Șeful unei bănci din SUA a primit ani grei de închisoare după o înșelăciune de tip „tăierea porcului”
Directorul executiv al unei bănci din statul american Kansas a fost condamnat la 24 de ani și 4 luni de închisoare după ce a căzut victimă unei înșelăciuni de tip „tăierea porcului” și i-a fraudat la rândul său pe deponenți, relatează Markets Insider și CNBC.
Sham Hanes, directorul Heartland Tri-State Bank, a furat aproximativ 47 de milioane de dolari din banii deponenților pentru a-i plasa în ceea ce el credea că sunt investiții legitime în criptomonede. Heartland Tri-State Bank este o bancă regională mică din Kansas, dar cazul a atras atenția la nivel național în SUA din cauza detaliilor sale.
Înșelăciunile de tip „tăierea porcului” au apărut în 2016 sau chiar mai devreme în unele regiuni din China, unde schema este cunoscută sub numele de „Sha Zhu Pan”. Ele au apărut inițial pe aplicațiile de dating, unde infractorii petreceau perioade îndelungate de timp pentru a câștiga încrederea victimelor.
Acest tip de fraudă s-a extins ulterior și în alte domenii, inclusiv în sectorul financiar.
Termenul de „tăierea porcului” este o analogie între sacrificarea animalelor și faza înșelătoriei în care infractorii câștigă încrederea victimelor, înainte de a le goli de bani. Mai exact, referința este la modul în care un porc este îngrășat timp de luni de zile înainte de a fi sacrificat.
Directorul a retras o sumă uriașă din depozitele totale pe care banca le gestiona
În cazul directorului de bancă din SUA, Departamentul american al Justiției afirmă că acesta a fost convins să facă pe rând nu mai puțin de 11 transferuri bancare către infractori, în valoare totală de 47,1 milioane de dolari.
Spre comparație, banca avea active totale în valoare de 140 de milioane de dolari, dintre care 130 de milioane erau depozite.
Hanes a făcut primul transfer în luna mai a anului trecut și a continuat să le trimită bani infractorilor până la sfârșitul lui iulie, când anchetatorii au intrat pe fir și banca a fost preluată de autoritatea federală pentru garantarea depozitelor bancare.
„Implicarea lui Hanes în această schemă a dus în cele din urmă la prăbușirea băncii. Slujba sa, slujba băncii, a fost să protejeze clienții săi și să identifice schemele de fraudă, nu să participe la ele”, a declarat Stephen Cyrus, agentul special al FBI care a instrumentat dosarul.
Markets Insider notează că acest tip de înșelăciune devine tot mai comun. Multe dintre ele încep prin trimiterea unui mesaj text victimei, infractorii pretinzând apoi că trimis mesajul la numărul greșit.
Ei încearcă după aceea sub diferite pretexte să intre în conversație cu „ținta” lor pentru a-i câștiga încrederea.