Plafonarea tarifelor RCA pentru 6 luni: Ce prețuri maxime vor plăti persoanele fizice și firmele – lista tarifelor de referință și exemple de calcul
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat luni tarifele de referință pentru asigurările RCA, pe baza cărora ar urma să fie plafonate timp de 6 luni prețurile acestor asigurări auto atât pentru persoane fizice cât și firme, după ce Guvernul va adopta o hotărâre în acest sens. Exemplu concret: un șofer cu vârstă între 41-50 de ani, aflat în clasa B0 de daunalitate, cu o mașină cu o capacitate cilindrică între 1601-1800 cmc va plăti maxim 1.039 de lei. Dacă este în clasa B8, prețul se va reduce la jumătate.
Ministerul Finanțelor și ASF au lansat vineri în consultare publică un proiect de Hotârâre de Guvern privind plafonarea tarifelor RCA pentru o perioadă de 6 luni, pe fondul creșterilor mari de prețuri apărute după intrarea în faliment a City Insurance, fostul lider RCA care avea peste 3,1 milioane de clienți la finele anului trecut.
- VEZI AICI PROIECTUL DE HG ȘI NOTA DE FUNDAMENTARE
Cum se va face plafonarea prețurilor RCA la persoanele fizice
Autoritățile propun o diferențiere de calcul al tarifelor pentru persoanele fizice și cele juridice, ținând cont atât de diferența de putere de cumpărare între cele două categorii, cât și de factorul de risc al fiecăreia.
Pentru persoanele fizice, autoritățile propun ca tariful maxim să fie plafonat la nivelul tarifului de referință, pentru clasa de bonus/malus B0.
În funcție de istoricul de daună al asiguratului, societățile de asigurare RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale.
EXEMPLU: Tânăr (vârsta <=30 ani) care deține o mașină de 1801-2000 cmc
Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern, un astfel de tânăr, dacă se află în clasa B0 de daunalitate, adică abia și-a luat permisul și nu a făcut accidente, ar trebui să scoată din buzunar maxim 1.853 de lei. Atât este tariful de referință la RCA anunțat acum de ASF.
Dacă tânărul nostru are vechime de condus și un istoric bun al daunalității, acest preț maxim la RCA ar urma să scadă cu până la 50% dacă se află în clasa B8, după ce la tariful de referință se va aplica reducerea aferentă clasei de bonus.
Sunt 8 clase de bonus (B) și nivelul de reducere pentru fiecare clasă este următorul:
B1– 5%
B2 – 10%
B3 – 15%
B4 – 20%
B5 – 25%
B6 – 30%
B7 – 40%
B8 – 50%
Cum se va face plafonarea prețurilor RCA la firme
Pentru persoanele juridice, modul de calcul este puțin diferit. Formula de calcul este exact aceeași stabilită în prezent pentru asigurații RCA cu risc ridicat, adică: tariful de referință pentru vehicul X factorul N X coeficientul pentru clasa de bonus-malus aplicabilă vehiculului pentru care se solicită asigurarea.
Prețul se va calcula deci după formula: Tarif de referință X 1,36 X clasa de bonus-malus.
EXEMPLU: O firmă ce deține un autoturism cu o capacitate cilindrică de 1601-1800 cmc
O astfel de firmă are un tarif de referință la RCA de 1.412 lei. Dacă este în clasa de bonus B0, atunci această firmă va avea de plătit 1.412 lei x 1,36 = 1920 de lei.
Dacă respectiva firmă s-ar afla în clasa de bonus B2, atunci formula de calcul ar fi: 1.412 x 1,36 x 0,9 (reducere de 10% pentru clasa b2) = 1728 de lei.
ASF a prezentat luni și ce tarife de referință RCA vor avea persoanele fizice și firmele care dețin mașini de transport, mai mici și mai mari de 3.500 de kilograme, precum microbuze, camioane ori tiruri.
Aceasta în condițiile în care proiectul de HG lansat în consultare de Ministerul Finanțelor și ASF a venit tot după ce mai multe patronate din transporturi au cerut vineri adoptarea de urgență a unei hotărâri pentru plafonarea tarifelor RCA, așa cum s-a mai întâmplat în 2017, în caz contrar aceștia amenințând cu proteste în toată țara.
Tot vineri, o altă federație din transporturi a reclamat creșterea mare a prețurilor la carburanți și dublarea tarifelor RCA în ultimele 6 luni, amenințând de asemenea cu proteste dacă Guvernul nu va lua măsuri urgente.
Alte prevederi din HG-ul care va plafona tarifele RCA pentru 6 luni: Ce amenzi riscă asigurătorii
- Tarifele de primă maxime menționate se aplică de către societățile de asigurare RCA pentru o perioadă de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
- Tarifele de primă maxime se aplică în cazul contractelor anuale încheiate după intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
- Având în vedere faptul că asigurările RCA sunt obligatorii, comisioanele de distribuție se limitează la maximum 5% din prima brută încasată.
- Supravegherea practicării tarifelor de primă maxime de către societățile de asigurare RCA se exercită de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare ASF.
- Societățile de asigurare RCA aplică pe perioada prevăzută tarifele de primă notificate anterior datei intrării în vigoare a prezentei hotărâri, fără însă a depăși tarifele de primă maxime prevăzute în anexă.
- Ce înseamnă acest lucru? „Asta înseamnă că orice contract de asigurare că este pe 6 luni ori 12 luni nu mai poate depăși tariful maxim de referință, iar asigurătorii care au deja tarife care sunt sub acest plafon nu au voie să mai crească aceste tarife notificate anterior către ASF până la nivelul tarifului maxim propus acum”, a explicat vineri pentru HotNews.ro Valentin Ionescu, directorul general al sectorului asigurări din cadrul ASF.
- Depășirea nivelului maxim al tarifului de primă prevăzut în anexă de către societățile de asigurare RCA constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.
Cum este motivată nevoia plafonării prețurilor RCA: Ce probleme a generat falimentul City Insurance
În Nota de fundamentare la proiectul de HG, autoritățile explică de ce au fost nevoiți să propună plafonarea pentru 6 luni a prețurilor RCA, astfel:
- „Ca urmare a iesirii recente din piaţa asigurărilor RCA a asigurătorului cu cea mai mare cotă de piață, asigurător în portofoliul căruia se aflau cea mai mare parte a asiguraților, a fost generată o evoluţie ascendentă accelerată a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA carea condus la încadrarea unui număr ridicat de asigurați RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat.
- Prima medie anualizată (prime brute subscrise/unități anuale de expunere), la nivelul pieței fără a include Societatea de Asigurare – Reasigurare City Insurance SA, a înregistrat o creștere în anul 2021.
- Dacă în primul semestru din 2021 prima medie anualizată a fost de 578 de lei, în trimestrul 3, după retragerea autorizației Societății de Asigurare –Reasigurare City Insurance SA a fost de 725 de lei, aceasta a ajuns în trimestrul 4 să fie de 1.050 de lei.
- De menționat este faptul că, majorarea tarifelor RCA, practicarea unor tarife comparabile atât la încheierea contractelor RCA anuale cât și la încheierea celor subanuale și suprapunerea acestor practici cu politica majorității asigurătorilor de a nu oferi plata în rate la comercializarea contractelor RCA se suprapune unei creșteri ample a prețurilor la energie și materii prime înregistrate la nivelul economiei naționale, ce se reflectă în costurile bunurilor de larg consum și a serviciilor care generează în final dificultăți financiare atât populației cât și agenților economici care au obligația de a încheia asigurarea RCA pentru vehiculele aflate în proprietate.”
Autoritățile mai arată că încheierea asigurării RCA pe baza mecanismului asiguratului cu risc ridicat se realizează la momentul de față pe baza unui proces amplu care presupune parcurgerea mai multor etape.
Conform informațiilor comunicate de către BAAR pe site-ul propriu, soluționarea cazurilor prin alocarea către un asigurător RCA și încheierea contractului de asigurare durează maximum 20 de zile de la înaintarea cererii.
Din informațiile comunicate de către BAAR, de la momentul retragerii autorizației Societății de Asigurare-Reasigurare City Insurance S.A. au fost primite și soluționate de către BAAR un număr de aproximativ 25.000 de solicitări de alocare a unui asigurător RCA prin mecanismul asiguratului cu risc ridicat.
Despre cum s-a trezit un șofer român că face parte din categoria asiguraților cu risc ridicat deși nu a făcut niciun accident în 2 ani, tocmai din cauza creșterilor mari de prețuri apărute după retragerea autorizației de funcționare pentru City Insurance citește și: