Black Friday: Cum trebuie calculate preţurile, la ce trebuie să fie atenţi cumpărătorii şi în ce condiţii pot fi returnate produsele
Verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, verificarea stocului existent și a costului de livrare sunt trei dintre regulile de bază pentru cei care fac cumpărături online. Directorul Direcției Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) Paul Anghel explică regulile după care sunt fixate reducerile de preţuri pentru cei interesaţi de ofertele de Black Friday. Potrivit acestuia, din momentul în care au primit un produs comandat pe internet, cumpărătorii au dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu sunt mulțumiți de el, fără să invoce vreun motiv.
Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze, să fie extrem de vigilenți și să acorde maximă atenție tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este Black Friday, spune Paul Anghel.
Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice.
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus.
Pentru siguranța cumpărăturilor din perioada ofertelor de Black Friday trebuie citite cu atenție caracteristicile produsului și verificat dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor.
Pentru cumpărăturile online:
- Verificați stocul existent;
- Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
- Verificați dacă prețul include și costul de livrare.
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații:
- Datele de identificare (denumirea, adresa poștală și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
- Caracteristicile esențiale ale produsului;
- Prețul cu toate taxele incluse;
- Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
- Modalitățile de plata și de livrare;
- Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
- Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
- Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
Cumpărătorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi cumpărătorilor indicii asupra seriozității vânzătorului.
Returnarea unui produs
Oamenii trebuie să știe că, din momentul în care au primit un produs comandat pe internet, au dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu sunt mulțumiți de el, fără să invoce vreun motiv.
În cazul returnării produsului, cumpărătorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
Comerciantul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plata ca acelea folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării.
Cumpărătorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat în format expres despre existența dreptului de returnare a produselor.
Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în siguranță dacă:
- Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le achiziționați și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitați falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat;
- Citiți cu atenție caracteristicile produsului;
- Verificați dacă produsul corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.;
- Verificați stocul existent (pentru comerțul on-line);
- Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA), dacă prețul include și costul de livrare etc.
- În cazul în care comandăți online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, reclamațiile primite de la cumpărători au vizat următoarele aspecte:
- Afișarea unui anunț promoțional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele, dar, în realitate, această reducere nu se aplică tuturor produselor aflate la comercializare;
- În catalogul promoțional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;
- Perioada de valabilitate a reducerilor de preț și disponibilitatea produselor la oferta nu erau menționate;
- Lipsa informării asupra reducerii la prețul de referință (cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii prețului la achiziția produsului;
- Deși produsul selectat apărea că fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coș, acesta apărea ca epuizat;
- Deși produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct că stoc terminat – reclamă mincinoasă;
- Produse la oferta care nu aveau precizat prețul vechi tăiat și prețul nou, ci doar un singur preț;
- -După o oră și jumătate de la precomanda pe site, cumpărătorul a adăugat și alte produse în coș, iar după finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau în stoc;
- Afișarea incorectă a prețurilor: pe site se menționa ”oferta specială”, dar prețul vechi nu apărea și nici reducerea procentuală, inducând în eroare consumatorul;
- Produsul a fost plasat în coșul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preț mai mare cu 900 lei – reclamă abuz de promovare;
- Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumită bancă, fără a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiindu-i imposibilă plasarea comenzii;
- La deschiderea promoției de pe site, un singur produs părea că având o promoție reală de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc – reclamă înșelătoare;
- Comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând că platforma are probleme tehnice. La solicitările clientului la ore diferite a primit același răspuns negativ, consumatorul fiind în imposibilitatea de a achiziționa produsele.
Ce se întamplă daca produsul se defectează sau nu respectă specificațiile?
Conform ANPC, ai dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respecta specificațiile.
Ca regulă, initial, poți alege între reparare și înlocuire, dar vânzatorul se poate opune măsurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima masura care se ia pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Înlocuirea poate interveni în cazul in produsul nu mai poate fi reparat si se va face numai cu un produs identic.
În ceea ce priveste produsele de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garantie, totalul intervalelor în care produsul nu a functionat din cauza defectelor depaseste 10% din respectiva perioada de garantie, poti solicita inlocuirea sau o rambursare a prețului.
Anularea contractului poate interveni în trei cazuri:
- când nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.
- când vanzatorul nu a luat masura reparatorie într-o perioada de timp rezonabila.
- când vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-un termen de 15 zile, fara inconveniente semnificative pentru tine.
Anularea contractului are ca efect punerea părților în situatia anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma platită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi, conform ANPC.