Sari direct la conținut

VIDEO PREMIERA Clasamentul universitatilor din Romania, realizat dupa standarde europene / Toate universitatile particulare sunt in ultima categorie valorica

HotNews.ro

Universitatile din Romania au fost clasificate pentru prima data in istorie dupa criterii europene, de un organism international de evaluare – Asociatia Universitatilor Europene. Doar 12 universitati au intrat in prima categorie, respectiv au fost clasificate ca universitati de cercetare avansata si educatie. Prima consecinta este ca universitatile din categoria I vor primi in acest an universitar cu 20% mai multe locuri la master si doctorat decat in trecut; „altfel spus, un buget mult marit” pentru aceste universitati la care au fost alocate aproximativ 85% din locurile la doctorat, a anuntat ministrul Educatiei, Daniel Funeriu.

UPDATE: Toate universitatile particulare au fost clasificate in ultima categorie valorica

In cadrul unei conferinte de presa sustinute marti, 6 septembrie, ministrul Educatiei a explicat care sunt consecintele acestei clasificari. Astazi, pe 6 septembrie, Ministerul Educatiei a alocat locurile la master si la doctorat pentru toate cele trei tipuri de universitati, astfel:

– universitatile de cercetare avansata si educatie (categoria I) primesc in acest an universitar un numar total de locuri la master si doctorat cu aproximativ 20% mai mare decat in anii precedenti (ceea ce inseamna, in total, ca acestei categorii i-au fost alocate aproximativ 84% dintre locurile la doctorat)

– universitatile de educatie stiintifica si cercetare (categoria a II-a) au primit un numar de locuri aproximativ egal la master fata de anul trecut si un numar de locuri la doctorat diminuat;

– universitatile centrate pe educatie (categoria a III-a) primesc un numar diminuat de locuri la master si doar pentru programele care sunt de calitate. Concret, aproximativ 1,6% din locurile de la doctorat merg la universitati din categoria a III-a

  • Precizam ca aceasta clasificare realizata de Asociatia Universitatilor Europene se refera la universitati si nu la facultati, acestea din urma fiind definite in Legea Educatiei Nationale, la art. 132 alin. 1 ca „unitati functionale care elaboreaza si gestioneaza programele de studii. Facultatea corespunde unuia sau mai multor domenii ale stiintelor, artelor sau sportului”. Potrivit Metodologiei de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii, evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare se realizeaza anual.

Cele mai importante declaratii ale ministrului Educatiei, Daniel Funeriu:

  • Actiunile din invatamantul preuniversitar nu pot ramane fara corespondent in invatamantul superior. Este datoria noastra sa le spunem celor care au luat Bacalaureatul, parintilor lor, angajatorilor din Romania, la ce pot sa se astepte de la universitatile Romaniei
  • In acest sens, in aplicarea articolului 193 din Legea Educatiei Nationale, care prevede clasificarea universitatilor si ierarhizarea programelor de studii, am primit de la organismul international selectat, care este cea mai credibila voce in ceea ce priveste procesele de evaluare a universitatilor la nivel european, si anume Asociatia Universitatilor Europene, am primit rezultatele primei clasificari a universitatilor
  • Am semnat si am trimis la Monitorul Oficial ordinul de constatare a rezultatelor primite de la Asociatia Universitatilor Europene
  • In categoria de Universitati de Cercetare Avansata si Educatie (categoria I) au fost clasate urmatoarele universitati:
  • Universitatea din Bucuresti
  • Universitatea Babes – Bolyai din Cluj-Napoca
  • Universitatea Al.I. Cuza din Iasi
  • Academia de Studii Economice din Bucuresti (ASE)
  • Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara din Cluj-Napoca    
  • Universitatea de Medicina si Farmacie Carol Davila din Bucuresti
  • Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi
  • Universitatea de Medicina si Farmacie Iuliu Hateganu din Cluj-Napoca
  • Universitatea Politehnica Bucuresti
  • Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi din Iasi
  • Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca
  • Universitatea Politehnica din Timisoara
  • In categoria Universitatilor de Educatie si Cercetare Stiintifica (categoria a II-a) au fost clasate:
  • Universitatea de Vest din Timisoara
  • Universitatea din Craiova
  • Universitatea „Transilvania” din Brasov
  • Universitatea „Ovidius” din Constanta
  • Universitatea „Dunarea de Jos” din Galati
  • Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
  • Universitatea din Oradea
  • Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative din Bucuresti
  • Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara „Ion Ionescu de la Brad” din Iasi
  • Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti
  • Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara a Banatului din Timisoara
  • Universitatea de Medicina si Farmacie „Victor Babes” din Timisoara
  • Universitatea de Medicina si Farmacie din Craiova
  • Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti
  • Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu Mures
  • Academia Tehnica Militara din Bucuresti
  • Academia Fortelor Aeriene „Henri Coanda” din Brasov
  • Academia de Politie „Alexandru Ioan Cuza” din Bucuresti
  • Universitatea Nationala de Aparare „Carol I” din Bucuresti
  • Academia Navala „Mircea Cel Batran” din Constanta
  • Academia Nationala de Informatii „Mihai Viteazul” din Bucuresti
  • Academia Fortelor Terestre „Nicolae Balcescu” din Sibiu
  • In categoria a II-a intra si Universitatile de educatie si creatie artistica, respectiv:
  • Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti
  • Universitatea de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu” din Bucuresti
  • Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I. L. Caragiale” din Bucuresti
  • Universitatea de Arte „George Enescu” din Iasi
  • Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti
  • Universitatea de Arta si Design din Cluj-Napoca
  • Academia de Muzica „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca
  • Universitatea de Arte din Targu Mures
  • Restul universitatilor din Romania au fost clasate in categoria Universitatilor Centrate pe Educatie (categoria a III-a).
  • Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad
  • Universitatea „Stefan Cel Mare” din Suceava
  • Universitatea „Valahia” din Targoviste
  • Universitatea Petrol-Gaze din Ploiesti
  • Universitatea Maritima din Constanta
  • Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
  • Universitatea Titu Maiorescu din Bucuresti
  • Universitatea Romano-Americana din Bucuresti
  • Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacau
  • Universitatea din Pitesti
  • Universitatea „Eftimie Murgu” din Resita
  • Universitatea Crestina „Dimitrie Cantemir” din Bucuresti
  • Universitatea „Constantin Brancusi” din Targu Jiu
  • Universitatea Nationala de Educatie Fizica si Sport din Bucuresti
  • Universitatea de Nord Baia Mare
  • Universitatea Ecologica din Bucuresti
  • Universitatea din Petrosani
  • Universitatea de Vest „Vasile Goldis” din Arad
  • Universitatea Crestina Partium din Oradea
  • Universitatea Emanuel din Oradea
  • Universitatea „Apollonia” din Iasi
  • Universitatea Spiru Haret din Bucuresti
  • Universitatea Hyperion din Bucuresti
  • Universitatea „Petru Maior” din Targu Mures
  • Universitatea Dimitrie Cantemir din Targu Mures
  • Universitatea Romana de Stiinte si Arte „Gheorghe Cristea”
  • Universitatea „Tibiscus” din Timisoara
  • Universitatea Romano-Germana din Sibiu
  • Universitatea Andrei Saguna Constanta
  • Universitatea „Mihail Kogalniceanu” din Iasi
  • Institutul Teologic Protestant din Cluj-Napoca
  • Institutul Teologic Penticostal din Municipiul Bucuresti
  • Institutul Teologic Baptist Bucuresti
  • Universitatea ARTIFEX din Bucuresti
  • Universitatea „Danubius” din Galati
  • Universitatea „Constantin Brancoveanu” din Pitesti
  • Universitatea „Petre Andrei” din Iasi
  • Universitatea „Avram Iancu” din Cluj-Napoca
  • Universitatea „Bogdan Voda” din Cluj-Napoca
  • Universitatea „Nicolae Titulescu” din Bucuresti
  • Universitatea „George Bacovia” din Bacau
  • Universitatea „Athenaeum” din Bucuresti
  • Universitatea Europeana Dragan din Lugoj
  • Institutul de Administrare a Afacerilor din Bucuresti
  • Universitatea „Mihai Eminescu” din Timisoara
  • Universitatea Financiar – Bancara Bucuresti
  • Universitatea George Baritiu din Brasov
  • Universitatea Bioterra din Bucuresti
  • Toate datele raportate de universitati sunt publice si pot fi accesate la http://chestionar.uefiscdi.ro/
  • Vom posta pe site-ul ministerului, conform prevederilor legale, si rezultatul ierarhizarii programelor de studii
  • Ii vom invita pe rectorii celor trei tipuri de universitati la o intalnire la Minister pentru a discuta lucruri esentiale despre viitorul invatamantului superior
  • Consecintele acestei clasificari realizate conform prevederilor art. 193 din Legea Educatiei Nationale:

    in primul rand sunt doua tipuri de consecinte, unele care vor avea efecte incepand cu noul an universitar

  • o alta serie de consecinte care va produce efecte incepand cu noul an bugetar 2012
  • incepand cu noul an universitar, astazi (6 septembrie, n.red.) s-au alocat, si am trimis la Monitorul Oficial, locurile la master si la doctorat pentru toate cele trei tipuri de universitati
  • prima consecinta este ca universitatile de cercetare avansata si educatie (categoria I) vor primi in acest an universitar un numar total de locuri la master si doctorat cu aproximativ 20% mai mare decat in anii precedenti
  • universitatile de educatie stiintifica si cercetare (categoria a II-a) au primit un numar de locuri aproximativ egal la master fata de anul trecut si un numar de locuri la doctorat diminuat; iar in cazul locurilor la doctorat acordate universitatilor de educatie si cercetare stiintifica, locurile la doctorat au fost atribuite doar programelor care au fost ierarhizate ca fiind performante. Asadar locurile la doctorat vor merge acolo unde exista competenta
  • in ceea ce priveste universitatile centrate pe educatie (categoria a III-a), ele primesc un numar diminuat de locuri la master si doar pentru programele care sunt de calitate. Locurile la master vor merge tintit spre programele de calitate, astfel incat resursa sa poata sa fie concentrata acolo unde se face performanta
  • aproximativ 1,6% din locurile de la doctorat merg la programe evaluate de calitate ale universitatilor centrate pe educatie, deci un numar foarte redus de locuri la doctorat va fi alocat si acestor universitati, conform prevederilor articolului 193 din LEN
  • alte consecinte imediate sunt legate de faptul ca studentii, angajatorii, parintii pot sa evalueze acum mult mai bine oferta universitatilor si a programelor de studii, evident in functie de necesitatile fiecaruia
  • mesajul pentru platitorii de taxe este ca banii lor vor merge catre universitatile care fac performanta, iar in sanul acestor universitati un lucru extrem de important este ca banii platitorilor de taxe vor merge doar catre programele performante si doar catre oamenii care fac performanta in aceste programe.
  • In mod indiscutabil se observa in sanul universitatilor existenta unor programe care, fara nicio indoiala, pot sa aduca foarte multa valoare societatii si universitatilor. Astfel de programe performante exista in fiecare dintre cele trei tipuri de universitati, atat in universitati de stat, cat si in universitati private
  • Acest lucru se va vedea in urma publicarii rezultatelor ierarhizarii programelor de studii
  • Aceste programe si locurile unde se face performanta trebuie fara indoiala incurajate
  • Toate universitatile sunt extrem de importante pentru minister, iar resursele vor fi directionate acolo unde este performanta
  • Vreau sa multumesc Asociatiei Universitatilor Europene care prin obiectivitate si profesionalism in realizarea acestui demers da o puternica lumina de recredibilizare a invatamantului superior in plan european. Este extrem de important ca ceea ce se intampla in invatamantul superior din Romania sa-l puna intr-o alta lumina fata de partenerii nostri europeni si cred ca ceea ce s-a intamplat acum este un prim pas in aceasta directie
  • Urmeaza etapa vizitelor institutionale, unde de asemenea vor fi experti obiectivi si neutri care vor evalua aceste universitati, le vor sprijini in demersul lor de concentrare a resurselor
  • Am un cuvant de final pentru universitati: Este extrem de important acum ca in sanul universitatilor sa fie incurajati oamenii de valoare ca exista; doar impreuna cu oamenii de valoare vom avea un invatamant performant. Repet, este extrem de important ca in sanul fiecarei universitati sa fie incurajati oamenii de valoare si toate lumea stie in sanul universitatilor cine sunt acei oameni
  • Vreau sa multumesc universitatilor care au participat la colectarea datelor, nu a fost un lucru usor, le multumesc pentru modul in care au lucrat, pentru modul in care au corectat o serie de date raportate fals initial, fie din greseala, altele poate cu alte intentii
  • Verificarea acuratetei datelor este o activitate continua; asadar, oricand, pe baza datelor care sunt facute publice, aceste date pot sa fie verificate cu consecinte care se impun, daca se dovedeste ca anumite date ar fi raportate fals
  • In diploma absolventului va figura numele universitatii, prin plasarea universitatilor in aceste categorii nu incorsetam o universitate intr-o anumita categorie, ea poate sa evolueze in timp; universitatea poate sa evolueze si sunt convins ca vor fi universitati care vor schimba categoria fie in urma unei fuziuni, cum ati vazut ca s-a anuntat la Timisoara, fie in urma cresterii calitatii, fie in urma recentrarii activitatii universitati
  • Fiind primul astfel de efort din partea universitatilor, am dorit ca pe intreg parcursul acestui demers Ministerul sa nu adopte o atitudine ostila fata de universitati, ci dimpotriva; de aceea, dupa primele raportari am sesizat ca sunt o serie de lucruri care nu puteau sa corespunda realitatii, am redeschis baza de date pentru ca toate universitatile sa poata sa-si corecteze aceste date.
  • Am pornit de la intentia de buna-credinta si de aceea nu as dori sa dau nume de universitati pentru ca sa nu se inteleaga ca de fapt unele universitati au vrut sa triseze; au fost cazuri unde s-a pus virgula gresit si in loc de 3.000 a iesit 30.000
  • Exista mai multe optiuni pe care universitatile care vor avea dificultati in completarea locurilor pot sa le urmeze. S-a observat foarte clar dupa prima sesiune a Bacalaureatului ca elevii s-au indreptat catre universitati bune. Universitatile dispun de o foarte larga autonomie conform noii Legi a Educatiei Nationale, iar una dintre optiuni este fuziunea universitatilor
  • Cum ar arata o Romanie in care Timisoara ar avea o singura universitate, ar fi una foarte puternica, unde Iasiul ar avea de asemenea o universitate foarte puternica. Aceasta optiune de fuziune a universitatilor este una pe care Ministerul o incurajeaza, dar este optiunea suverana a universitatilor.
  • Acum toate universitatile isi vor adapta procesele pentru situatia in care vor trebui sa isi concentreze resursele. Nu cred ca este realist ca o universitate tanara care poate sa aiba un rol local extrem de important sa incerce sa isi dezvolte 40-50 de specializari. Disiparea resurselor a fost unul dintre motivele pentru care universitatile romanesti nu au reusit pana acum sa intre in topuri, sa fie unele dintre ele competitive international
  • Conform LEN, care a intrat in vigoare dupa elaborarea bugetului de stat pe anul 2011, modalitatea de finantare a universitatilor cuprinde o pondere mult mai mare a finantarii acordate pe baza de competitie. De aceea va exista o pondere foarte importanta a finantarii pe baza de competitie. Primul efect, acum imediat, este un numar sporit de locuri, altfel spus un buget mult marit pentru universitatile de cercetare avansata si educatie si o concentrare a resurselor pentru celelalte tipuri de universitati, de exemplu la doctorat sau la master
  • de exemplu, aproximativ 85% din locurile la doctorat au fost alocate universitatilor de cercetare avansata si educatie.
  • doctoratele in anul universitar 2011-2012 se vor organiza conform noii hotarari de guvern care da multa mai multa atractivitate studiilor doctorale si cred ca va fi momentul in care vom incepe sa recrutam o noua generatie de doctoranzi
  • ordinul de ministru pentru alocarea locurilor la doctorat prevede ca locurile la doctorat in sanul universitatilor se vor aloca preferential celor care indeplinesc criteriile de abilitare, dupa care se vor aloca celor care indeplinesc criteriile de eligibilitate pentru granturi si parteneriate si apoi celor care sunt profesori conducatori de doctorat si nu indeplinesc aceste standarde
  • deci chiar si in interiorul universitatilor locurile la doctorat vor fi alocate celor mai performanti conducatori de doctorat

Citeste si:

In urma acestui proces, universitatile au fost clasificate in:

– universitati de cercetare avansata si educatie (categoria I).

– universitati de educatie si cercetare stiintifica sau universitati de educatie si creatie artistica (categoria II-a)

– universitati centrate pe educatie (categoria a III-a)

„Finantarea va merge strict acolo unde se afla calitatea. Asadar, universitatile centrate pe educatie vor primi locuri bugetate la licenta si, in cazul in care au programe de master de calitate, un anumit numar de locuri pentru master, dar directionate strict catre programele de master de calitate, nu si catre cele slabe. Nu cred ca vreun cetatean roman vrea sa finanteze din banii lui fabrici de masteranzi in universitati care nu pot sa ofere calitate”, a declarat ministrul Educatiei.

Legea Educatiei Nationale prevede, la articolul 193, ca:

– Pentru programele de licenta si master, finantarea institutiilor de invatamant superior de stat, din surse publice, se face diferentiat pe categorii de universitati si in functie de pozitia in ierarhie a programelor de studii (…).

– Finantarea programelor de doctorat se face conform prevederilor art. 160.

– Statul poate finanta programele de excelenta in cercetare si educatie din orice categorie de universitati.

– Sunt finantate din fonduri publice:

* programe de licenta in universitatile de stat clasificate ca universitati centrate pe educatie

* programe de licenta si master in universitatile clasificate ca universitati de educatie si cercetare stiintifica sau universitati de educatie si creatie artistica;

* programe de doctorat, master si licenta in universitatile clasificate ca universitati de cercetare avansata si educatie

Ministrul Educatiei a explicat intr-un interviu acordat Mediafax ca „a aparut public falsa perceptie, contrara filozofiei legii, potrivit careia o universitate centrata pe educatie este obligata sa organizeze doar licenta si ca va fi interzis sa organizeze masterat. Legea nu prevede niciunde asa ceva. O universitate de stat, care este o universitate centrata pe educatie, va primi finantare de la stat pentru programe de licenta, iar daca are programe de master de calitate inalta si aceste programe vor putea sa fie finantate de la stat”, potrivit Mediafax.

Ministerul poate decide sanctiuni impotriva universitatilor care raporteaza date false

Pe data de 3 august, Guvernul a aprobat Hotararea privind aprobarea metodologiei de evaluare in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii. „Obiectivul acestei clasificari si acestei ierarhizari este de a da posibilitatea studentilor sa stie unde este mai bine sa mearga pentru a-si atinge obiectivele in viata si de a da statului posibilitatea de a finanta calitatea”, a declarat la finalul sedintei de guvern ministrul Educatiei, Daniel Funeriu.

Ministrul a precizat atunci ca, „potrivit acestei metodologii si conform articolului 192 alin. 1-3 din Legea Educatiei Nationale, pentru prima data ministerul poate decide sanctiuni impotriva universitatilor care raporteaza date false”.

Legea Educatiei Nationale prevede la articolul 192 urmatoarele:

(1) Asigurarea calitatii invatamantului superior si a cercetarii stiintifice universitare este o obligatie a institutiei de invatamant superior si o atributie fundamentala a Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului. in realizarea acestei atributii, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului colaboreaza cu ARACIS, cu alte agentii inscrise in EQAR, precum si cu CNCS, CNATDCU, Consiliul de etica si management universitar (CEMU) si alte organisme cu competente in domeniu conform legislatiei in vigoare.

(2) Institutiile de invatamant superior au obligatia de a furniza Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului datele solicitate de acesta, cu respectarea prevederilor legale. Refuzul sau raportarea falsa incalca principiul raspunderii publice si duce la sanctiunile prevazute de lege.

(3) Institutiile de invatamant superior care refuza sa faca publice datele de interes public solicitate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului sau oricare alta persoana fizica sau juridica incalca principiul raspunderii publice si sunt sanctionate conform legii.

Cum se desfasoara procesul de clasificare a universitatilor si de ierarhizare a programelor de studii

Ce prevede Proiectul de Hotarare aprobat de Guvern si Ministerul Educatiei cu privire la aprobarea metodologiei de evaluare in scopul clasificariiuniversitatilor si ierarhizarii programelor de studii:

– La procesul de clasificare participa toate universitatile acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, de stat, particulare si confesionale.

– La procesul de ierarhizare participa toate programele de studii universitare de licenta si master, acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, din universitatile acreditate sau autorizate provizoriu, de stat, particulare si confesionale.

– Evaluarea se realizeaza, dupa caz, de catre:

* un consortiu format din: ARACIS, incluzand reprezentanti ai studentilor, CNCS, CNATDCU si un organism international cu competente in domeniul ierarhizarii si clasificarii institutiilor de invatamant selectat pe baza de concurs.

* prima evaluare de dupa intrarea in vigoare a prezentei legi se face numai de catre un organism international cu competenta in domeniul ierarhizarii si clasificarii institutiilor de invatamant superior sau de catre o agentie de asigurare a calitatii inregistrata in EQAR, din strainatate.

– Selectia organismului international mentionat mai sus, respectiv a organismului international sau a agentiei de asigurare a calitatii din strainatate, se face de catre Ministerul Educatiei, prin concurs.

Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor si ierarhizarii programelor de studii se realizeaza pe baza unora dintre urmatoarele criterii:

a). predarea si invatarea

b). cercetarea stiintifica

c). relatia universitatii cu mediul extern

d). capacitatea institutionala

Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor utilizeaza cel putin criteriul B).

Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii utilizeaza cel putin criteriile A) si B).

Evaluarea in scopul clasificarii universitatilor

Evaluarea are urmatoarele componente:

evaluarea primara: pe baza unor date si informatii structurate pe standarde si indicatori. Evaluarea primara se realizeaza anual, inaintea inceperii anului universitar, iar rezultatul este valabil pe durata anului universitar urmator evaluarii.

evaluarea institutionala: prin vizite realizate in universitati de catre echipe de experti evaluatori. Evaluarea institutionala se realizeaza, pentru fiecare universitate, odata la maximum 4 ani, iar rezultatul este valabil pana la urmatoarea evaluare institutionala.

Rezultatele clasificarii universitatilor se constata prin ordin al ministrului Educatiei, care se publica in Monitorul Oficial inainte de inceputul fiecarui an universitar.

Cum se realizeaza evaluarea institutionala:

– prin asumarea de catre universitate a unei misiuni institutionale specifice de educatie universitara, cercetare stiintifica si/sau creatie artistica, care incadreaza universitatea in una din categoriile: universitati centrate pe educatie, universitati de educatie si cercetare stiintifica sau universitati de educatie si creatie artistica, universitati de educatie si creatie artistica.

– realizarea de catre universitate a unui raport sintetic de autoevaluare

– vizitarea universitatii de catre echipe de experti evaluatori, selectati de catre Ministerul Educatiei, in vederea validarii sau invalidarii externe a indeplinirii misiunii institutionale asumate de universitati si a corespondentei acesteia cu rezultatele evaluarii primare si cu situatia reala a universitatii.

Rezultatele evaluarii institutionale se publica, pentru fiecare universitate evaluata institutional, la finalizarea fiecarei evaluari institutionale a unei universitati.

Echipele de experti evaluatori sunt constituite din persoane care indeplinesc criterii aprobate prin ordin al ministrului Educatiei. Echipele de experti evaluatori viziteaza universitatile evaluate si identifica punctele tari si punctele slabe cu privire la diferitele dimensiuni ale activitatii universitatilor.

Evaluarea institutionala are in vedere cel putin urmatoarele aspecte:

– criteriile, standardele si indicatorii pe baza carora se realizeaza evaluarea primara

– masura in care universitatea isi indeplineste misiunea si obiectivele organizationale asumate

– calitatea si rezultatele activitatii de predare/invatare si de cercetare

– calitatea resursei umane

– politicile referitoare la recrutarea, evaluarea si formarea personalului didactic si de cercetare:

* standardele universitatii pentru ocuparea posturilor didactice si de cercetare

* masura in care sunt implicati experti externi in comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor

* metodologia de evaluare periodica a personalului, masura in care sunt implicati experti straini in evaluarea periodica a personalului si standardele minime ale rezultatelor activitatilor didactice si de cercetare prevazute in contractele de munca ale personalului didactic si de cercetare

* procesele decizionale in urma carora se scot la concurs posturile didactice si de cercetare

* formarea profesionala continua a personalului, in special referitoare la competentele didactice

– strategia universitatii privitoare la asigurarea si cresterea calitatii activitatilor de predare si cercetare:

* existenta acestei strategii

* masura in care aceasta strategie este implementat si eficienta implementarii acesteia

* organizarea sistemului de asigurare a calitatii

* responsabilitatile structurilor universitatii si a personalului pentru asigurarea calitatii

* modalitatile de monitorizare si revizuire a sistemului de asigurare a calitatii

– sistemele de aprobare, monitorizare si evaluare periodica a programelor de studii si a continutului acestora:

* existenta unor proceduri interne de aprobare a programelor de studii de catre un organism care nu include personalul care preda in cadrul acestor programe

* evaluarea si monitorizarea periodica a programelor de studii de catre specialisti externi, reprezentanti ai angajatorilor, absolventilor, studentilor si de catre alte entitati relevante, organizata de catre universitate

* participarea studentilor in activitatile de asigurare a calitatii programelor de studii

– procedurile de evaluare si notare al studentilor

– alte modalitati prin care universitatea isi duce la indeplinire finalitatile asumate, respectiv:

* procesele decizionale si administrative

* alocarea resurselor

* structura interna

– resursele informationale disponibile pentru procesul de predare/invatare: biblioteci, acces online la reviste stiintifice, programe de tutorat

– infrastructura de cercetare

– sistemele informationale utilizate in administrarea universitatii, inclusiv in culegerea datelor si informatiilor utilizate in evaluarea primara

– strategia de dezvoltare organizationala

Procedura de realizare a evaluarii institutionale se propune de catre organismul de evaluare si se aproba prin ordin al ministrului educatiei.

Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare

Programele de studii sunt plasate, in functie de pozitia universitatii care le organizeaza in domeniul de ierarhizare in care se incadreaza acestea, in cinci categorii: A, B, C, D si E, astfel incat A reprezinta categoria celor mai performante programe, iar E categoria celor mai putin performante.

Lista domeniilor de ierarhizare se propune de catre ARACIS, CNCS si CNATDCU si se aproba prin ordin al ministrului Educatiei. Un program de studii universitare se incadreaza intr-un singur domeniu de ierarhizare. Incadrarea unui program de studii intr-un anumit domeniu de ierarhizare se face de catre universitatea care organizeaza respectivul program. In cazul unei incadrari necorespunzatoare, organismul de evaluare poate modifica aceasta incadrare.

Evaluarea in scopul ierarhizarii programelor de studii universitare se realizeaza anual.

Sunt considerate programe de excelenta programele de studii universitare de licenta si master plasate in categoria A.

Organismul de evaluare, angajatii acestuia si expertii evaluatori au obligatia de a sesiza Ministerul Educatiei in cazul in care constata existenta unor date false in cadrul rapoartelor furnizate de universitati.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro