Războiul din Ucraina poate scădea producția auto mondială cu câteva milioane de unități – De ce lucrurile stau așa de rău
Invazia rusească în Ucraina a afectat grav industria auto, iar cele mai pesimiste prognoze spun că producția auto mondială va fi cu 3 milioane de mașini mai mică. Fabrici din toată Europa și-au încetat pentru câteva zile producția, fiindcă nu mai vin componente de la furnizorii din vestul Ucrainei. Cu cât va dura mai mult războiul, cu atât vor fi consecințele economice mai grave. Se mai pune încă o problemă: marile companii auto fac business-uri uriașe în țari cu regim autoritar, iar acest lucru este riscant.
Ucraina și furnizorii
Din primele zile după invazie s-a simțit efectul în industria auto, iar fabricile din vestul Ucrainei, specializate în cablaje, nu au mai putut trimite componentele către Europa Centrală și de Vest. Deși sunt componente mici și ieftine, sunt necesare industriei auto, iar Ucraina era o țară stabilă, cu forță de muncă ieftină. Fără aceste componente, mașina nu este completă. Printre furnizori se numără: Leoni, Fujikura, Aptiv și Nexans.
Tot din Ucraina sunt aduse componente cu ajutorul cărora sunt construiți semiconductori mai rari, dar există și producție auto, însă cu cifre mici.
Fabricile din vestul Ucrainei nu se vor deschide prea curând, iar companiile care le dețin încearcă să compenseze scăderea, prin creșteri la alte facilități, inclusiv în România, dar și în nordul Africii (Maroc, Tunisia). Aceste schimbări durează însă.
Rusia, o piață care se prăbușește
Asupra pieței din Rusia impactul va fi mult mai mare. Multe mărci auto s-au retras, iar cele mai dependente de această piață sunt mărci precum Lada, Renault sau Kia. Alte grupuri auto, cum ar fi Toyota, nu depind prea mult de Rusia.
În Rusia se vindeau peste 1,6 milioane de mașini/an, dar este de așteptat ca piața să se prăbușească în 2022.
Rusia a produs peste 1,5 milioane de automobile anul trecut, iar în 2022 totalul va fi cu multe zeci de procente mai mic. O posibilitate enunțată este că producătorii auto chinezi ar putea lua parțial pe piață locul mărcilor din Germania.
Dacă războiul nu va dura mult și dacă Rusia se va retrage din Ucraina, este foarte posibil că fabricile de componente din zona Liov se vor redeschide. Pe de altă parte, pare foarte greu de crezut că vor reveni în viitorul apropiat marile companii care produceau mașini în Rusia și care s-au retras. Ridicarea sancțiunilor asupra Rusiei nu se întrevede și va dura mult până când mari companii din Vest vor reveni pe piața rusă care capătă pentru mulți ani de acum înainte o uriașă ”etichetă” de avertisment.
La nivel mondial, estimările pentru producția auto totală variază undeva între 83 și 85 de milioane de mașini, iar războiul din Ucraina va face ca cifra totală să fie mai mică. Întrebarea este însă cu cât mai mică: unele calcule arată sub 1,5 milioane de mașini, cele mai pesimiste vorbesc de peste 3 milioane. Pentru Europa, prognoza este că producția va fi cu 700-800.000 de mașini mai mică din cauza războiului.
Criza generată de invazia rusească dă încă o lovitură globalizării producției și este clar că nu e deloc bine ca producția unei fabrici din Germania sau Franța să fie oprită pentru că lipsește o componentă minusculă realizată la 3.000 km depărtare. Se va încerca găsirea unor furnizori mai apropiați geografic, dar acest lucru va dura și, probabil, mașinile se vor scumpi.
La fel ca și criza semiconductorilor, și cea declanșată de invazia rusă din Ucraina arată cât de fragile sunt lanțurile de aprovizionare. Și mai arată un lucru: este o problemă când business-uri uriașe depind pe scară atât de largă de țări cu regimuri autoritare, precum Rusia sau China.
Spre exemplu, mulți au criticat industria auto germană pentru că a devenit foarte dependentă de vânzările din China, țară unde climatul politic poate deveni și el foarte ostil pentru europeni. Companii din Europa de Vest s-au luptat 10-15 ani pentru a pătrunde pe piață rusă a energiei: tot ce s-a clădit în acei ani s-a prăbușit în nici 15 zile, din cauza războiului.
Sunt analiști care spun că este posibil ca, pe viitor, China să nu mai fie așa o piață importantă de export pentru europeni. Rămâne de văzut dacă acest lucru chiar se va întâmpla.
Surse: CNBC, Wall Street Journal, New York Times, Automotive News