Sari direct la conținut

Despăgubiri de până la 600 de euro pentru pasageri dacă se anulează zborul. Care este procedura / Ce drepturi au călătorii în cazul perturbării traficului aerian

HotNews.ro
Controlul de frontieră la aeroport, Foto: DreamsTime
Controlul de frontieră la aeroport, Foto: DreamsTime

În cazul anulării unei curse aeriene, pasagerii au dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare, precum și dreptul la despăgubiri, care pot ajunge până la 600 de euro dacă au fost informați în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului.

Conform Regulamentului european, cei care călătoresc cu avionul au anumite drepturi în cazul întârzierilor, anulărilor sau suprarezervărilor. Aceste drepturi prevăzute de UE se aplică dacă:

  • Dacă zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent dacă este operat de o companie din UE sau din afara UE)
  • Dacă aterizați pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operată de o companie din UE
  • Dacă decolați de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE
  • Dacă nu ați primit deja anumite compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor în baza legislației relevante a unei țări din afara UE.

Cuantumul despăgubirilor

Nu vi se permite îmbarcarea, zborul dumneavoastră este anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile? Atunci aveţi dreptul:

  • fie să vă continuaţi călătoria folosind mijloace de transport comparabile,
  • fie să obţineţi rambursarea preţului biletului şi, dacă este cazul, să beneficiaţi de transport gratuit înapoi la punctul de plecare.
  • Întârzieri majore – aveţi dreptul la rambursarea costului biletului dacă zborul întârzie mai mult de 5 ore.
  • Din momentul în care acceptaţi soluţia rambursării, compania aeriană este scutită de obligaţia de a vă asigura continuarea călătoriei sau de a vă oferi alt tip de asistenţă.
  • Compania aeriană are datoria să vă informeze asupra drepturilor de care beneficiaţi şi asupra motivelor refuzului îmbarcării, anulării zborului sau întârzierii prelungite a acestuia (în general, este vorba despre orice întârziere de peste 2 ore, cu excepţia zborurilor pe distanţe de peste 3 500 de km, caz în care se iau în considerare întârzieri de până la 4 ore).

Cazare și masă

  • În funcţie de distanţa de zbor şi de durata întârzierii, aţi putea avea dreptul la băuturi răcoritoare, gustări, acces la mijloace de comunicare (ex. un apel telefonic gratuit) şi eventual cazare.

Despăgubiri

  • Dacă nu vi se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau ajungeţi la destinaţia finală, înscrisă pe bilet, cu o întârziere de peste 3 ore puteţi primi şi despăgubiri între 250 şi 600 de euro, în funcţie de distanţă.

Pentru zboruri în interiorul UE:

  • sub 1 500 de km: 250 €
  • peste 1 500 de km: 400 €

Zboruri între un aeroport din UE și unul din afara UE:

  • sub 1 500 de km: 250 €
  • între 1 501 şi 3 500 de km: 400 €
  • peste 3 500 de km: 600 €

Dacă operatorul aerian vă oferă un zbor alternativ, cu un orar asemănător, valoarea despăgubirii poate să scadă cu 50%.

Nu aveți dreptul la despăgubiri pentru anulări ale zborurilor dacă:

  • zborul a fost anulat din motive excepţionale, de exemplu din cauza condiţiilor meteo nefavorabile
  • aţi fost informat că zborul este anulat cu 2 săptămâni înainte de ziua plecării sau
  • vi s-a oferit un zbor alternativ pe aceeaşi rută, cu un orar de zbor asemănător.

Chiar dacă nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru circumstanţe excepţionale, operatorul trebuie să vă propună una din următoarele variante:

  • rambursarea costului biletului (întreg sau corespunzător segmentului de zbor pe care nu l-aţi parcurs)
  • o altă modalitate de transport până la destinaţia finală, cu prima ocazie
  • reprogramarea zborului la o dată aleasă de dumneavoastră (în funcţie de locurile disponibile).
  • De asemenea, operatorul trebuie să vă ofere asistenţa necesară pe durata aşteptării unui alt mijloc de transport.

Cum vă puteți cere drepturile

  • Completaţi formularul de plângere privind încălcarea drepturilor pasagerilor şi trimiteţi-l companiei aeriene. Nu uitaţi să păstraţi o copie.
  • Dacă nu obţineţi niciun rezultat sau dacă răspunsul nu este satisfăcător, puteţi adresa o plângere organismului naţional competent din ţara UE în care a avut loc incidentul.
  • Dacă incidentul a avut loc într-o ţară terţă, dar a implicat o companie aeriană din UE, puteţi trimite plângerea autorităţilor competente din ţara europeană de destinaţie.

Ce faceți dacă v-au fost pierdute bagajele

  • Dacă bagajele pe care le-aţi predat la check-in sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, aţi putea avea dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de până la aproximativ 1 220 euro.
  • Excepţie – dacă deteriorarea se datorează unui defect al bagajului.
  • Bagajul de mână (inclusiv obiectele personale)
  • Operatorul răspunde dacă bagajul a fost deteriorat din vina sa.
  • Pentru aceasta, trebuie să depuneţi o plângere în termen de 7 zile de la recepţionarea bagajului (sau 21 de zile, dacă bagajul întârzie).
  • Eventualele acţiuni în justiţie trebuie înaintate în maxim 2 ani de la data primirii bagajului.
  • Dacă transportaţi obiecte de valoare, puteţi înainta companiei aeriene o declaraţie specială contra cost, cel târziu în timpul formalităţilor de check-in. Acest fapt v-ar putea permite să obţineţi despăgubiri mai mari de 1 223 €. Vă recomandăm totuşi să încheiaţi, în astfel de cazuri, o poliţă privată de asigurare de călătorie.

Nu există un formular standard pentru declaraţia specială menţionată mai sus – acesta este ales de compania aeriană.

(Foto: dreamstime)

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro