Sari direct la conținut

Educatia financiara in scoli: peste 30.000 de elevi s-au inscris pana acum la optionalul Educatie financiara, organizat cu sprijinul BNR

HotNews.ro
Manualul Educatie Financiara, Foto: Hotnews
Manualul Educatie Financiara, Foto: Hotnews

Disciplina Educatie financiara, cu un curriculum realizat cu ajutorul Bancii Nationale a Romaniei, a fost introdusa ca optionala in scoli din septembrie 2013. Unul din zece elevi de clasele a III-a si a IV-a invata in prezent aceasta materie, iar pentru septembrie 2015 s-au inscris pana acum peste 30.000 de elevi, potrivit unui comunicat. „Copiilor nu le mai place sa stea numai in interiorul clasei si sa asculte teorie, vor sa vada cu ochii lor cursul de schimb, sa mearga la ghiseu, sa aiba experienta directa”, a declarat pentru HotNews.ro Ligia Georgescu Golosoiu, consilier in BNR si coordonator al grupului care a realizat programa scolara Educatie Financiara.

Parintii care vor ca cei mici sa studieze la scoala Educatie financiara din septembrie 2015, disciplina care se desfasoara cu sprijinul BNR, isi pot inscrie copiii la acest optional pana la sfarsitul acestui an scolar. „Educatia financiara” se preda 1 ora pe saptamana si poate fi studiata fie pe durata unui singur an scolar (clasa a III-a sau a IV-a), fie pe durata celor doi ani scolari.

Pana acum, la acest optional s-au inscris, pentru anul scolar 2015-2016, peste 30.000 de elevi, iar inscrierile sunt in continuare deschise. Materia este predata de invatatoarea de la clasa.

Ligia Golosoiu

Ligia Golosoiu

Foto: ligiagolosoiu.ro

Ligia Georgescu Golosoiu, consilier BNR si coordonator al grupului de lucru al Bancii care a realizat programa scolara Educatie Financiara, a explicat pentru HotNews.ro ca Ministerul Educatiei a incheiat un parteneriat pe 4 ani cu Banca Nationala a Romaniei, in 2013, cu privire la proiectul Educatie financiara. In consecinta, acest optional va fi predat folosind manuale si materiale didactice gratuite pana in anul scolar 2016-2017 inclusiv. „Dupa aceea vom face un raport al proiectului educational, vom vedea care sunt concluziile si vom decide care va fi politica Bancii in continuare„, a precizat Golosoiu.

Aceasta a declarat ca optionalul este predat in prezent de 2.000 de invatatoare de la clasele a III-a sau a IV-a. Orice invatatoare care vrea sa predea disciplina are la dispozitie, gratuit, un ghid al invatatorului, cu planificarea orelor pentru 1 sau 2 ani de predare, fise de evaluare specifice invatatorilor si un CD care foloseste ca animatie personaje din manualul pentru elevi si care poate fi folosit si la clasa. Sursa

Fragment din Caietul elevului 4

Fragment din Caietul elevului

Foto: Hotnews

Copiilor nu le mai place sa stea numai in interiorul clasei si sa asculte teorie, vor sa vada cu ochii lor cursul de schimb, sa mearga la ghiseu, sa aiba experienta directa. Eu le-am recomandat invatatorilor sa organizeze vizita la o banca dupa primul semestru si am primit multi copii si aici la BNR. Ei au invatat asa si elemente de istorie, pentru ca acest curriculum este transdisciplinar: copiii invata si cine sunt personalitatile de pe bancnote, matematica, gandire logica si le este stimulata creativitatea„, a explicat Ligia Georgescu Golosoiu.

Consilierul BNR a povestit ca 99 de elevi din tara, de clasele a III-a si a IV-a, au participat la Olimpiada Micilor Bancheri, organizata de BNR. „Subiectele au fost concepute astfel incat copiii sa nu reproduca niste informatii, ci sa gandeasca logic, sa faca preturi estimative de vanzare, sa isi aprecieze munca si materialele pe care le folosesc si sa isi calculeze si un profit. Deci au fost elemente de educatie financiara si elemente antreprenoriale„, a declarat pentru HotNews.ro Ligia Georgescu Golosoiu.

Fragment din Caietul elevului 3

Fragment din Caietul elevului

Foto: Hotnews

Implementarea programei scolare pentru aceasta materie a fost aprobata de Ministerul Educatiei in 2013. In primul an in care disciplina Educatie financiara a fost introdusa in invatamantul primar, aproximativ 12.500 elevi din 32 judete si municipiul Bucuresti s-au inscris la acest optional (in anul scolar 2013-2014). In urmatorul an scolar, 2014-2015, 44.600 elevi au studiat disciplina de Educatie financiara, adica in jur de 11% din totalul elevilor din clasa a III-a si a IV-a inscrisi in acelasi an scolar la nivelul tarii.

  • Amintim ca incepand din Clasa Pregatitoare si pana in clasa a IV-a, elevii pot avea maximum o singura disciplina optionala pe an de studiu

Ce invata copiii – Programa scolara „Educatie financiara”Sursa

1. Cunoasterea si utilizarea unor elemente de limbaj specific domeniului financiar-bancar

1.1 Identificarea unor termeni specifici domeniului financiar-bancar in contexte practice accesibile elevilor: prin utilizarea de glosare, texte, liste de cuvinte pentru intelegerea sensului unor termeni specifici

– completarea unor texte lacunare, vizand identificarea notiunilor noi dobandite

– descrierea elementelor de identificare a monedelor, a bancnotelor si a elementelor de siguranta aflate pe acestea

– exercitii de recunoastere si asociere de valuta cu zona sau tara corespunzatoare

– realizarea unor discutii, compuneri, referitoare la informatiile primite in timpul vizitelor organizate la muzee, banci, alte institutii

– construirea si rezolvarea unor rebusuri pe teme financiar-bancare

1.2 Recunoasterea unor instrumente de plata si servicii bancare

– identificarea metodelor de administrare a unui cont bancar

– descrierea elementelor de siguranta necesare unui card, respectiv carnet de cecuri

– exercitii de recunoastere si explicare a unor servicii bancare

2. Recunoasterea unor elemente specifice fenomenului bancar in contexte practice diferite

Fragment din Caietul elevului

Fragment din Caietul elevului

Foto: Hotnews

2.1 Informarea privind sistemul bancar din Romania

– dezbateri pornind de la ideea legaturii dintre locul de munca si salariu

– exercitii de identificare a rolului banilor

– descrierea evolutiei monedelor, respectiv a bancnotelor in Romania

– evidentierea rolului Monetariei Statului, a Imprimeriei Bancii Nationale a Romaniei, respectiv a Bancii Nationale a Romaniei

2.2 Identificarea situatiilor in care se realizeaza un schimb in natura (troc) sau o operatiune bancara

– identificarea situatiilor in care se poate realiza schimbul de bunuri prin mijlocirea banilor

– exemplificarea actelor de schimb in care au fost implicati

– descrierea unui schimb realizat si motivarea tranzactiei realizate

– identificarea rolului detinut intr-un schimb: vanzator/cumparator

– vizite la sediile unor sucursale bancare pentru a cunoaste direct operatiunile care se pot realiza acolo

– jocuri de tip „Monopoly”

2.3 Utilizarea operatiilor aritmetice pentru intelegerea unor tranzactii financiare simple

– transpunerea unor tranzactii financiare simple in limbaj matematic

– analizarea unor probleme cu continut financiar-bancar: identificarea si analizarea componentelor tranzactiei; identificarea operatiilor prin care se ajunge la rezolvare; identificarea formulei de calcul

– crearea de probleme simple utilizand termeni din domeniul financiar-bancar (sold, retragere, depunere, curs valutar, profit)

2.4 Identificarea costurilor si beneficiilor schimbului valutar

– exercitii de identificare a situatiilor si locurilor in care se poate realiza un schimb valutar

– joc de rol: „Plec in excursie intr-o tara straina!”

2.5 Identificarea circuitului banilor in economie

– prezentarea importantei circulatiei banilor prin crearea unor scenete

– realizarea portofoliului elevului, care sa contina referate, proiecte si fise de documentare despre imprumut/credit bancar (conditii, avantaje/dezavantaje) si despre intreprinzatori celebri si ideile lor de afaceri

3. Utilizarea unor mijloace si tehnici bancare

3.1 Identificarea unor mijloace si tehnici bancare utilizate in societatea actuala

– identificarea mijloacelor tehnice folosite in institutiile bancare (P.O.S., bancomat)

– utilizarea unui card la bancomat, P.O.S.

– jocuri de rol „La librarie”, „La banca”

3.2 Utilizarea, in situatii date, a unor mijloace si tehnici bancare

– realizarea de minimachete (banca, bancomat, card)

– folosirea bancnotelor specimen in jocurile didactice

– exersarea modului de utilizare a unui card

4. Manifestarea interesului pentru economisirea si gestionarea banilor

4.1 Analizarea situatiilor in care se pot economisi bani

– descrierea mijloacelor de economisire utilizate in familie

– realizarea unor lucrari cu tema „De ce si cum pot economisi bani?”

– identificarea de tipuri de conturi si de carduri folosite

4.2 Identificarea modalitatilor de gestionare a banilor

– experimentarea rolului de mic intreprinzator care gestioneaza o afacere prin prezentarea acesteia in fata colegilor

– realizarea unor prezentari despre intreprinzatori celebri si ideile lor de afaceri

Continuturi – clasa a III-a si/sau a IV-a

Fragment din Caietul elevului 1

Fragment din Caietul elevului

Foto: Hotnews

Domeniul Banii si viata oamenilor:

  • Povestea banilor: atasamentul fata de lucruri; schimbul cu lucruri (trocul); banii in schimbul lucrurilor; banii din metale pretioase; banii din hartie (biletul de banca) in locul banilor din aur
  • Moneda nationala a Romaniei: Leul (monede si bancnote romanesti folosite azi si/sau in trecut; confectionarea monedelor – Monetaria Statului si a bancnotelor – Imprimeria Bancii Nationale a Romaniei); Banca Nationala a Romaniei – tezaurul
  • Institutiile de credit: ce sunt bancile? cum au aparut bancile? operatiuni bancare; sistemul bancar din Romania
  • Moneda nationala a altor tari. Valuta si casa de schimb valutar
  • Monede etalon: dolarul american; moneda europeana (euro); cursul de schimb

Domeniul Valoarea banilor:

  • Banii se castiga: locuri de munca si meserii; salariul; ce este un antreprenor (intreprinzatori celebri, calitatile unui bun om de afaceri); idei de afaceri; cum pot sa castig bani; profitul
  • Banii se economisesc: nevoie si dorinta; de ce economisim banii; situatii in care putem economisi bani; modalitati de economisire a banilor; contul bancar de economii (libretul de economii/certificatul de depozit; soldul, dobanda, extrasul de cont)
  • Banii se investesc: ce sunt investitiile; modalitati de a investi banii

Domeniul Folosirea banilor:

  • Banii circula: a vinde si a cumpara; modalitati de plata: cardul (bancomatul, codul PIN, avantaje ale cardului, tipuri de carduri utilizate de banci), cecul (ce este un cec; cum functioneaza; cand poate fi folosit)
  • Imprumutul: de ce imprumutam bani; modalitati de imprumut; creditul bancar (ce este un credit; cum se obtine un credit bancar; avantaje/dezavantaje)

Descarca de aici continutul integral al Programei Educatie Financiara

Citeste si:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro