Controverse în Planul Urbanistic Coordonator al Sectorului 1: În baza Pro Rapid se pot construi locuințe, în parcul Herăstrău – case, o parte din Pădurea Băneasa devine parc / Primar: Planșele de pe site sunt mai vechi
În Planul Urbanistic Coordonator al Sectorului 1, aflat în procedură de avizare și afișat pe site-ul Primăriei Capitalei, baza Pro Rapid este transformată din zonă verde în pol de dezvoltare urbană, în care se pot construi centre de afaceri, servicii publice, spații publice, spații comerciale și centre culturale. Parcul Herăstrău, monument istoric, își pierde statutul special și devine un parc obișnuit, iar pe terenurile proprietate din parc se pot construi locuințe pe 50% din suprafață.
Contactat de HotNews.ro, primarul Daniel Tudorache a declarat că la baza sportivă Pro Rapid este o greșeală și va rămâne spațiu verde. Primarul spune că planșele de pe site-ul Primăriei Capitalei sunt mai vechi și acestea au fost deja modificate: atât baza sportivă cât și Parcul Herăstrău rămân spații verzi protejate.
Potrivit planșelor desenate ale Planului Urbanistic Coordonator al Sectorului 1, baza Pro Rapid este transformată din zonă verde în pol de dezvoltare urbană, în care se pot construi centre de afaceri, servicii publice, spații publice, spații comerciale și centre culturale. Baza sportivă este în administrarea Ministerului Transporturilor.
Baza Pro Rapid, imagine din satelit, Google Maps
În regulament, funcțiunile sunt detaliate: activitati ale organizatiilor admise si organismelor extrateritoriale; activitati de servicii administrative si activitati de servicii suport; activitati de spectacole, culturale si recreative; activitati profesionale, stiintifice si tehnice; administratie publica si aparare, asigurari sociale din sistemul public; comert cu ridicata si cu amanuntul; constructii; hoteluri; informatii si comunicatii; intermedieri financiare si asigurari; invatamant; sanatate si asistenta sociala; tranzactii imobiliare; activitati ale gospodariilor private in calitate de angajator de personal casnic; activitati ale gospodariilor private de producere de bunuri si servicii destinate consumului propriu; parcaje la sol si multietajate; toate categoriile de locuinte.
Indicatorii urbanistici permiși sunt: procent de ocupare al terenului 70%, Coeficient de Utilizare al Terenului – 4.
În ceea ce privește Parcul Herăstrău, acesta figurează în planșa desenată a Planului Coordonator al Sectorului 1 cu indicatorul V3A – subzona parcurilor și grădinilor, a spațiilor verzi pentru agrement, scuarurilor. În Planul Urbanistic General, documentația de urbanism în vigoare, figura cu indicativul V1C, diferența dintre cele două fiind că V1C este parc monument istoric în care nu se puteau face intervenții.
Dacă mergem în regulamentul aferent Planului Urbanistic Coordonator al Sectorului 1, aflăm că pe terenurile proprietate din parc, jumătate din teren poate fi încadrat în zona locuințelor. Indicatorii urbanistici pentru persoanele fizice și juridice care au teren în Parcul Herăstrău sunt: procent de Ocupare al Terenului – până la 30%, CUT – 0,35 ADC/mp teren.
O altă problemă este că a dispărut articolul din PUG care preciza că în parcuri accesul public este nelimitat. Astfel, cine are un teren în parc îl poate împrejmui.
O altă prevedere controversată este că o bucată din Pădurea Băneasa capătă funcțiunea de parc, deci este încadrată în funcțiunea V3A. Și aici, ca în Parcul Herăstrău, se poate construi pe terenurile proprietate privată. Reamintim că din cele 938 de hectare cât are Pădurea Băneasa, 609 hectare au fost retrocedate, potrivit informațiilor obținute de HotNews.ro de la Ministerul Mediului și Romsilva.
Contactat de HotNews.ro, primarul Sectorului 1, Daniel Tudorache, a declarat că la zona Pro Rapid este o greșeală și că funcțiunea a fost modificată deoarece dorește să construiască alături o sală polivalentă.
”Este pe baza sportivă, dar vă spun la ce m-am gândit. Lângă baza sportivă doresc să construiesc, dacă se poate, o sală polivalentă, exact lângă cele 3,5 ha ale bazei sportive. Acolo este un teren privat, cele 3,5 hectare ale bazei Pro Rapid sunt ale Ministerului Transporturilor și au rămas la ei, vor rămâne la ei. Lângă bază este un privat care are 5 ha și acolo vrem să facem baza sportivă. Este o greșeală dacă pe baza Pro Rapid este trecut pol urban, trebuia pe terenul de 5 ha de lângă. Planșele au fost deja modificate, iar în circa o săptămână va apărea pe site-ul Primăriei Capitalei varianta corectă”, a declarat Tudorache pentru HotNews.ro.
În ceea ce privește Parcul Herăstrău, Tudorache spune că planșa s-a modificat, iar aceasta nu mai include Parcul Herăstrău.
Asociația Salvați Cartierele Dămăroaia și Bucureștii Noi a sesizat mai multe nereguli din PUZ-ul Coordonator al Sectorului 1 Ministerului Mediului, Agenției pentru Protecția Mediului și au cerut să nu aprobe documentația. Aceștia au atras atenția asupra modificărilor asupra Pădurii Băneasa, Bazei Pro Rapid, dar și a altor spații verzi. Asociația susține că prin documentația de urbanism suprafața de spațiu verde a sectorului este diminuată de la 1757 ha la 1120 ha.
”Studiind aceste documente am ajuns la concluzia alarmantă că edilii Sectorului 1 împreună cu elaboratorii vor să distrugă iremediabil din punct de vedere urbanistic toate zonele construite prin următoarele permisivități prevazute în noul PUZ: construcții până la P+5E în zonele L (care au în prezent regim de înălțime de maxim P+2E); blocuri de P+26E în zonele M (mixte); retrageri de la limita de proprietate micșorate la h/3 față de h/2 cât sunt în prezent; neobligativitatea asigurării locurilor de parcare în interiorul imobilelor; neglijarea completă a asigurării zonelor verzi în interiorul proprietăților, și multe alte fortari urbanistice”, se mai arată pe site-ul Asociației Salvați Cartierele Dămăroaia și Bucureștii Noi.
Planul Urbanistic Coordonator al Sectorului 1 este elaborat de firma Vego Concept Engineering și reprezintă o ”sponsorizare” a biroului de arhitectură către Primăria Sectorului 1. Acesta a stârnit numeroase controverse deoarece planul stabilește ce se construiește pe fiecare teren din sector, este o răspundere uriașă și trebuie apărat în primul rând interesul public. În spațiul public a apărut întrebarea dacă nu cumva în spatele acestei bune intenții nu se ascund de fapt interesele unor dezvoltatori imobiliari.
Practica până acum a fost ca primăriile să facă achiziție publică pentru aceste servicii și să plătească pentru ele.
Vom reveni cu o analiză detaliată după ce pe site-ul Primăriei Capitalei se va afișa ultima variantă a Planului Urbanistic Coordonator al Sectorului 1, după obținerea avizelor, înainte de aprobarea în Consiliul General.