Când ar putea ajunge în țară primele trenuri electrice de care publicul călător are atât de mare nevoie
Autoritatea pentru Reformă Feroviară lansa în aprilie cea mai mare licitație din ultimii ani, prin care s-ar putea cumpăra maxim 80 de trenuri, cu cel mult un miliard de euro, sumă ce include și mentenanța. Următoarea dată importantă este 1 iulie, iar primele trenuri ar putea ajunge în cel mai bun caz la final de 2020, dar mai realist este termenul 2021. Nevoia de trenuri și vagoane este mare, iar călătorii vor simți și în această vară cât de grea este călătoria cu trenul, mai ales că de la 15 iunie vor fi ”detașate” vagoane către trenurile sezoniere spre Litoral, iar celelalte garnituri vor fi și mai scurte.
Trenurile electrice noi vor trebui să poată rula cu 160 km/h și să aibă capacitate de minim 200 de pasageri. Numărul prea mic de vagoane este una dintre problemele cu care se confruntă transportul de călători, CFR având nevoie, spre exemplu, de peste 300. Nevoie mare este și la operatorii privați, în special la Astra Transcarpatic și Softrans.
Inițial, conform anunțului de licitație se prevedea că ofertele trebuiau deschise pe 3 iunie, dar termenul a fost mutat pe 1 iulie fiindcă au fost multe cereri de la firmele competitoare care au solicitat un termen mai lung de pregătire a ofertei, a explicat pentru HotNews.ro Gigi Gavrilă, președintele Autorității de Reformă Feroviară.
Când va ajunge în țară primul tren? La 18-24 de luni de la semnarea contractului, semnare care ar trebui să se întâmple anul acesta ”Noi așa ne străduim”, spune Gavrilă. De ce durează atât de mult? ”Majoritatea producătorilor de material rulant sunt foarte ocupați, există număr mare de comenzi de peste tot”.
Când vor ajunge primele trenuri? ”Noi sperăm că la final de 2020 sau început de 2021 (…) Vor fi livrate în tranșe de 4, 5 sau 10 unități, rămâne de văzut în funcție de capacitatea companiei care va câștiga”, spune directorul general al A.R.F.
Autoritatea pentru Reforma Feroviara este forul prin care se realizează această achiziție de rame electrice RE-R noi și servicii accesorii destinate serviciilor feroviare de transport pasageri, pe rutele suburbane și regionale.
Este vorba de 40 de rame electrice destinate serviciilor feroviare de transport pasageri, pe rutele suburbane și regionale (RE-R) conform cerințelor minimale specificate în Caietul de Sarcini.
Valoarea totală estimată este între 1,7 miliarde lei și 4,55 miliarde lei și este inclusă atât achiziționarea materialului rulant, cât și a serviciilor de mentenanță, pe o durată de 15 ani. La valoarea maximă, de 4,5 miliarde lei, se adaugă 15 ani de mentenanță, astfel că, în acest caz maximal, pentru toate trenurile ar fi 30 de ani de mentenanță.
Cantitatea de trenuri electrice va putea fi suplimentată cu încă 40 de unități pentru care va fi furnizată mentenanță tot pentru 15 ani.
Trenurile vor trebui să fie capabile să atingă o viteză de 160 km/h. să transporte minim 200 de pasageri și să poată circula remorcate și pe linii neelectrificate. Durata de funcționare trebuie să fie de 30 de ani. Trenurile vor fi necompartimentate și vor putea fi amplasate și scaune rabatabile, dar maxim 10% față de numărul celor fixe (și minimum 3%). Trenul trebuie să permită călătoria în picioare pentru 200 de pasageri.
Reamintim că pentru investiții a fost înființată în 2017 Autoritatea de Reformă Feroviară (A.R.F), care ar trebui să ”deblocheze şi să accelereze proiectele de investiţii din sectorul feroviar”.
A.R.F a fost creată ca urmare a recomandărilor din Master Planul General de Transport și gestionează și achiziția de material rulant nou – automotoare diesel și electrice, locomotive și vagoane. „Aceasta va distribui materialul rulant, după anumite criterii, către toţi operatorii. Așadar, ARF are în responsabilitate achiziționarea de material rulant nou din fonduri europene în cadrul POIM și stabilirea criteriilor de distribuire a acestuia către toți operatorii de pe piața de profil.
Unde vor circula
Câte opt vor fi distribuite către patru secții de circulație:
București Nord – Ploiești Sud – Ploiești Vest
Dej – Cluj – Baciu Tj
Arad – Timișoara – Lugoj
Pașcani – Iași – Nicolina – Socola
Câte patru pe două secții:
Constanța – Fetești
București – Brănești – Fundulea
Dacă se va extinde contractul cu alte 40 de trenuri acestea vor fi distribuite către următoarele secții
Opt trenuri:
Cluj – Câmpia Turzii – Alba Iulia
Câte șase
București Nord – Roșiori Nord
Filiași – Craiova – Caracal
Câte patru
Brașov – Sf Gheorghe
Bacău – Roman
Galați – Brăila – Lacul Sărat
Suceava – Pașcani