STUDIU DE CAZ De ce la Viena se circula civilizat cu taxiul
Viena are 1,7 milioane locuitori si circa 4.600 de taxiuri. Bucurestiu are circa 1,6 milioane de locuitori si circa 10.000 de taxiuri. Desi atat regulamentul de functionare al taxiurilor din Viena, cat si cel din Bucuresti prevad aproape aceleasi lucruri, la noi inca exista masini fara aer conditionat, imputite, soferi nepoliticosi, care nu dau bon fiscal si refuza clientii care doresc curse mai scurte sau cer bani in plus. De ce la ei se poate si la noi nu? Acolo, taximetristii care incalca regulile primesc amenzi de pana la 3.000 de euro. La noi, amenzile sunt cuprinse intre 100 si 5.000 lei.
- Vezi ce reguli trebuie sa respecte taximetristii din Viena si tarifele aprobate.
Viena
Potrivit informatiilor furnizate de Primaria din Viena la solicitarea HotNews.ro, activitatea de taxi este reglementata de Guvernatorul Landului Viena (Viena fiind oras si land, primarul Vienei este in acelasi timp si guvernatorul landului) prin Legea transportului ocazional de persoane (care se aplica la nivel federal), prin Regulamentul de funtionare al Landului Viena pentru taximetrie, masini de inchiriat si servicii transfer persoane (Wiener Landesbetriebsordnung) si prin Tariful Taximetrelor Vieneze (ultimele tarife sunt valabile din 10 februarie 2011).
In acest moment in Viena circula 4607 taxiuri. Pentru acestea, municipalitatea a amenajat 270 de statii de taxi care insumeaza 1700 de locuri de taxi. Tariful/ km este reglementat de Guvernatorul Landului Viena. Aproximativ 18 milioane de persoane calatoresc anual cu taxiul in Viena.
- Care este tariful/km
Exista doua tarife: unul de zi si unul de noapte.
Tariful de zi valabil intre orele 6:00 si 23:00. Exista o taxa de baza/ taxa de pornire de 3,80 euro. La o distanta de pana la 4 km tariful este de 1,42 euro/km. Daca distanta este intre 4 si 9 km se taxeaza 1,08 euro/km, iar la distante de la 9 km in sus tariful este de 1,05 euro/km.
Tariful de noapte este valabil intre orele 23:00 si 6:00, precum si duminica si in zilele de sarbatoare de la ora 0:00 la 24:00: taxa de baza/ taxa de pornire este de 4,30 euro. La o distanta de pana la 4 km tariful este de 1,62 euro/km. La distante cuprinse intre 4 si 9 km se taxeaza 1,28 euro/km, iar la distante de la 9 km in sus tariful este de 1,18 euro/km.
In cazul in care taxiurile sunt comandate prin centrala clientii platesc o taxa suplimentara de 2,80 EUR. In cazul in care comanda se face de la telefoanele pentru taxiuri amplasate pe strada taxa suplimentara platita de clienti este de 1,40 EUR.
- Care sunt obligatiile taximetristilor
Meseria de taximetrist poate fi practicata de orice posesor de permis de conducere categoria B care a luat examenul de sofer de taxi si detine o autorizatie de taximetrist. Obligatiile taximetristilor sunt cuprinse in Regulamentul de funcionare al Landului Viena pentru taximetrie, masini de inchiriat si servicii transfer persoane (Wiener Landesbetriebsordnung):
– permisul de taximetrist trebuie sa fie la vedere, fotografia trebuie sa fie vizibila, in schimb partea in care sunt mentionate data nasterii si adresa au voie sa fie acoperite;
– soferul de taxi trebuie sa aleaga drumul cel mai scurt spre destinatie, cu exceptia cazurilor in care clientul solicita o alta ruta;
– soferul de taxi are obligatia sa-l informeze pe client la cerere asupra duratei si costului aproximativ al cursei, asupra rutei sau a tarifului;
– in timpul cursei soferii de taxi trebuie sa fie amabili si atenti cu clientii;
– soferii au obligatia sa ajute clientii la incarcarea/descarcarea bagajelor. De asemenea, in cazul in care li se cere, trebuie sa ajute clientii sa urce/sa coboare din taxi;
– soferii de taxi trebuie sa aiba un aspect exterior decent: la barbatii cerinta minima este de a fi imbracati in pantaloni lungi si camasa, iar la femei cerinta minima este de a purta fusta sau pantaloni lungi si bluza sau rochie. Imbracamintea tip sport (de ex. treningurile) este interzisa;
– fiecare sofer de taxi trebuie sa aiba suficient marunt pentru a putea da rest la o bancnota de 50 EUR;
– soferul de taxi trebuie sa poata emite o chitanta la cererea clientului;
– in timpul calatoriei clientul trebuie sa poata comunica cu soferul de taxi;
– fumatul in taxi este interzis atat soferului cat si clientului;
– dupa terminarea programului soferul are obligatia de a verifica daca au fost uitate obiecte in masina. In cazul in care proprietarul obiectelor uitate nu poate fi identificat, acestea trebuie predate la Serviciul pentru obiecte pierdute si gasite al Municipalitatii Vienei;
– soferilor de taxi nu le este permis sa efectueze ture pentru a atrage clienti si nu le este permis sa racoleze clienti in statii de tramvaie sau autobuze. Soferii de taxi pot lua clienti atunci cand sunt opriti de acestia in drumul lor spre statiile de taxi;
- Care sunt conditiile de calitate care trebuie indeplinite de masinile de taxi
Conform Regulamentului de functionare al Landului Viena pentru taximetrie, masini de inchiriat si servicii transfer persoane (Wiener Landesbetriebsordnung) masina de taxi trebuie fie atat tehnic cat si optic in perfecta stare de functionare. In plus de la 1 aprilie 2012 nu mai pot fi autorizate decat masini de taxi care indeplinesc normele de emisie Euro 5. Iar in ceea priveste confortul clientului, incepand de la 1 ianuarie 2013 toate masinile de taxi trebuie sa aiba instalatie de climatizare care sa functioneze. De asemena o masina de taxi trebuie sa aiba minimum 4 usi si trebuie sa permita ca urcarea si coborarea din masina sa se poata efectua comod. Lungimea unei masini de taxi trebuie sa fie de minimum 4.200 mm, latimea minimum 1.560, iar inaltimea minimum 1.300 mm.
Taximetristii care nu respecta normele de conduita si standardele de calitate privind masina cu care isi desfasoara activitatea risca amenzi administrative de pana la 3.000 de euro. Institutiile care verifica respectarea regulilor sunt: Grupul de lucru pentru servicii de transport cu autoturismul si Oficiul de supraveghere a circulatiei (Verkehrsamt) din cadrul Directiei Politiei Federale Viena.
Bucuresti
Activitatea de taxi de pe teritoriul municipiului Bucuresti este reglementata de Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere si de Hotararea de Consiliu General nr. 259/ 2008. Pentru a acumula cat mai multe puncte si a obtine autorizatie de functionare, taxiurile trebuie sa nu fie mai vechi de cinci ani si sa aiba airbag-uri si aer conditionat, sa asigure efectuarea platii prin card si sa polueze cat mai putin. De asemenea, toti operatorii au obligatia sa se inscrie la un dispecerat si sa faca cel putin 10 curse pe zi. In plus, regulamentul obliga ca numarul minim de taxiuri in trafic, pe timp de zi, sa fie 70 la suta din numarul total, iar pe timp de noapte 30 la suta.
In Bucuresti sunt circa 10.000 de autorizatii de taxi, iar tariful maxim aprobat este de 3,5 lei/km.Majoritatea tarifelor practicate de transportatorii autorizati sunt de: 1,39 ¬ 1, 40 lei/km. Tariful de distanta este egal cu tariful de pornire. Potrivit Primarie Capitalei la nivelul Municipiului Bucuresti nu exista transportatori autorizati sau dispecerate taxi autorizate care folosesc tarife diferentiate pentru zi si noapte si tarife extraurbane.
Taximetristii au urmatoarele obligatii:
– sa aiba un aspect decent;
– sa afiseze ecusonul cuprinzand numele si fotografia;
– taxiul trebuie sa aiba afisat in interior, la loc vizibil, lista de tarife care sa poata fi consultata de catre client,
– aparatul de taxat trebuie sa fie la vedere, cu cadranul indreptat spre client, fara a fi obturat de alte elemente.
Cum este reglementata activitatea de taxi pe Aeroportul din Viena
Activitatea de taxi pe perimetrul aeroportului din Viena este regelmentata prin decret emis de Guvernatorul Landului Austria Inferioara (Niederosterreich). Astfel in statiile de taxi din aeroport au voie sa stationeze doar taxiuri din Schwechat (municipalitate de care tine aeroportul). Tariful este de asemenea reglementat prin decretul Guvernatorului Landului Austria Inferioara. Taxiurile din Viena pot aduce clienti la aeroport, insa preluarea unui pasager de la aeroport de catre un taxi vienez nu se poate face decat prin comada. Numarul de taximetre care vin zilnic la aeroportul din Viena nu este cunoscut.
Exista totodata firme care efectueaza trasferuri de la aeroport in Viena si invers la tarife fix, iar comanda se poate face pe internet (de ex. Airport Driver, C&K etc.) Tarifele acestor firme sunt cuprinse intre 25 si 36 EUR pentru un drum.
In cazul in care o persoana neautorizata vine sa isi ofere serviciile unui client se pot face sesizari si reclamatii la Autoritatea pentru activitatea de taximetrie si la Politie. Politia si Grupul de lucru din Austria Inferioara pentru servicii de transport cu autoturismul monitorizeaza ca persoane neautorizate sa nu acosteze clientii.
Cum este reglementata activitatea de taxi pe Aeroportul din Otopeni
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a prezentat, marti, un nou regulament privind activitatea de taximetrie pe Aeroportul Henri Coanda. Potrivit documentului, taxiurile la comanda vor putea prelua pasagerii de pe espalanda de la etajul 1 a Terminalului Sosiri, in timp ce taxiurile aflate in asteptare vor prelua clientii de pe esplanada de la parter a Terminalului Sosiri, masura urmand sa fie pusa in aplicare in cel mult 20 de zile. In plus, Fenechiu a declarat ca numarul taxiurilor in asteptare la aeroport va fi limitat la trei autovehicule, iar taxiurile venite la comanda vor avea acces pe esplanada de la etajul 1 a terminalului sosiri doar dupa ce clientul va comunica numarul de identificare al taxiului catre un operator ce va ridica bariera.
Taxiurile la comanda vor putea stationa cel mult 15 minute intr-o parcare gratuita pusa la dispozitie de Aeroportul Otopeni, o eventuala prelungire sau diminuare a acestui interval urmand sa fie decisa in functie de feed-back-urile primite de la prestatorii activitatii de taximetrie. In incinta aeroportului vor fi infiintate mai multe posturi telefonice, de unde pasagerii vor putea apela gratuit doar numerele companiilor de taximetrie.
Taximetristii isi vor pierde permisele de acces in zona de asteptare clienti dupa numai doua abateri, in prezent fiind necesare patru abateri pentru ca taximetristii sa-si piarda acest drept.
La ora actuala, in raza Aeroportului Henri Coanda isi desfasoara legal activitatea 700 de taximetre.
Masurile legate de activitatea taximestristilor de la Aeroportul Otopeni vin dupa numeroase reclamatii facute de pasageri si clienti, precum si dupa scandalul uciderii unei studente japoneze. Pe 15 august 2012, Yurika Masuno, in varsta de 20 de ani, a fost ucisa de catre un asa zis „combinator” care a acostat-o pe aeroportul Otopeni pentru a-i oferi un taxi. Potrivit regulamentului aeroportului este interzisa orice practica de abordare si/sau preluare a clientilor in perimetrul aeroportuar de catre taximetristi sau interpusi. Taximetristii trebuie sa-si astepte clientii in ordine, in masina, in spatiul special amenajat din fata terminalului sosiri. De respectarea acestui regulament ar trebui sa se ocupe Aeroportul Otopeni prin firma de paza angajata in acest scop si Politia Transporturi Aeriene. In realitate insa, firma de paza nu poate sa-i legitimeze pe acostatori si sa-i retina, neavand competente. De fiecare data cand observa un astfel de personaj, agentii de paza sesiseaza Politia. Politia are doar un singur om detasat permanent in sala de sosiri, acest numar putand fi suplimentat la nevoie. Nici oamenii legii nu pot face mare lucru singura prevedere legala fiind amendarea faptasilor. Acestia nu platesc amenzile si se intorc a doua zi la treaba. Citeste aici mai mult despre subiect.