Ce va merge și ce nu va merge în media, în 2020 / Editorii au încredere în business-ul de presă, dar și rezerve privind starea jurnalismului – raport Reuters Institute
Anul 2020 se anunță unul bun din punct de vedere al afacerilor media, cred marii editori de presă din lume, care sunt, în schimb, îngrijorați de situația generală a jurnalismului, potrivit ultimului raport privind starea pieței de media și tehnologie realizat de Reuters Institute. Studiul publicat joi indică, pentru anul acesta, o atenție mai mare a instituțiilor de presă asupra modalităților de plată pentru conținut.
- Studiul Reuters Institute, intitulat „Tendințe și predicții privind jurnalismul, media și tehnologiile – 2020”, se bazează pe interviuri cu 230 de manageri, editori și lideri în media digitale din 23 de țări. Raportul complet poate fi accesat aici
Principalele concluzii ale raportului:
Aproape trei sferturi dintre respondenți (73%) au încredere în perspectivele companiei lor în 2020, în pofida nesiguranței ce se menține în plan politic și comercial. Potrivit sursei citate, această atitudine reflectă încrederea că strategiile de diversificare a surselor de venit, în special a veniturilor de la cititori, încep să dea roade.
Pe de altă parte, aceiași respondenți sunt mult mai puțin încrezători în situația jurnalismului în general și al jurnalismului în interes public, în special. Doar 46% au încredere în perspectivele jurnalismului. Situația este mai acută în rândul instituțiilor de media publice, confruntate cu o scădere rapidă a audiențelor.
Editorii își concentrează în continuare atenția asupra veniturilor provenite de la cititori, 50% dintre respondenți spunând că acestea vor reprezenta grosul veniturilor, pe viitor. Circa 35% cred că veniturile din publicitate și cele de la cititori vor fi la fel de importante, pe când doar 14% își pun speranțele doar în publicitate.
Dintre platformele de distribuție online, Google este cea mai populară în rândul editorilor. Aceșia au o atitudine mai bună față de Google și, într-o mai mică măsură, față de Twitter decât față de Facebook, Apple sau alte platforme, când vine vorba despre inițiative de sprijin pentru jurnalism. Peste 50% dintre respondenți au dat calificative medii sau bune pentru Google, în timp ce toate celelalte platforme digitale au primit calificative slabe. Unul dintre motive este acela că printre instituțiile media participante la studiu se numără multe care au primit fonduri Google dedicate inovației și au colaborat cu această companie prin diverse produse.
Studiul a analizat și perspectivele asupra diversității. Dacă cei mai mulți spun că au o prestație bună când vine vorba despre diversitatea de sex în instituțiile lor (76%), situația e diferită când vine vorba de diversitate politică (doar 48% cred că fac treabă bună în această privință) sau de rasă (33%).
Podcasturile continuă să atragă foarte mult interes – peste jumătate dintre respondenți spun că vor promova astfel de inițiative anul acesta. Cele mai populare, în rândul editorilor, sunt proiectele de podcast de știri și de interviu (considerate importante de 53% dintre respondenți).
Inteligența artificială este o altă zonă de interes pentru editori, peste jumătate dintre ei invocând-o ca instrument de a realiza recomandări mai bune pentru utilizatori. Alte scopuri pentru care e luată în considerare: comerciale (accesul la potențiali abonați sau optimizarea instrumentelor de plată), creșterea eficienței în redacții. Doar 12% dintre respondenți cred că e important să dea mai mare atenție robo-jurnalismului și doar 16% – pentru folosirea inteligenței artificiale în colectarea de informații.