- „Ceea ce noi am constatat în primă fază și am și aplicat o acțiune este că imediat după producerea evenimentului, perimetrul nu a fost asigurat și au apărut niște modificări, starea de fapt a fost modificată și am considerat că s-au alterat urmele lăsate de autoutilitară.
- În rest ce a părut frapant pentru noi a fost că imediat după acest eveniment, în data de 23 ianuarie când a fost acea grevă spontană, ne-am deplasat la fața locului și am atașat și poze la raportul preliminar – practic mașini cu cauciucuri deteriorate și tot în condiții care nu erau propice transportului.”, a spus ministrul Muncii.
Acesta a mai spus că în perioada 2016 – 2022, s-au efectuat 158 de controale, în care au fost stabilite 210 măsuri și au fost aplicate amenzi în valoare de 436.000 lei.
Amenzile au fost contestate la instanță, dar în proporție de 95% au fost câștigate de Inspecția Muncii, a mai spus Budăi.
Premierul le-a solicitat ambilor miniștri să-i prezinte în ședinta de săptămâna viitoare un termen privind verificarea și implementarea tuturor măsurilor necesare la CE Oltenia și la alte structuri pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă.