Sari direct la conținut

Razvan Nicolescu, fost reprezentant al Romaniei la UE pe energie: In afara comisarului european, Romania trebuie sa negocieze si functii de consilieri in cabinetele altor comisari si al presedintelui CE

HotNews.ro

Nu numai negocierea pentru postul de comisar este importanta pentru Romania, ci ea trebuie sa includa si posturi de consilieri romani in cabinetele altor comisari sau al presedintelui CE, oameni cu o foarte mare influenta, a explicat, intr-un interviu pentru Hotnews.ro, fostul atasat pe energie al Romaniei la UE, Razvan Nicolescu. Consensul clasei politice privind nominalizarea este esential, este opinia personala a lui Nicolescu, acum reprezentant al mediului de business prin pozitia de Corporate Public Affairs la Petrom.

Nicolescu, pe scurt:

  • Mi se pare extrem de important ca in aceste zile sa fim foarte prudenti si pregatiti pentru a putea face fata unor scenarii de negociere multiple.
  • Nu vreau sa ma gandesc la situatia in care portofoliul agriculturii este pastrat de actualul comisar din Danemarca. Cred ca dupa declaratiile noastre Romania nu va fi printre statele membre favorite ale comisarului danez daca aceasta isi va pastra portofoliul.
  • Cred ca este important ca cel pe care il desemnam comisar sa nu fie doar un bun expert. Cred ca el trebuie sa-si doreasca sa se bata pentru romani, sa aiba aspiratii politice interne pentru ca asta il va determina sa se bata. In plus, el va avea nevoie si de o anumita sustinere politica a Parlamentului European.
  • Sunt curios daca in cabinetul presedintelui CE va fi un roman, daca in cabinetele altor comisari vor fi romani. Pentru ca si ei pot face la fel de bine si, uneori, chiar mai bine cunoscute comisarului viziunile si abordarile pe care le au romanii vizavi de anumite decizii care se iau.

Reporter: Oamenii din business din Romania sunt interesati de subiectul nominalizarii comisarului? Este important pentru ei cine cine va fi trimis si de ce?

Razvan Nicolescu: Sigur ca este important. Sunt convins ca toti oamenii urmaresc ce se intampla si e important pentru ca tot ceea ce afecteaza Romania afecteaza si mediul de afaceri romanesc. Ne-am dori ca tara noastra sa obtina un portofoliu cat mai bun din negocierile astea si sa aiba o contributie cat mai mare la procesul decizional al Uniunii Europene.

Reporter: Ce ar insemna un portofoliu important, din punctul dvs. de vedere, ce domenii ar avantaja Romania?

R.N.: Sunt foarte multe domenii importante, insa depinde de cum privim lucrurile. Sunt domenii in care noi avem o traditie, interese mai mari si o situatie interesanta, de exemplu agricultura, sau energia. Exista si domenii care sunt extrem de importante din punct de vedere al aspectului decizional: deciziile care se iau la nivelul UE in domeniul concurentei sau al pietei interne, de exemplu, sunt absolut obligatorii si se aplica imediat statelor membre.

Reporter: Ati lucrat la Bruxelles, cunoasteti mediul institutional foarte bine, cum credeti ca au decurs negocierile la nivel european in aceasta vara? Cine negociaza din partea Romaniei, care este mecanismul?

R.N.: Cred ca negocierile sunt inca in derulare si nimic nu este transat, pentru ca nu poate fi transat, avand in vedere ca lucrurile se pot schimba in functie de votul pe care irlandezii il vor da la inceputul lui octombrie. In acelasi timp, in Europa mai are loc un eveniment extrem de important in care va influenta inclusiv desemnarea acestui colegiu, alegerile din Germania, care in mod clar sunt importante pentru ca Germania este cea mai mare tara a Uniunii.

Reprezentantii Romaniei negociaza probabil la nivel de presedinte, Minister de Externe si reprezentant permanent al Romaniei la UE. Insa mi se pare extrem de important ca in aceste zile sa fim foarte prudenti si pregatiti pentru a putea face fata unor scenarii de negociere multiple.

Anunturile de candidati si portofolii pot fi uneori parte strategiei de negociere, cum foarte bine pot fi si erori

Reporter: Dacian Ciolos este nominalizarea formala, au spus-o atat premierul, cat si ministrul de externe. Credeti ca sunt siguri ca l-am obtinut, se merge doua-trei variante, avand in vedere ca negocierile, cum spuneti, sunt in plina desfasurare ?

R.N.: Portofoliul agriculturii este unul foarte important la Bruxelles si daca ar fi obtinut de un reprezentant din Romania ar fi un castig mare de imagine pentru Romania, nu neaparat de influenta. Trebuie sa fim insa precauti pentru ca uneori impartirea portofoliilor tine cont si de componenta grupurilor politice din Parlamentul European. Adica pot aparea surprize sa nu poti nominaliza un comisar de o anumita culoare politica pentru ca popularii sau socialistii ar trebui sa aiba un numar de comisari cat mai apropiat de ponderea lor in PE, mai ales avand in vedere ca Parlamentul va avea un rol din ce in ce mai important, inclusiv in desemnarea presedintelui Comisiei si a Colegiului.

Din acest motiv, cred ca ar fi intelept sa existe o varianta de negociere preferata, existand insa cel putin una-doua optiuni de rezerva pe care negociatorii romani sa le foloseasca in caz de nevoie, in functie de dinamica negocierilor. Sper si imi doresc ca cei care raspund de negociere sa fi avut in vedere acest lucru.

Reporter: Leonard Orban a fost bagat in corzi din cauza independentei sale politice la audierile din Parlamentul European, eurodeputatii au insistat pe intrebarea daca va intra intr-un partid, in care, daca se identifica ideologic cu un grup politic din PE. Credeti ca Dacian Ciolos, un alt independent, daca va fi confirmat, va avea aceleasi dificultati in PE din cauza independentei lui?

R.N.: Din punct de vedere formal, Romania nominalizeaza o persoana, iar dupa ce e nominalizata, acea persoana primeste din partea presedintelui Comisiei Europene un portofoliu. Dacian Ciolos nominalizat pentru portofoliul agricultura nu cred ca va avea probleme la audierile din PE, data fiind cunoasterea domeniului si expertiza pe care o detine in domeniul respectiv. Dacian Ciolos nominalizat insa pentru cultura sau pentru un alt domeniu – pentru ca, repet, intai se face nominalizarea persoanei si apoi se primeste portofoliul -ar putea sa aibe probleme serioase in audierile din PE.

Pana in momentul desemnarii formale mai este ceva timp si sunt convins ca negociatorii romani sau responsabilii romani, in speta primul ministru, vor desemna o persoana fiind aproape siguri ca persoana respectiva va primi un anumit portofoliu.

Reporter: Balbaiala de acum doi ani – trimiterea unei persoane, Varujan Vosganian, care a fost retrasa si abia apoi trimis domnul Orban – i-a afectat pozitia in Colegiul Comisarilor?

R.N.: Ca om din mediul de afaceri din Romania mi-as dori foarte mult ca, de aceasta data, intreaga clasa politica romaneasca sa dea dovada de maturitate si responsabilitate. Ca va merge Dacian Ciolos sau altul, ca vom primi portofoliul agricultura sau un alt portofoliu, cred ca pana la urma examentul cel mai important pe care trebuie sa il trecem este ca intreaga clasa politica trebuie sa ajunga la un consens si sa actioneze impreuna pentru sustinerea candidatului Romaniei si a intereselor romanilor si nu a celor de grup.

Data trecuta unii il sustineau pe Vosganian, iar altii incercau sa il ponegreasca. Consecintele s-au vazut, imaginea Romaniei a fost afectata, iar portofoliul a fost cel care a fost. Din acest motiv mi-as dori foarte mult ca de aceasta data politicienii din Romania sa se aseze la aceeasi masa, sa discute atat cat au nevoie ca sa stabileasca o strategie comuna pentru ca situatia de acum doi ani sa nu se mai repete.

Reporter: Se pare ca acest lucru s-a intamplat deja, caderea de comun acord, din moment ce premierul a anuntat nominalizarea formala a lui Dacian Ciolos. Si totusi, se vorbeste inca despre negocieri, care se poarta. S-a grabit Romania in a-si face publica nominalizarea?

R.N.: Mi-e greu sa spun. In majoritatea statelor membre nu prea se mai vehiculeaza nume de comisari sau portofolii. Anunturile de candidati si portofolii pot fi uneori parte strategiei de negociere, cum foarte bine pot fi si erori aferente procesului de negociere sau gafe care sa ne afecteze obtinerea obietivului. Imi place sa cred ca anunturile facute de premier, de ministrul de externe sunt parte a strategiei noastre de negociere si nu scapari care ne-ar ptuea afecta obtinerea obiectivului. Nu vreau sa ma gandesc la situatia in care portofoliul agriculturii este pastrat de actualul comisar din Danemarca. Cred ca dupa declaratiile noastre Romania nu va fi printre statele membre favorite ale comisarului danez daca aceasta isi va pastra portofoliul.

Reporter: A folosit mediul de business romanesc reprezentantii nostri de la Bruxelles, s-a facut lobby pe langa acestia? Exista o relatie intre mediul de afaceri si reprezentantii Romaniei la UE?

R.N.: Va spun foarte sincer ca, de fiecare data cand am incercat sa vorbim despre o problema a noastra am gasit deschidere mai ales la europarlamentari si la Reprezentanta permanenta la UE. Ma refer la europarlamentarii din mandatul trecut, pentru ca cei din acest mandat abia au fost alesi si n-am avut inca ocazia sa lucram cu ei. Sigur, puterea de negociere a europarlamentarilor romani era scazuta in mandatul trecut pentru ca ei erau noi. Ne asteptam insa acum ca europarlamentarii nostri sa aiba un cuvant mai mare de spus in luarea deciziilor din PE.

Reporter: Pe langa comisar insa mediul de business nu poate face lobby, teoretic, ei sunt acolo functionari europeni, care trebuie sa manifeste o totala neutralitate.

R.N.: E adevarat, comisarii sunt independenti, de fapt ei si in Colegiu – atunci cand se refera la tara din care provin – folosesc de cele mai multe ori in loc de „tara mea” sau „poporul meu” – formulari de genul „tara pe care o cunosc cel mai bine”. Evident ca ei, cunoscand situatia din tara lor si viziunea locuitorilor ei pe anumite probleme, chiar daca nu tine de domeniul lor, ei trebuie sa o faca cunoscuta. Si sunt comisari foarte activi in a face cunoscute opiniile conationalilor lor si in general fac asta comisarii care au o anumita anvergura politica si anumite aspiratii politice in tarile din care provin. Cred ca este important ca cel pe care il desemnam comisar sa nu fie doar un bun expert. Cred ca el trebuie sa-si doreasca sa se bata pentru romani, sa aiba aspiratii politice interne pentru ca asta il va determina sa se bata. In plus, el va avea nevoie si de o anumita sustinere politica a Parlamentului European.

Comisarul si portofoliul pe care il vom avea vor fi extrem de importante, insa la fel de important mi se pare in acest proces de negociere si cati romani vor fi membri in cabinetele altor comisari. Pentru ca si acest aspect mi se pare extrem de important. Sunt curios daca in cabinetul presedintelui CE va fi un roman, daca in cabinetele altor comisari vor fi romani. Pentru ca si ei pot face la fel de bine si, uneori, chiar mai bine cunoscute comisarului viziunile si abordarile pe care le au romanii vizavi de anumite decizii care se iau.

Reporter: Avem grupul de oameni specializati si foarte competenti pe UE din care se pot alege acesti oameni? Pentru ca vorbim despre posturi propuse de Romania, obtinute in negocieri, nu de posturi de functionari obtinute prin concursurile EPSO.

R.N.: Sunt numiri facute prin decizia presedintelui Comisiei sau a comisarilor. Exista insa uneori si negocieri intre statele membre si cred sau imi place sa cred ca Romania are un grup de oameni pe care sa ii propuna pentru a ocupa astfel de pozitii, de consilieri, in cabinetele comisarilor.

Personal mi-as dori mult sa obtinem, daca nu acum, macar candva portofoliul energie

Reporter: Credeti ca in noua Comisie vor aparea portofolii legate de economie, va fi o componenta adaptata la situatia de criza in care ne aflam? Eu am auzit la Bruxelles despre un posibil portofoliu de piete financiare.

R.N.: Cred ca nu este exclusa o modificare a portofoliilor, inclusiv aspectele astea legate de pietele financiare ar putea juca un rol mai mare, nu stiu neaparat daca va fi un portofoliu. Insa sunt convins ca vor fi niste schimbari de portofolii si, personal, ma astept sa fie creat un portofoliu care se va numi energie/schimbari climatice. Vom vedea ce va fi. Este posibil si la nivelul directiilor generale sa apara modificari.

De exemplu, ma astept ca directia energie sa fie separata de directia generala transporturi, pentru ca, oricum, Comisia avea doi comisari, unul pe energie, altul pe transporturi, ultimul fiind si vicepresedinte al Comisiei, insa un singur director general pe ambele domenii. Adica acel director general avea o putere enorma, cat doi comisari la un loc.

Reporter: La un moment dat se vehicula si portofoliul energiei pentru Romania. Romania a fost foarte activa pe politica energetica a UE, foarte constanta, aici chiar ne-am facut auzit glasul. Credeti ca ar putea fi o optiune pentru Romania?

R.N.: Atunci cand vorbim despre energie ne putem uita in ochii oricui fara sa ne fie rusine de situatia pe care o avem in tara. Avem traditie, 150 de ani de petrol, 100 de ani de gaz natural, avem o independenta energetica peste media europeana, un mix energetic echilibrat, suntem una dintre cele doua tari din UE cu un ciclu nuclear complet etc. Sunt multe aspecte pentru care ne putem uita in ochii oricui fara sa ne fie rusine.

Legat de comisar, este un portofoliu cu vizibilitate. Daca irlandezii vor vota noul tratat competenta Comisiei in probleme energetice va creste putin. Domeniul energetic este unul interesant pentru ca, spre deosebire de foarte multe alte domenii unde statele nationale incearca sa diminueze rolul comunitar si influenta Comisiei, in domeniu energetic se merge in direactia opusa, spre o abordare comuna. S-a intiat acest comcept de politica energetica comuna la nivel UE. Este exact opus de ceea ce se intampla in politica agricola, unde multe state membre nu mai vad nevoia unei politici comune.

Sigur, pentru a primi un astfel de portofoliu trebuie sa ai si oamenii potriviti care ar putea face fata unei astfel de functii. Va amintiti ca in primul mandat al lui Barroso a fost nominalizat un om politic cu mare experienta, Laszlo Kovacs, care a primit un vot de neincredere din partea PE si Barroso l-a retras. Personal mi-as dori mult sa obtinem, daca nu acum, macar candva portofoliul energie.

Reporter: Avem omul potrivit?

R.N.: Oamenii trebuie cautati, in special in mediul politic. In general, daca va uitati pe CV-urile comisarilor, cam toti sunt fosti ministri, europarlamentari, fosti premieri, adica backgound-ul comisarului propus trebuie sa fie unul care sa arate ca a detinut pozitii importante la nivel national in primul rand. Ei vor sa fie siguri ca persoana are suficienta experienta sa faca fata la nivelul UE si in contactele cu alti parteneri internationali.

Relatia cu CE trebuie sa fie una corecta. Cateodata suntem foarte timizi, alteori suntem foarte agresivi si aroganti

Reporter: Cum percepe mediul de business relatia Bucuresti-Bruxelles si sincopele care apar in ea? Ma gandesc aici, de exemplu, la recapitalizarea CEC, o situatie in care autoritatile romane spuneau ca asteapta decizia Comisiei de foarte multa vreme, dar ca este foarte multa birocratie, iar presedintele chiar a lasat sa se inteleaga ca, daca ar fi fost una dintre marile tari ale UE, lucrurile ar fi mers altfel. Pe de alta parte, Comisia spunea ca nu a primit solicitarea formala a partii romane si documentatia necesara aprobarii. Este ingrijorator pentru mediul de business sa vada astfel de disfunctionalitati?

R.N.: Sigur, pe masura ce ne vom integra mai mult in Uniunea Europeana sau pe masura ce vor trece anii si relatia dintre guvernul nostru si Comisia Europeana va fi mai asezata. Noi cateodata abordam relatia cu Comisia cu foarte multa teama – si atunci avem impresia ca aceasta institutie, Comisia Europeana, e o instanta suprema, care dicteaza si noi executam. Vad ca foarte multi politicieni si formatori de opinie spun „UE ne-a spus”, „UE a hotarat”. Trebuie sa incepem sa intelegem ca suntem in UE, nu in afara ei, si cand spunem UE spunem „vom face”, „am decis”, „vom actiona”. Trebuie sa ne includem in Uniunea Europeana.

Relatia cu CE trebuie sa fie una corecta. Cateodata suntem foarte timizi, alteori suntem foarte agresivi si aroganti. Noi trebuie sa stim care sunt competentele Comisiei, care sunt obligatiile noastre ca stat membru, dar care ne sunt si drepturile. Iar Comisia nu este o instanta superioara guvernului Romaniei, ci doar un partener.

Nu va ascund ca la Comisie am intalnit si foarte multi oameni corecti, dar si oameni care se credeau undeva foarte foarte sus si care considerau ca ceea ce spun ei, tarile nou intrate trebuie sa execute imediat. In astfel de situatii, raspunsul trebuie sa fie foarte ferm, insa argumentat. Nu trebuie sa fim aroganti, nu trebuie sa fim timizi, trebuie sa avem un comportament corect, sa intelegem cine sunt ei, iar ei sa inteleaga cine suntem noi – al saptelea stat ca numar de voturi.

Daca eu m-as fi ocupat de problema CEC, m-as fi dus acolo si as fi stat in sediul Comisiei Europene si as fi spus „sunt secretar de stat in Romania, sau director sau ministru si nu plec de-aici pana nu imi rezolvati aceasta problema”. Nu cred ca cineva de la Comisie ar fi putut sa ignore faptul ca un secretar de stat sau director sau ministru din Romania ar fi mers acolo zi de zi si ar fi zis „nu ma intereseaza ca este birocratie aici la Bruxelles. Am o problema si astept de la voi rapid o solutie. Vin aici zilnic, daca trebuie, pentru ca este o problema importanta pentru tara mea. Vreau raspunsul acum si nu plec de-aici pana nu se rezolva problema”.

Reporter: Asadar asa se vede din mediul de business modul in care trebuie lucrat la Bruxelles. Se face lobby corporatist roman la Bruxelles?

R.N.: Este un inceput. Cea mai mare companie romaneasca, Petrom, deja si-a deschis un birou de reprezentare la Bruxelles. Probabil exemplul Petrom va fi urmat si de altii. Stiu ca asociatiile patronale sunt prezente acolo. Sigur, e un proces de durata, n-au trecut decat doi ani de la aderare, nu putem sa ne asteptam sa facem noi atat de bine lucrurile precum le fac firmele din Germania sau Franta care sunt prezente acolo de multi ani. E important ca mediul de business din Romania este interesat de discutiile si deciziile care se iau la Bruxelles, pentru ca mare parte e o legislatie adoptata acolo si ne vizeaza direct.

Razvan Nicolescu a absolvit recent programul MBA al Solvay Business School din Bruxelles. A fost timp de 3 ani reprezentatul Romaniei la UE pe probleme de energie. Un an a facut parte din consiliul consultativ al European Supply Agency iar in prezent este membru al grupului de dialog UE-Rusia pe probleme de stategii energetice. De anul trecut Nicolescu face parte din echipa Petrom unde ocupa pozitia de Corporate Public Affairs.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro