VIDEO S-a inaugurat cel mai lung tunel feroviar din lume. De ce constructia a durat 17 ani
In Elvetia s-a inaugurat cel mai lung tunel feroviar din lume: 57 km. Lucrarile au durat 17 ani, desi nu au fost intreruperi, iar evenimentul este, fara exagerare, istoric pentru transportul din Europa. Tunelul care strapunge masivul Gotthard este si cel mai adanc din lume, in unele locuri fiind la 2,3 km de suprafata, iar solul s-a dovedit foarte instabil. De ce a durat atat de mult constructia si de ce lucrarea este una monumentala puteti citi in articol.
Zonele inalte ale Alpilor au fost greu de strabatut, iar in Eveul Mediu existau cateva drumuri modeste unde abia puteau trece caravane cu catari care transportau diverse marfuri.
Lucrurile s-au schimbat la final de secol XIX cand, timp de zece ani, pana in 1882 a fost construit un tunel de cale ferata de 15 km, pe sub masivul Gotthard si au murit in timpul lucrarilor 177 de oameni. Acum, progresele tehnologice au facut ca in 17 ani sa fie construit un tunel de aproape patru ori mai lung si mult mai lat, numarul victimelor fiind de noua.
Ideea unui tunel lung pe sub masiv a aparut inca din anii 40′ a fost reluata in anii 80′ si a fost adoptata printr-un referendum in 1992. Scopul este clar: transportul de marfa care aglomereaza soselele din Alpii Elvetieni trebuie sa treaca in proportie importanta pe calea ferata.
La proiect au lucrat 2.600 de muncitori si au existat multe probleme, fiindca in unele locuri roca era ca untul si s-au facut consolidari, astfel ca au fost zile in care s-a avansat cu mai putin de jumatate de metru.
In zilele bune insa, uriasa masina de forat de 10 metri diametru a putut avansa si cu 40 de metri. Ultimii metri au fost sapati acum sase ani, iar de atunci s-a lucrat in interior.
La tunel s-au folosit patru milioane de metri cubi de beton si au fost excavate 28 de milioane de tone de roca. Au fost folosite patru masini uriase de forat.
Trenurile de pasageri pot rula cu maxim 250 km/h prin tunel, iar cele de marfa, cu cel mult 160 km/h. Tunelul va putea fi traversat in 20 de minute si timpii de calatorie intre Zurich si Lugano vor scadea cu 45 minute, iar intre Berlin si Milano, cu aproape doua ore. Tunelul va deveni parte esentiala a coridorului feroviar de transport ce leaga porturile Genova si Rotterdam.
Multe marfuri chinezesti ajung in portul olandez iar de acolo sunt trimise in diverse piete europene.
Surse: Deutsche Welle, BBC