UPDATE Afacerile agentiilor care impart banii de publicitate in media au crescut considerabil in 2015, dupa eliminarea unor restrictii impuse de "ordonanta Voiculescu" si fara amenzi de platit catre Consiliul Concurentei
Majoritatea covarsitoare ale agentiilor care impart banii de publicitate in media din Romania raporteaza afaceri in crestere considerabila pentru 2015, comparativ cu anul precedent, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor. Cresterea vine in contextul in care, acum un an, parlamentul a modificat substantial asa-numita „ordonanta Voiculescu” din primavara lui 2013, ce eliminase agentiile de media de pe traseul banilor de publicitate TV. Pe de alta parte, Stefan Iordache, presedintele Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR), explica faptul ca aceasta crestere se simte si la nivel de profit – aici cauza fiind, insa, faptul ca o mare parte dintre agentii nu au mai avut de platit amenzi catre Consiliul Concurentei.
- In iunie 2015, senatorii au modificat legea privind aprobarea Ordonantei 25/2013, asa incat agentiile au putut prelua din nou atributiile de reprezentare a clientilor de publicitate, in anumite conditii, in relatia cu televiziunile. Ordonanta dusese la o prabusire a afacerilor agentiilor de media, avand in vedere ca TV-ul atrage, pe piata din Romania, doi din fiecare trei euro cheltuiti de companii pentru publicitate.
- In toamna lui 2014, Consiliul Concurentei a amendat 11 agentii de media cu 3,2 milioane de euro pentru un „boicot atipic” indreptat impotriva unui concurent local. Detalii despre acest caz – aici
UPDATE Stefan Iordache, presedinte UAPR, a transmis joi HotNews.ro, dupa publicarea a acestui articol, o declaratie in care vorbeste despre cresterea profitului in cazul multor agentii:
- „Din punctul de vedere al profitului, 2015 e mai bun decat 2014 pentru ca in 2014 am avut de platit amenzi catre Consiliul Concurentei (amenzi determinate probabil de incapacitatea CC de a verifica fondul problemei sau poate chiar de dezinteres) nu pentru ca s-au eliminat restrictiile OUG 25.”
Ce a insemnat modificarea legislativa de acum un an, referitoare la Ordonanta 25/2013? Dincolo de fluctuatiile normale, provocate de mutarea unor clienti de la o agentie la alta, se remarca faptul ca afacerile agentiilor au crescut aproape fara exceptie in 2015. Pentru unele agentii cu 20-30%, pentru altele cu 100%. Unele agentii s-au apropiat, astfel, de nivelul inregistrat in 2013 (anul in care a fost introdusa, in primavara, Ordonanta 25), altele au depasit afacerile de atunci.
Agentie – Cifra de afaceri 2015 (euro) – Profit net/(pierdere neta) 2015 (euro)
- BPN Romania – 2.283.109 – (112.689)
- House of Media – 3.899.713 – 17.381
- Initiative Media – 21.168.213 – 344.827
- McCann Erickson* – 28.133.854 – 550.694
- MEC Romania – 7.600.384 – 249.522
- MediaCom Romania – 16.787.606 – 621.606
- Media Investment – 29.174.335 – 272.458
- Havas Media – 4.726.171 – 125.587
- MindShare Media – 8.636.867 – 511.941
- OMD Romania – 855.862 – 324.455
- Opti Media – cifrele nu sunt disponibile
- Starcom MediaVest – cifrele nu sunt disponibile
- United Media Services – 5.723.220 – 308.043
- Zenith Media Communications – 25.004.770 – 892.359
* B.V. McCann Erickson reuneste atat bugetele de media administrate de Universal McCann, cat si pe cele de creatie ale McCann Erickson
Valorile au fost calculate la cursul mediu anual pentru 2015 (4,44 lei/euro).