UPDATE Cum isi asuma Victor Ponta raspunderea pentru privatizarea CFR Marfa: Aproba o Hotarare de Guvern si o trimite la CSAT pentru aviz
Premierul Victor Ponta a anuntat ca in sedinta de miercuri Guvernul va aproba proiectul de Hotarare de Guvern privind privatizarea CFR Marfa. „Aprobam HG cu CFR Marfa pentru ca vad ca nu poate sa doarma adversarul politic”, a spus Ponta facand referire la acuzatiile recente ale presedintelui Traian Basescu legate de privatizarea companiei feroviare. Ponta spune si ca isi asuma raspunderea asupra privatizarii. Dar ce inseamna asumarea raspunderii in opinia premierului? „Sigur ca-mi asum raspnderea, n-am fugit niciodata de respundere. Aprob HG, o trimit la CSAT (n.red Consiliul Suprem de Aparare a Tarii) spre aviz, ca daca presedintele stie ceva ce noi nu stim, nu trebuie sa ne lase sa gresim, trebuie sa spuna”, a declarat Ponta.
„Vad insa ca orice om de afaceri roman care nu se inscrie in Miscarea Populara primeste un dosar penal din 2004, 2006”, a adaugat premierul ironic.
- UPDATE Anticipand intentia premierului de a trimite Hotararea de Guvern in CSAT, presedintele a spus luni ca ” CSAT nu se ocupa de targuieli, ci doar de probleme de securitate nationala. CSAT a solicitat un investitor strategic”. „De aceea, compania a fost si in atentia CSAT si strict pe aceste domenii, nu ce incearca unii politicieni „privatizarea a fost aprobata de CSAT. Nu, CSAT nu se ocupa de targuieli, ci doar de probleme de securitate nationala. CSAT a solicitat un investitor strategic”, a spus presedintele.
Ponta a mai spus ca spera „sa se finalizeze cu bine”. „Dar, evident, asa cum a fost si la momentul aprobarii inceperii demersurilor, mergem la CSAT, informam. Daca stie presedintele ceva ce noi nu stim, daca s-a uitat prin conturile firmelor, cred ca in CSAT, intr-un cadru legal, ne poate spune si, sigur, mergem mai departe sau, daca e ceva rau, ce noi nu stim, sunt convins ca nu ne va lasa sa perseveram in greseala”, a mai afirmat Ponta.
Legat de Hotararea de Guvern, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor i-a spus ca sunt toate avizele necesare pentru aprobare, cu exceptia celui de la Ministerul Justitiei. Ponta l-a asigurat ca exista si avizul de la Justitie.
Privatizarea CFR Marfa a mai fost discutata in CSAT si in februarie 2013. Atunci, a fost aprobata strategia privind privatizarea companiei CFR Marfa a fost aprobata in sedinta de marti a CSAT.
Reamintim ca presedintele Traian Basescu a ridicat luni o serie de semne de intrebare legate de privatizarea CFR Marfa, proces castigat de controversatul om de afaceri Gruia Stoica, si i-a cerut premierului Victor Ponta sa asigure interimatul la Ministerul Transporturilor pana va semna contractul de privatizare sau il va respinge.
Seful statului a afirmat ca Gruia Stoica, care a castigat procesul de privatizare al CFR Marfa, pentru care s-a angajat sa plateasca 202 milioane euro, „cauta cu oarecare disperare bani la banci” pentru a-si onora angajamentele. In aceste conditii, primul ministru, care a „laudat” public procesul de privatizare, ar trebui sa-si asume responsabilitatea politica in acest caz si sa ramana la conducerea ministerului, in calitate de interimar, pana la semnarea sau respingerea contractului de privatizare, a argumentat Traian Basescu, precizand ca nu vrea sa vada un ministru proaspat desemnat „ca devine tapul ispasitor pentru o operatiune de privatizare, eventual, de tipul Oltchim”.
Grupul Feroviar Roman, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat castigator al licitatiei pentru privatizarea CFR Marfa in urma cu o luna, pe 20 iunie. De atunci, nu s-a mai intamplat nimic in vederea finalizarii procesului de privatizare. Nici macar Hotararea de Guvern privind privatizarea nu a fost aprobata pana astazi. Mai departe, contractul de privatizare nu va fi semnat pana nu va fi aprobat in Guvern un proiect de hotarare privind privatizarea CFR Marfa.
Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, spunea la sfarsitul lunii iunie ca intr-o saptamana va fi semnat contractul de privatizare. Nu a fost semnat, iar intre timp Fenechiu a fost revocat din functie ca urmare a condamnarii sale in dosarul „Transformatorul”. Chiar daca finalizarea intregului proces este incerta, Victor Ponta prezenta privatizarea CFR Marfa ca pe un succes. „Guvernul si-a facut bine treaba si ministrul Fenechiu si-a facut bine treaba si il felicit pentru asta”, a spus Ponta chiar in ziua in care GFR a fost declarat castigatorul licitatiei.
Insa, finalizarea privatizarii CFR Marfa a devenit incerta, mai ales ca au aparut si informatii privind posibila implicarea a omului de afaceri Gruia Stoica intr-un dosar penal. Acesta a fost audiat in urma cu doua saptamani la DIICOT in dosarul privatizarii TVM (Transbordare Vagoane Marfa), dosar care ar fi fost inchis in 2006 prin neinceperea urmaririi penale (NUP). Gruia Stoica a confirmat ca a fost „invitat” in urma cu doua saptamani la DIICOT.
Pe de alta parte, grup Feroviar Roman/Grampet isi mentine angajamentul de a plati suma ofertata in privatizarea CFR Marfa si isi exprima speranta ca declaratiile politice „sa nu afecteze nici procesul de privatizare, nici discutiile (…) cu finantatorii”, la o zi dupa ce presedintele Traian Basescu a ridicat o serie de semne de intrebare legate de privatizarea CFR Marfa.
Fostul ministru al transporturilor, Relu Fenechiu, spunea in ziua in care a fost desemnat castigatorul ca plata integrala a sumei de 202 milioane de euro trebuie facuta in maxim 60 de zile de la semnarea contractului. Insa, proiectul de Hotarare de Guvern vine cu o modificare in acest sens, astfel incat GFR sa poata face plata in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la obtinerea avizului din partea Consiliului Concurentei, dar nu mai mult de 150 de zile de la semnarea contractului. Consiliul Concurentei poate da un aviz in termen de maxim 6 luni din momentul in care primeste notificare oficiala din partea cumparatorului. Pana in prezent, acesta nu a transmis nicio notificare.
Grupul Feroviar Roman a fost declarat pe 20 iunie castigatorul licitatiei in cadrul procesului de privatizare a CFR Marfa, pentru care a oferit suma de 202 milioane euro si s-a angajat sa investeasca alte 900 milioane lei. GFR ceruse initial posibilitatea de a plati in rate suma angajata, dar, la capatul negocierilor, reprezentantii companiei „au fost de acord si si-au asumat in scris ca renunta la solicitarea plata in rate”.