AUDIO Jurnalul Economic RFI – HotNews.ro: Masurile de austeritate, analizate de bancheri si analisti. Cat e reforma si cat doar austeritate in programul guvernamental? Elvetia a aprobat o finantare nerambursabila de 130 milioane euro pentru Romania
Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale – HotNews.ro
Descarca fisierul audio in format MP3
Masurile de austeritate, analizate de bancheri si analisti. Cat e reforma si cat doar austeritate in programul guvernamental?
HotNews.ro a realizat un sondaj printre bancheri, oameni de afaceri, profesori de economie si i-a rugat sa aprecieze eficienta masurilor de austeritate pe care le-a luat Guvernul. „Reformă fiscală completă nu s-a facut niciodata in Romania. Toate impozitele (inclusiv cota unica) au fost introduse pe fuga si sub presiune. Unele s-au dovedit potrivite, inclusiv cota unica”, sustine Misu Negritoiu, presedintele ING Bank. Pe de alta parte, Laurian Lungu, senior partner la Macroanalitica, a declarat ca „pachetul actual de masuri este mai degraba unul destinat stabilizarii macroeconomice si nicidecum unul anticriza”. „Cred ca este prematur sa vorbim de o reforma fiscala, in adevaratul sens al cuvantului. Pachetul de masuri actual este necesar – din punct de vedere al stabilitatii macro – insa o reforma fiscala necesita regandirea in profunzime a structurii de cheltuieli”, a continuat acesta. De aceeasi parere este si Emil Stoica, expert in managementul riscului. Potrivit acestuia, masurile nu sunt suficiente, Codul Muncii trebuie modificat in sensul unei flexibilizari si mobilitati mai mari a fortei de munca, iar programul de privatizari nu este clar.
Romania si Polonia ar putea fi incluse pe lista furnizorilor de grau ai Egiptului, cel mai mare importator mondial
Romania si Polonia ar putea fi incluse pe lista furnizorilor de grau ai Egiptului, cel mai mare importator mondial. „Cu cat sunt mai multe tari, mai multi comercianti care participa la licitatii, cu atat pretul va fi mai bun”, a afirmat Nomani Nomani, vicepresedinte al autoritatii egiptene care deruleaza achizitiile de grau. Autoritatea cumpara grau prin licitatii internationale. Productia interna este insuficienta pentru a satisface cererea celei mai populate tari arabe, unde traiesc aproximativ 80 de milioane de oameni. Polonia si Romania vor fi incluse in lista de furnizori, imediat ce vor indeplini formalitatile solicitate, a spus oficialul, care a adaugat ca singurele criterii sunt incadrarea in specificatiile tehnice si pretul solicitat. La cea mai recenta licitatie, de acum o saptamana, Egiptul a cumparat 60.000 de tone de grau din Rusia si 60.000 din Kazahstan, la pretul de 166 de dolari pe tona. Rusia este principalul exportator pe aceasta piata, cu o cota de aproape 60%.
Elvetia a aprobat o finantare nerambursabila de 130 milioane euro pentru Romania
Guvernul elvetian a aprobat un acord cadru prin care Romania va primi o finantare nerambursabila de 130 de milioane de euro. Acordul fi aprobat si de Guvernul Romaniei in perioada imediat urmatoare, se arata intr-un comunicat al Ministerului Finantelor Publice. Fondurile vor fi folosite pentru finantari in domenii precum mediul si infrastructura sau promovarea sectorului privat. Alte domenii eligibile care pot fi finantate din aceasta contributie sunt dezvoltarea sociala si a resurselor umane si securitatea, stabilitatea si sprijinul pentru reforme. In urma cu doi ani, Consiliul Federal al Elvetiei a decis, sub rezerva aprobarii de catre Parlament, extinderea pentru Romania si Bulgaria a contributiei financiare elvetiene destinate reducerii disparitatilor economice si sociale in cadrul Europei extinse. Elvetia a mai acordat asistenta financiara nerambursabila pentru cele 10 state membre care au aderat la Uniunea Europeana in anul 2004.
Dacia, devansata doar de Mercedes in studiul JD Power care masoara satisfactia posesorilor de masini noi in Germania
Dacia a ocupat, la egalitate cu BMW, locul al doilea in studiul JD Power care masoara satisfactia posesorilor de masini noi in Germania. Marca a fost devansata doar de Mercedes, intr-un clasament cu 25 de marci. Factorul care a cantarit cel mai mult in preferintele oamenilor a fost atractivitatea masinii, referindu-se la performanta, design si confort. Pe lista criteriilor au urmat calitatea si fiabilitatea, costurile de posesie, asigurarea si service-ul. La coada clasamentului se afla Chevrolet, Ford, Smart si Renault. JD Power a facut si un top al modelelor pe clase, tot pe criteriul multumirii. Kia Picanto a castigat la clasa mini, Nissan Note a castigat la clasa mica, urmata de Dacia Logan, in timp ce la clasa medie inferioara Mazda 3 s-a clasat pe primul loc. La clasa medie superioara a castigat Toyota Prius, Mercedes clasa C a castigat categoria limuzinelor compacte, in timp ce BMW X5 a castigat la SUV-uri.