Specialisti in marketing-publicitate: Televiziunile hranesc o stare de spirit "nasoala". Problema pietei e una de gandire, mai putin de lichiditati. Companiile ar trebui sa nu comunice doar preturi
In Romania „e loc de criza adevarata”, dar deocamdata „presa a generat panica inaintea crizei si continua sa o faca”, iar problema principala din punct de vedere al oamenilor de marketing este mai degraba una ce tine de modul de gandire si mai putin una de lichiditati. Asa cred mai multi oameni din marketing si publicitate, care au participat, marti, la conferinta de profil Marketing360. Televiziunile „nu fac decat sa avem o criza in care oamenii, fiind intr-o stare de spirit nasoala, isi pun bani deoparte si asteapta sa fie mai rau sau mai bine”, crede unul dintre participantii la eveniment – Felix Tataru, directorul agentiei GMP.
Printre concluziile reprezentantilor agentiilor si departamentelor de marketing ale unor companii, la conferinta organizata de Evensys, pe tema marketingului in perioada de criza:
- Acum e cel mai bun moment pentru companii sa comunice valorile brandurilor lor, promotiile nefiind o solutie pe termen mediu si lung
- Problema actuala tine mai mult de felul cum oamenii percep, prin intermediul media, situatia economica, decat de lichiditati
- Companiile nu ar trebui sa comunice numai preturi, ci sa aiba incredere in puterea brandurilor lor, deoarece daca tot ce comunica este pretul, acest lucru este in paguba tuturor
- 2009 a reprezentat o „intoarcere la normalitate” din punct de vedere al consumului si al marketingului, iar insa „modul in care vom inchide 2010 va da masura realitatii”.
Cum vad situatia actuala in marketing si publicitate Felix Tataru (GMP), Iulian Padurariu (Trout&Partners Romania), Bogdan Naumovici (23 Communication Ideas), Calin Clej (PepsiCo International Romania), Paul Markovits (Heineken Romania):
Felix Tataru- General Manager, GMP Group
- Exista televiziuni care prin felul in care actioneaza nu fac decat sa avem o criza in care oamenii, fiind intr-o stare de spirit nasoala, isi pun bani deoparte si asteapta sa fie mai rau sau mai bine
- In Romania e mai mica problema in sistemul financiar-bancar, uitandu-ne la ce zice BNR
- Cred ca este loc de criza adevarata
- Impotenta clasei politice sigur ca a alimentat media sa faca ceea ce face
- Omul de rand se duce mai mult catre un consum responsabil, oamenii incep sa fie mai chivernisiti. Incep sa devina importante valorile fiecaruia. Cand apare o turbulenta, ispita e foarte mare sa te schimbi, sa te adaptezi. Dar ispita e mare sa schimbi si ceva care e bun
- Avem (in portofoliul agentiei – n.r.) un brand de bere care a castigat vreo cinci puncte de market share anul trecut, fara sa apeleze la masuri de criza si contand doar pe valorile brandului, in timp ce concurentii au apelat la produse noi, adaptate la criza etc si au castigat un punct
- Ce nu trebuie sa faca o companie in activitatile de marketing pe timp de criza: Sa nu faca lucruri care umfla artificial anumite senzatii negative. Sfat pentru oamenii de marketing: sa va ganditi foarte serios ce bagati in mintea oamenilor.
- Acum e cel mai bun moment cand companiile pot sa comunice valori
Iulian Padurariu – Managing Partner, Trout & Partners Romania
- De la inceputul crizei, au avut de castigat liderii si specialistii. Criza m-a facut sa-i consiliez pe cel putin doi clienti sa lanseze campanii TV, fiind un moment extraordinar de „fericit”: preturile au scazut foarte mult, zgomotul din TV a fost mult mai scazut deoarece multe branduri s-au retras. Un exemplu: un client din domeniul materialelor de constructii a lansat o campanie TV prima data in 2009, iar cifra de afaceri i-a crescut cu 20% fata de 2008, in conditiile in care era activ pe un segment al constructiilor afectat de criza
- Ce ma sperie pe mine in 2010 e blocajul financiar. Sunt din ce in ce mai lungi intarzierile de plata si trebuie sa lucrezi cu clienti din cat mai multe domenii pentru a evita problemele de aceasta natura.
Bogdan Naumovici – Creative Director, 23 Communication Ideas
- Presa a generat panica inaintea crizei si continua sa o faca
- Oamenii continua sa cumpere, dar s-au oprit cand vine vorba de cumparaturi „mari”: masini, electrocasnice
- Ne-ar ajuta mult daca presa ar incepe sa spuna ca sunt semne de crestere
- Agentiile de publicitate care au avut de castigat au fost cele care au aratat leadership sau specializare.
- Am vazut foarte multi clienti mari investind mult in digital, probabil cu ordin de sus in cazul internationalelor. Anul acesta a fost dat primul Gold Effie pentru o campanie online (Herbal Essences House of Fun)
- Ce nu trebuie sa faca oamenii de marketing: sa nu comunice numai preturi. Sa aiba incredere si in puterea brandului. Daca tot ce facem e legat de pret, e in paguba tuturor
Calin Clej – Marketing Manager, PepsiCo International Romania
- Din punct de vedere al consumatorului roman, 2009 a adus o stare de normalitate fata de anii anteriori. La nivel de „mindset” si atitudine de consum, 2008 fusese putin rupt de realitate. Iar vara anului trecut a reprezentat o intoarcere la starea de normalitate
- Problema e 2011. E o problema de „mindset”, nu o problema de lichiditati. Piata de bauturi racoritoare: frecventa de consum a scazut, nu consumul anumitor branduri. Brandurile mici in Romania, care din punct de vedere al valorii adaugate n-au la dispozitie decat pretul, nu au avut nimic de castigat.
- Modul in care vom inchide 2010 va da masura realitatii
- Ce nu trebuie sa faca oamenii de marketing: sa nu ne mai amagim. Am invatat inainte de 2009 sa aplicam automat invataminte pe care nu le-am validat. Acum nu ne permitem sa citim in trecut ce vrea consumatorul. La nivel de confort, pretul e important, dar ulterior dicteaza multe lucruri, inclusiv daca un consumator ramane sau nu fidel brandului respectiv. Pretul e doar un ingredient dintr-o plaja mult mai mare de factori – valoarea adaugata – care ii da consumatorului senzatia ca a investit banii eficient
Paul Markovits – Marketing Director, Heineken Romania
- Pana in 2008, berea se vindea singura. In 2009 consumul a scazut. Acum e un „marketing nirvana”, pentru ca toata compania depinde de tine ca om de marketing
- Situatia din 2009 nu se va schimba in 2010. Marketingul este extrem de important pentru o companie
- Conceptul de „marketing 360” nu inseamna „publicitate 360”, sau „comunicare 360”, ci raspunsuri la intrebarile „unde sa joci” cu un brand din portofoliu si „cum sa castigi”