Protest fara precedent in Ungaria: zeci de institutii media contesta la unison, prin pauze de emisie, mesaje online si pagini goale de ziar, planul unei taxe pe publicitate
Presa privata din Ungaria si-a unit fortele, incepand de joi seara, intr-un protest fara precedent fata de un plan al guvernului de a introduce o taxa pe publicitate – prima masura economica pe care ar adopta-o puterea de la Budapesta dupa victoria Fidesz in alegerile din primavara. Presa, inclusiv cea apropiata Fidesz, descrie taxa pe publicitate drept un nou mijloc de presiune asupra sa. Protestul include mesaje online si radiofonice prin care, incepand de joi seara, este contestata initiativa legislativa, „pauze” de un sfert de ora la posturile de televiziune si pagini albe in editiile de vineri ale multor ziare, dupa cum noteaza AFP.
- Riposta media vine la scurt timp dupa un alt protest petrecut saptamana aceasta la Budapesta si declansat de concedierea brusca a redactorului-sef al ziarului online Origo. Aceasta indepartare a venit la doar o saptamana dupa ce Origo a publicat o ancheta despre cheltuielile sefului cancelariei premierului Viktor Orban. Vezi detalii despre acest caz
Acelasi sef de cabinet ale carui cheltuieli au fost investigate de Origo, Janos Lazar, a fost principalul reprezentant al guvernului care a luat apararea taxei pe publicitate, propusa oficial de un parlamentar Fidesz, Laszlo Simon. Janos Lazar, citat de Portfolio.hu, a declarat ca veniturile colectate din noua taxa ar urma sa fie cheltuite pentru dezvoltarea institutiilor de invatamant. Portfolio.hu desfiinteaza, insa, intr-o ampla analiza logica executivului de la Budapesta – vezi argumentele complete aici.
- Initiativa legislativa a fost depusa acum, dar ideea nu este noua: guvernul propusese o astfel de taxa Parlamentului in urma cu un an.
Potrivit blogului Wall Street Journal dedicat Europei Centrale si de Est, protestul fara precedent al mass-media din Ungaria reuneste circa 70 de institutii de presa private, inclusiv unele cunoscute pentru sprijinul acordat guvernului. Acestea spun ca taxa – ce creste gradual de la 1% pentru institutiile media cu venituri mici si medii din publicitate, pana la 40% in cazul intreprinderilor media ce domina piata de publicitate – este o amenintare la adresa libertatii presei, libertate sustinuta in mare masura de banii de publicitate.
Wall Street Journal arata ca „nu exista indoiala” ca taxa va fi aprobata de Parlamentul dominat de Fidesz si ca aceasta vine dupa alte taxe aplicate de autoritati asupra diverselor sectoare – bancar, al telecomunicatiilor, marii comercianti etc – despre care guvernul sustine ca inregistreaza „profituri excesive”.
Aceste sectoare sunt dominate de companii straine. In cazul pietei media, liderul este televiziunea RTL Klub, detinuta de grupul RTL, parte a concernului german Bertelsmann. RTL Klub a declarat de altfel ca, fiind singura companie media care „se incadreaza” la taxa de 40%, va fi principala lovita de noua taxa, urmand sa acopere jumatate din cei aproximativ 31 de milioane de dolari pe care guvernul ar urma sa-i colecteze anual pe aceasta cale.
- Seful RTL Klub, Andreas Rudas, citat de AFP: „RTL este prezent in Ungaria de 17 ani si are reputatia institutiei media cu cel mai mare grad de independenta fata de toate zonele politice. (…) Aceasta taxa vizeaza in mod clar RTL si urmareste sa loveasca independenta noastra, dar si, in general, libertatea de expresie in Ungaria”.
Asociatia publicitarilor din Ungaria, MRSZ, a aratat ca argumentele guvernului legate de profitul mare pe care l-ar inregistra de companiile media nu se sustine, avand in vedere ca piata ungara de publicitate este in continua scadere incepand din 2008. „Piata de publicitate se lupta pentru supravietuire. Taxa submineaza afacerile media, iar beneficiile fiscale anticipate palesc in fata impactului negativ asupra economiei”, a declarat seful MRSZ, Zsolt Urban, citat de WSJ.