Sari direct la conținut

Subiectele Zilei: Reuniune la varf pentru salvarea planetei; Topul aberatiilor pe bani publici; Zece kilometri asfaltati in zece zile; Criza imobiliara ataca echipele din Liga I, iar Guvernul amana, pentru 2010, majorarea pensiilor cu 50%

HotNews.ro

Ministerul Educatiei si-a tras iaht de 1.000.000 €. Ambarcatiunea, care sta deocamdata degeaba, la Tulcea, e destinata catorva masteranzi din Iasi, care vor sa studieze fundul marii. Ministerul cheltuieste inca un milion si pe tractoare. La inceputul lunii noiembrie, o barca nou-nouta a fost ancorata in Portul Tulcea. Nu este vorba despre un moft al vreunui miliardar, ci despre una dintre achizitiile trasnite facute in ultimii ani de Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT). Ambarcatiunea a costat un milion de euro si e burdusita de aparatura de cercetare destinata unui numar mic de initiati: masteranzii de la facultatile de geografie si istorie din Iasi. Desi iahtul reprezinta o cheltuiala destul de importanta pentru un domeniu atat de sarac precum Educatia, oficiali ai ministerului habar n-au ce au cumparat, in frunte cu ministrii care erau la carma educatiei in anii cand s-au alocat fondurile, adica 2006-2008, scrie EVZ.

Reuniune la varf pentru salvarea planetei. In aceste zile, in orasul polonez Poznan are loc conferinta ONU privind schimbarile climatice. Stagnarea investitiilor si scaderea pretului la petrol pot descuraja realizarea marilor proiecte de mediu. Cea de-a XIV-a conferinta a Natiunilor Unite privind schimbarile climatice a inceput luni si va dura pana pe 12 decembrie. In tot acest timp, cei aproximativ 9.000 de delegati reprezentand 186 de tari vor incerca sa ajunga la un consens privind semnarea unui nou acord care sa inlocuiasca Protocolul de la Kyoto. Acest acord international va expira in 2012, fapt pentru care liderii politici vor trebui sa gaseasca o alta formula globala de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera pentru anii urmatori, scrie Adevarul.

Expertizele la alcoolemie: Cum devii din beat-mort, usor ametit. Politistii se plang ca numerosi soferi prinsi bauti la volan scapa de dosare penale din cauza recalcularii alcoolemiei la Institutul de Medicina Legala. Cum poti scapa de un dosar penal si de acuzatia ca ai sofat avand o concentratie alcoolica in sange mai mare de doi la mie? Simplu, cu o declaratie atent redactata in urma careia sa poti cere efectuarea unei expertize de recalculare a alcoolemiei. De cele mai multe ori, formulele aplicate de Institutul de Medicina Legala te „scot“ cu sub 0,8 grame la mie alcool in sange, astfel incat fapta nu mai e de natura penala, ci doar contraventie. In prezent, Comisia Centrala de Expertize care functioneaza la Institutul National de Medicina Legala „Mina Minovici“ intentioneaza schimbarea formulei dupa care se recalculeaza alcoolemiile, scrie EVZ.

Topul aberatiilor pe bani publici. Tancuri vechi pe post de utilaje forestiere, WC-uri scumpe, dar nefunctionale, sau proiecte care au inghitit bani, dar nu au produs nimic. Acestea sunt doar cateva exemple de afaceri facute cu banii statului in ultimii ani. Multe dintre achizitii s-au lasat cu dosare penale, dar cei mai multi dintre vinovati nu au platit nici un leu in contul pagubei produse bugetului public. Romania este tara in care nu se construiesc autostrazi din cauza lipsei banilor, dar institutiile statului arunca miliarde pe bunuri si servicii inutile sau exagerat de scumpe. Dupa primele scandaluri de la inceputul anilor ’90, sirul achizitiilor care au sfidat legea si bunul-simt nu s-a oprit nici in ziua de astazi. Multi functionari din Guvern, Parlament, primarii sau alte institutii publice au folosit banii statului pentru a imbogati firmele prietenilor sau ale rudelor sau, pur si simplu, pentru a-si satisface capriciile. „Romania libera” face o trecere in revista a unora dintre cele mai aberante astfel de achizitii.

Legea energiei verzi, o eroare parlamentara. Comisia Europeana va initia o ancheta privind acordarea ajutoarelor de stat ilegale, daca legea este aplicata fara avizul sau. Legea privind promovarea energiei din surse regenerabile, intrata recent in vigoare, ne poate aduce din nou controale din partea Comisiei Europene. Desi actul normativ contine masuri de natura ajutorului de stat, dupa cum avertizeaza si guvernul in punctul sau de vedere prin care se opune proiectului, initiatorii lui nu au cerut avizul executivului comunitar. Conform tratatului de aderare la UE, statele membre trebuie sa notifice Comisiei orice plan de acordare a ajutoarelor de stat si nu il pot implementa fara acordul acestui for, scrie EVZ.

Animalele abandonate, capcane pe sosele. Incercand sa evite lesul unui caine, „uitat“ in mijlocul DN 13, la iesirea din Brasov, o tanara soferita a intrat cu masina sub rotile unui TIR. Si-a pierdut mama, iar fiul sau de numai 2 ani se zbate intre viata si moarte. In ultimele luni, zeci de oameni au murit ori s-au ales cu rani grave incercand sa evite animale sau lesurile acestora pe drumurile nationale. Accidentul de miercuri seara reprezinta doar o veriga a unui lung sir de tragedii similare, tot mai frecvente in ultimele luni. Zeci de oameni au murit ori s-au ales cu rani grave dupa ce au incercat sa evite animale sau lesurile acestora pe drumurile nationale, scrie EVZ.

Romanii din Bacau, schiloditi si trimisi la cersit in Italia. Cersetorii schiloditi sunt o monstruoasa fabrica a ororilor care produce bani ca intr-un vechi bazar, dar din mileniul al treilea. O fabrica a durerii, a compasiunii si a milei putin morbide. „Ii gasesti in fiecare zi in intersectiile oraselor italiene, la semafoare, provin din Romania, mai precis din Bacau. Sunt schilozi, estropiati, femei si barbati imbatraniti inainte de vreme, care stau cu mainile intinse. Inca de copii li s-a rupt un genunchi cu lovituri de bata sau cu o piatra, fara a fi fost pus niciodata in gips, li s-a fracturat o glezna, si mai bine, daca ambele, care le-a fost „ajustata” de partea gresita si le-au fost amputate articulatii, fara a fi nevoie”. Sunt imprumutati, inchiriati sau de-a dreptul furati prin violenta, pentru a-i transfera apoi pe strazile din Italia. Rodul unei zile de cersit, adesea schiopatand 12 ore printre semafoare si tevile de esapament ale masinilor, poate fi si peste 150 de euro, scrie Curentul.

Zece kilometri asfaltati in zece zile. Consiliul Judetean Salaj a organizat o licitatie pentru asfaltarea unor portiuni de 10 kilometri de drum judetean intre localitatile Crasna si Sag. Au participat patru firme, iar castig de cauza a avut SC Drum Construct SRL din Pericei. Contractul se va semna pe 8 decembrie, urmand ca in 10 zile de la acea data sa fie terminata lucrarea, fara posibilitate de prelungire. Valoarea contractului este de peste 1,3 milioane de lei, plus TVA, informeaza EVZ.

Criza imobiliara ataca echipele din Liga I. Patronii a sapte echipe din campionatul nostru au afaceri in domeniul imobiliar, puternic afectat de criza economica. Aceasta s-a extins si la nivelul diviziilor inferioare, cateva cluburi desfiintandu-se deja. Gigi Becali (Steaua), Arpad Paszkany (CFR Cluj), Adrian Mititelu (Craiova) si Dumitru Bucsaru (Urziceni) sunt finantatorii care ar putea avea probleme financiare in 2009. Criza economica in general si cea imobiliara in special vor dauna multor oameni de afaceri care investesc in fotbal. Practic toate marile echipe din Liga I vor avea de suferit mai mult sau mai putin, scrie Adevarul.

Guvernul amana, pentru 2010, majorarea pensiilor cu 50%. Executivul a amanat, ieri, majorarea pensiilor cu 50%, respectiv 25% pentru grupele I si II de munca. „Legea a fost amanata cu un an pentru ca nu ar fi fost timp pentru recalcularea pensiilor intr-un timp atat de scurt. Ea se va aplica dupa ce se termina etapele de recalculare a pensiilor pentru grupele I si II, in varianta propusa de guvern, urmand ca pensionarii sa primeasca diferenta potrivit noii legi din ianuarie 2010“, a declarat, ieri, Mariana Campeanu, ministrul muncii, citat de EVZ.

Citeste in Revista Presei si:

Ce gandeste suveranul? ( de Mircea Cartarescu )

Mitocani autentici ( de Petre Mihai Bacanu )

Vedere de pe bloc ( de Traian Ungureanu )

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro