Sistemul de achizitii online, obligatoriu si alambicat
Desi noua legislatie in domeniul achizitiilor publice a intrat in vigoare la sfarsitul lunii iunie 2006, inca exista probleme la capitolul publicarii anunturilor de participare in sistem electronic.
Cei care au intampinat probleme majore in vederea utilizarii acestui mecanism au mai avut pana acum posibilitatea de a obtine o derogare punctuala: pentru procedura de cerere de oferta. Adica sa publice anuntul „pe hartie”.
Incepand cu 30 iunie, exceptiile nu mai sunt acceptate prin lege. Informatiile au fost prezentate in cadrul cursului „Fondurile Structurale si de Coeziune 2007: Procedurile de achizitii publice” organizat de ConsTrain (www.constrain.ro) in perioada 4-6 mai.
Codrin Vulcu, purtator de cuvant la Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) spune ca, dupa calculele institutiei, numai jumatate din autoritatile publice sunt inregistrate in acest sistem.
„Nu pot fi amendate pentru ca nu sunt inregistrate, dar daca initiaza o procedura de achizitii, atunci trebuie sa fie inregistrate. Este posibil sa existe autoritati contractante care nu efectueaza in momentul de fata achizitii publice, dar acelea care intentioneaza sa o faca au obligatia de a publica anunturile in SEAP”, spune Vulcu.
Institutiile publice mari nu s-au grabit sa aplice legea
In mod surprinzator, rezultatele utilizarii unui sistem cu totul nou in Romania au fost destul de bune pentru cele zece luni de functionare. „Am avut rezultate pozitive fiindca am instituit obligativitatea utilizarii sale. Probabil daca nu ar fi fost obligatoriu lucrurile decurgeau mai greu”, explica Vulcu.
O situatie aparte a aparut la numai cateva luni de la intrarea legii in vigoare. In tratatul de aderare la Uniunea Europeana sunt mentionate peste 200 de autoritati contractante de dimensiune mare, cele mai „vizibile” in fata UE, primele vizate sa respecte regulile de transparenta si publicitate.
Din monitorizarea ANRMAP a rezultat faptul ca peste jumatate din acestea nu se inscrisesera in SEAP. In consecinta, Autoritatea a transmis o serie de avertizari prin care acestea erau somate sa ia masuri, de urgenta, pentru a intra in legalitate.
„Unii, pe care nu-i regaseam in SEAP, erau de fapt inregistrati dar din cauza numelui folosit, care nu coincidea intocmai cu titulatura din tratat, nu am reusit sa-i identificam. De aceea este neaparat necesar ca denumirile sa fie exact cele oficiale, asa cum rezulta din documentele de inregistrare fiscala”, mai spune Codrin Vulcu.
Sute de cereri de derogare
Utilizarea Sistemului Electronic de Achizitii Publice nu este deocamdata un instrument la indemana tuturor. Cele mai dezavantajate sunt micile primarii de orase sau comune, acestea fiind si cele care au solicitat derogari, pentru procedura de cerere de oferta, pana in prezent.
„Am primit sute de cereri de derogare. Pe majoritatea le-am respins, am acceptat aproximativ o treime. Acestea au avut motivatii diverse. Cele mai frecvente au fost legate de lipsa computerelor sau a abilitatilor personalului de utilizare a internetului. In general, derogarile au fost acordat pentru perioade de 15 – 45 de zile”, a mai spus Vulcu.
Autoritatea a recomandat ca toate aceste inconveniente sa fie trebuie rezolvate in cel mai scurt timp.
Suspiciuni de nereguli pentru mai mult de jumatate din valoarea contractelor
Valoarea totala a contractelor publicate in SEAP a fost de peste 80 de milioane de RON arata cifrele disponibile la inceputul lunii trecute. Surse din cadrul institutiilor de resort au declarat pentru HotNews.ro ca exista si suspiciuni serioase de nereguli.
Sute de autoritati, cu contracte insumand mai mult de jumatate din suma totala, au utilizat procedura de negociere fara publicare prealabila a unui anunt de participare (fosta procedura de negociere cu o sursa unica).
Mai pe romaneste, au negociat contractele cu cativa ofertanti fara sa publice anuntul de participare la licitatie.
„In general vorbind, negocierile fara publicare pot fi in regula cu conditia ca autoritatea contractanta sa se confrunte cu o situatie neprevazuta sau o situatie urgenta.
Legea prevede ca este interzis sa se abuzeze de aceasta procedura si, in paralel cu achizitia in sistem de urgenta sa se demareze o procedura competitiva, moment in care trebuie sistata achizitia de la furnizorul selectat in procedura de negociere”, a explicat Codrin Vulcu.
In cadrul procedurii amintite esentiala este nota justificativa. „Daca in aceasta nu sunt prezentate argumente convingatoare, autoritatea contractanta risca sa fie amendata de ANRMAP cu o suma cuprinsa intre 5.000- 10.000 RON”, adauga Vulcu.
Detalii despre SEAP
Inscrierea in Sistemul Electronic de Achizitii Publice este gratuita, la fel este si consultarea anunturilor. La inregistrare este emis un certificat digital care functioneaza ca o semnatura electronica, utilizatorul fiind recunoscut de fiecare data cand acceseaza sistemul.
Pentru participarea operatorilor economici la o procedura electronica se plateste o taxa de maxim 20 lei, insa este asigurat un numar de participari gratuite la inceput. Autoritatea contractanta trebuie sa plateasca intre 50 si 80 de lei, in functie de tipul licitatiei electronice.
Miza utilizarii SEAP a devenit foarte mare datorita apropierii lansarii programelor finantate prin Fonduri Structurale. Oricine doreste sa cumpere un produs sau serviciu mai scump de 5.000 de euro va fi nevoit sa utilizeze acest sistem .
NOTA: In editia de marti, 8 mai, „euROfonduri” va prezinta esentialul despre procedurile de achzitii publice in cadrul proiectelor cu fonduri europene.