Ce condiții trebui să îndeplinești pentru a obține, în mai puțin de trei zile, un pașaport temporar / MAI: Programul la serviciile de pașapoarte a fost prelungit, documentul poate fi primit și prin Poșta Română
Pe 20 iulie au intrat în vigoare noile reglementări privind circulația în străinătate, principalele modificări fiind creșterea valabilității pașaportului simplu electronic de la 5 la 10 ani pentru cei peste 18 ani și modificarea condițiilor în care poate fi eliberat pașaportul simplu temporar, a declarat sâmbătă șeful Direcției Generale de Pașapoarte, comisar-şef de poliţie Toancă Mirel. Acesta a spus că programul de lucru a fost prelungit cu două ore în 30 de județe și a subliniat că poate fi solicitat un pașaport la orice serviciu din țară sau la orice misiune diplomatică sau oficiu consular din străinătate, indiferent de domiciliul solicitantului. În plus, pașaportul poate fi primit, în România, prin Poștă.
Pașaportul simplu temporar se eliberează într-un termen ce nu poate depăși 3 zile lucrătoare, doar în situații obiective, în care, din motive de sănătate, familiale sau profesionale, este necesară și urgentă prezența persoanei pe teritoriul altui stat și nu există timpul necesar pentru emiterea pașaportului simplu electronic, existând o serie de documente care pot dovedi aceste situații.
Pentru motive de sănătate sunt acceptate:
– documente emise de autorităţile medicale, care consemnează necesitatea procurării unei medicaţii din străinătate, necesitatea efectuării unui tratament, a unor investigaţii sau proceduri medicale în străinătate de către solicitantul paşaportului;
– totodată, sunt luate în considerare documentele oficiale care indică faptul că persoana în cauză este programată la o entitate medicală din străinătate, la o anumită dată, pentru efectuarea unui tratament, a unor investigaţii sau a altor proceduri de acest gen.
Pentru motive familiale, solicitanții trebuie să prezinte documente din care rezultă că o persoană, cu care solicitantul paşaportului are legături de familie, se află într-unul din următoarele cazuri:
– în situaţia necesară şi urgentă de a urma un tratament sau de a efectua investigaţii sau proceduri medicale în străinătate ori de a i se procura medicaţie din străinătate;
– în diverse situaţii de dificultate în străinătate, respectiv: deces, accidente, stare de arest, procese judecătoreşti;
– în situaţii în care este necesară asigurarea asistării sau reprezentării intereselor sale în străinătate.
Pentru motive profesionale sunt necesare:
– documente emise de entităţi din ţară sau străinătate, din care rezultă necesitatea şi urgenţa deplasării în străinătate a solicitantului, în contextul exercitării atribuţiilor sale profesionale, participări la cursuri, conferinţe sau seminarii.
În lipsa documentelor care justifică necesitatea și urgența deplasării în străinătate, pașaportul simplu temporar se eliberează într-un termen ce nu poate depăși 10 zile lucrătoare.
Pașaportul simplu temporar are valabilitate de doar 12 luni.
Șeful Direcției Pașapoarte a subliniat și că cetățenii pot să depună cererea pentru emiterea pașaportului la orice serviciu de pașapoarte din țară sau la misiunile diplomatice ori oficiile consulare ale României din străinătate, indiferent de domiciliul acestora.
În ceea ce privește ridicarea pașaportului, cetățenii au posibilitatea de a-l solicita de la locația de depunere a cererii sau de la orice serviciu de pașapoarte din țară sau misiune diplomatică ori oficiu consular al României din străinătate, indiferent dacă cererea a fost depusă în țară sau străinătate. În același timp, pașaportul poate fi expediat, la domiciliul sau reședința titularului, din țară, prin intermediul Companiei Naționale Poșta Română, cu obligativitatea plății unei taxe de 9,52 lei/pașaport. De la începutul anului și până în prezent, aproximativ 41.000 de cetățeni au solicitat expedierea pașaportului prin poștă.
De asemenea, a spus Mirel Toancă,s-a decis prelungirea programului de lucru cu solicitanții de pașapoarte cu două ore, acesta fiind acum de la ora 8.30 la 18.30, de luni până vineri. Măsura este valabilă până la 31 august a.c., pentru 30 de județe: Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Brăila, Botoșani, Brașov, Cluj, Caraș-Severin, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Galați, Hunedoara, Iași, Mehedinți, Maramureș, Mureș, Neamț, Prahova, Sibiu, Satu Mare, Suceava, Timiș, Vâlcea, Vrancea și Vaslui.
Pentru municipiul București și județul Ilfov, timpul de lucru a fost prelungit pentru primele 3 zile ale săptămânii, programul fiind de la ora 8.30 la 18.30.