Sari direct la conținut

„Proiectul Școala ASAP+ ar trebui derulat în cât mai multe școli din țară. Elevii au participat cu entuziasm la activități” – prof. Loredana Elena Tănase, CNMB – Constanța

Smile Media
Atelier Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” - Constanța , Foto: ASAP România
Atelier Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” - Constanța , Foto: ASAP România

6 instituții de învățământ din București, Brașov și Constanța sunt în plin proces de a deveni școli model, exemple de bune practici în colectarea separată a deșeurilor reciclabile, în cadrul celui mai recent proiect lansat de ASAP România, denumit Școala ASAP+. Din decembrie și până la finalul lunii în curs, în liceele selectate au loc acțiuni de educare și de conștientizare cu privire la colectarea deșeurilor reciclabile și protecția mediului.

Liceul Teoretic Jean Monnet”, Colegiul Național Iulia Hașdeu”, Colegiul German Goethe” și Colegiul Național Grigore Moisil” din București, Colegiul Național Àprily Lajos” din Brașov și Colegiul Național Mircea cel Bătrân” din Constanța sunt cele 6 licee selectate.

Proiectul Școala ASAP+ ajută astfel instituțiile de învățământ să se pregătească pentru a obține statutul de „Școală Verde” conform cu metodologia prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), unde sunt obligatorii: eco educația, în școli (re)configurate ca spații prietenoase cu mediul, și implicarea elevilor în rezolvarea problemelor de mediu.

Proiectul vine să solidifice misiunea ASAP, de a contribui activ la promovarea educației pentru mediu în rândul publicului țintă – adolescenții – și de a crea cea mai mare infrastructură unitară pentru colectarea separată a deșeurilor în vederea reciclării în toate școlile din România. Cu această direcție strategică setată, programul ASAP este unic în România.

Fiind pentru prima dată când ASAP organizează acest proiect, feedback-ul celor implicați contează. Ce impact are proiectul? Cum este el primit de către profesori și elevi? Care sunt cele mai interesante acțiuni parte din proiect? Ce înseamnă o școală sustenabilă? Am stat astfel de vorbă cu reprezentanții fiecărei instituții de învățământ pentru a afla răspunsurile la aceste întrebări și nu numai.

Loredana Elena Tănase este profesoară de biologie în cadrul Colegiului Național „Mircea Cel Bătrân” din Constanța, acolo unde învață 1183 de elevi de gimnaziu și de liceu. Cu o vechime în învățământ de 26 ani, Loredana Elena Tănase le insuflă elevilor curiozitatea pentru mediu și se străduiește să le fie exemplu, să îi ajute cu soluții, ca sustenabilitatea să devină o practică recurentă pentru toți.

Ce reprezintă proiectul Școala ASAP+ pentru CNMB? Care simțiți că e impactul său pentru elevi și profesori?

Proiectul Școala ASAP + se aliniază firesc activităților anterioare derulate cu elevii noștri în ce privește reciclarea selectivă a materialelor rezultate din activitatea zilnică din școală. Elevii sunt deja obișnuiți cu acest tip de colectare separată, toate sălile de clasă și laboratoarele fiind dotate cu recipiente speciale pentru mase plastice și hârtie, metal și resturi menajere. De asemenea, avem derulate parteneriate cu ONG-uri locale prin care elevii au făcut voluntariat în cadrul unor campanii de ecologizare și colectare selectivă a materialelor strânse din diverse arii limitrofe orașului sau din oraș. Educația ecologică și de mediu face parte din prioritățile cadrelor didactice din CNMB.

Ce feedback aveți din partea profesorilor și a elevilor cu privire la atelierele și activitățile desfășurate în cadrul proiectului Școala ASAP+?

Feedback-ul este unul favorabil, în sensul că fiecare atelier de lucru aduce informații noi, care îmbogățesc perspectiva generală asupra atitudinii pentru mediu.

Ce vedeți c-a adus nou acest proiect la CNMB? Ce au învățat în plus elevii, ce informații au acumulat profesorii despre mediu, colectare separată, sustenabilitate, în general?

Așa cum spuneam anterior, proiectul Școala ASAP + s-a articulat foarte firesc preocupărilor profesorilor și elevilor pentru activitățile cu tematică ecologică derulate anterior. Noutatea o constituie modul în care echipa ASAP a moderat activitățile derulate cu elevii și profesorii până acum – antrenant și interactiv, într-o manieră agreată de tineri.

Care a fost cea mai îndrăgită / de impact activitate din cadrul proiectului și prin ce simțiți că s-a diferențiat?

Elevii au participat cu entuziasm la toate activitățile desfășurate de echipa ASAP, fiind atrași de caracterul interactiv al atelierelor de lucru și al sesiunilor de formare și informare. E greu de spus care dintre aceste activități le-a plăcut cel mai mult, interesul lor fiind ridicat la toate.

Cum veți continua demersurile începute în cadrul proiectului Școala ASAP+? Ce planuri aveți pe viitor?

Cred că proiectul Școala ASAP+ ar trebui derulat în cât mai multe școli din țară, atât din mediul urban, cât și din mediul rural. Educația pentru mediu și formarea unor atitudini favorabile sustenabilității mediului sunt premise importante în educația și formarea viitoarelor generații de adulți. De asemenea, conceptul de dezvoltare durabilă trebuie să se regăsească în programele școlare ale tuturor disciplinelor, astfel încât transdisciplinaritatea și interdisciplinaritatea să se realizeze firesc și coerent. Caracterul aplicativ-practic al cunoștințelor și informațiilor dobândite în cadrul activităților proiectului trebuie să conducă la implementarea acestora în viața de zi cu zi.

Care sunt plusurile pe care le vedeți dvs acum, la finalul proiectului Școala ASAP+, ce concluzii aveți despre importanța unui astfel de proiect? Ce a adus el bun în liceul dvs?

Proiectul aduce plus valoare demersurilor școlii legate de educația pentru mediu, prin îmbogățirea și diversificarea metodelor de implicare și responsabilizare a elevilor în privința atitudinii față de mediu.

Ce activități verzi mai aveți în plan la CNMB? Procentual, câte dintre proiectele desfășurate sunt pe zona de mediu și sustenabilitate în liceul dvs? Vă propuneți să creșteți acest procent ca urmare a proiectului Școala ASAP+?

În acest moment suntem în faza de proiectare a activităților specifice pentru Programul Național „Săptămâna Verde”, în care ne propunem cât mai multe activități de tip outdoor, printre care acțiuni de ecologizare, plantare de material dendrologic și amenajarea unor spații verzi în colaborare cu alte școli partenere, activități de valorificare a materialelor reciclate selectiv în școală de tip eco design și altele.

Ce reprezintă o școală model, sustenabilă, din perspectiva dvs?

Din perspectiva obiectivelor specifice proiectului ASAP+ și ale dezvoltării durabile, școala model ar putea fi aceea care își amortizează parțial sau chiar total cheltuielile legate de consumul de energie electrică, prin deținerea și utilizarea unor panouri fotovoltaice care să-i permită statutul de prosumator.

În cazul școlilor care au cantine școlare – posibilitatea cultivării pe terenul școlii a legumelor și zarzavaturilor necesare mesei elevilor.

Toate spațiile școlare ar putea fi „verzi” (deci bine oxigenate) prin amenajarea unor pereți vegetali formați din plante în culturi hidroponice, cu consum redus și controlat de apă.

Și nu în ultimul rând – colectarea selectivă a deșeurilor din activitatea zilnică a școlii să permită valorificarea lor astfel încât veniturile rezultate să devină o sursă de autofinanțare.

Sunt doar câteva idei. În funcție de specificul școlilor și de dimensionarea lor ar putea fi și alte soluții.

Proiectul Școala ASAP+ este, la acest moment, un proiect pilot, un exemplu de bune practici în comunitățile locale. În funcție de reacțiile comunităților implicate și de rezultatele obținute prin acțiunile desfășurate, ASAP va continua și va recalibra inițiativele similare pentru viitorul an școlar.

Pentru mai multe informații despre Școala ASAP+, consultați pagina dedicată a proiectului.

​Articol susținut de ASAP România

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro