Cum motiveaza Regional Air Services necesitatea transformarii aeroportului Tuzla in punct de trecere a frontierei
Absenta unui punct de trecere a frontierei de stat si a unui birou vamal pentru traficul international de calatori si marfuri pe Aeroportul Tuzla scade interesul operatorilor aerieni din turism si a proprietarilor de aeronave medii si mici fata de zona de sud a litoralului si impune tranzitarea pasagerilor pe alt aeroport, se arata intr-un comunicat al Regional Air Services, firma care administreaza aeroportul Tuzla. Reamintim ca Ministerul Transporturilor insista pentru deschiderea unui punct de trecere a frontierei de stat si a unui birou vamal de frontiera pe Aeroportul Tuzla, un aeroport privat, administrat de firma Regional Air Services, controlata de Dorin Ivascu.
Potrivit unui proiect de Hotarare de Guvern, Ministerul Afacerilor Interne si Ministerul Finantelor ar urma sa asigure personalul necesar pentru efectuarea controalelor necesare trecerii frontierei de stat si sa suporte si cheltuielile aferente. Acest proiect ridica anumite semne de intrebare in conditiile in care in imediata apropiere se afla Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa. Intrebati de HotNews in ce stadiu se afla proiectul, reprezentantii Ministerului Transporturilor au afirmat ca a fost trimis la avizare la Ministerul de Interne. In schimb, Ministerul de Interne sustine ca l-a retrimis nesemnat Ministerului Transporturilor.
Regional Air Services sustine ca cele doua aeroporturi se completeaza ca servicii. „Constanta este al doilea oras din tara ca marime si este deservit, in partea de nord, de aeroportul Mihail Kogalniceanu – care este focalizat pe traficul de avioane mari si de de Tuzla, care deserveste zona de sud si este focalizat pe traficul mic si mediu si care poate functiona ca un racord cu tari de interes turistic precum Turcia, Grecia sau Bulgaria. In consecinta, cele doua aeroporturi se completeaza ca servicii. Faptul ca focalizarea pe aceste servicii raspunde nevoilor pietei si este corecta din punct de vedere economic se reflecta in chiar rezultatele si evolutia aeroportului Tuzla. Este firesc – prin insasi infrastructura sa, ca taxele pe aeroportul Mihail Kogalniceanu sa nu incurajeze traficul de avioane medii si mici, deoarece costurile de intretinere si exploatare au alta structura. In acelasi registru intra faptul ca aeroportul Mihail Kogalniceanu nu ofera combustibil pentru avioane medii si mici, iar Tuzla este in punctul finalizarii unei investitii importante pentru aceasta facilitate”, se mai arata in comunicatul Regional Air Services.
Potrivit acestuia, in cazul calatoriilor offshore apar dezavantaje suplimentare, precum ocolirea poligonului de trageri sol-aer CAP MIDIA și a zonei combinatului Petrochimic MIDIA-NĂVODARI, costurile aferente implementarii procedurilor offshore intr-o altă locație, inexistența dotărilor pentru mentenanța costumelor de supraviețuire, utilizarea dificila a echipamentelor de radiocomunicații si multe altele.
Regional Air Services mai spune ca Tuzla „este cel mai dezavantajat aeroport din Romania”, deoarece :este singurul aeroport din tara care nu a primit niciodata finantari nerambursabile sau ajutoare de stat si singurul care plateste impozit pe teren”.
„In ultima perioada, aeroportul Tuzla a fost supus unei campanii de denigrare pe care face obiectul instantelor de judecata si nu al doscutiei publice.(…)Aeroportul Tuzla nu prejuidiciaza cu nimic drepturile si interesele aeroportului Mihail Kogalniceanu: intr-o tara democratica, oamenii trebuie sa aiba dreptul sa aleaga liber furnizorul de servicii, competitia fiind singura sansa la progres. Oamenii nu pot fi constransi sau fortati sa aleaga un aeroport in detrimental altuia, pentru ca acest procedeu se numeste, in termeni juridici, santaj”, mai precizeaza Regional Air Services.
Aeroportul Tuzla a fost cumparat in anul 1998 – initial de Adrian Vasilache, sub numele Air Adria. Ulterior, in anul 2006, 50 % din partile sociale au fost preluate de Dorin Ivascu.
Intrebati de HotNews.ro de ce este nevoie de un nou aeroport international in judetul Constanta, reprezentantii Ministerului Transporturilor spun ca „reprezintă un câştig pentru acest judeţ, inclusiv prin crearea mediului concurenţial necesar unei dezvoltări economice durabile; din acest punct de vedere, iniţiativa este în deplină concordanţă cu legislaţia în domeniul concurenţei”.
Ministerul Transporturilor mai arata ca nu exista nicio legatura intre natura actionariatului si decizia de deschidere a unui punct de frontiera. „Aeroportul Tuzla este un aeroport deschis utilizării publice, statut pe care îl va avea şi punctul de trecere a frontierei de stat; de altfel nu există nicio legătură între natura acţionariatului (de stat sau privat) administratorului aeroportului şi decizia de deschidere a unui punct de trecere a frontierei de stat; de exemplu, şi Aeroportul Internaţional Bacău are administrator privat”. Acesta este raspunsul ministerului la doua intrebari ale HotNews.ro: Se poate considera ca va fi un punct privat de trecere a frontierei, in conditiile in care aeroportul este administrat de firma Regional Air Services?; Daca administrarea este privata, de ce vor fi asigurate cheltuielile privind personalul si asigurarea mijloacelor de transport necesare din bugetul statului?
In acest caz, este neclar ce ar avea de castigat statul roman.
Potrivit ministerului, pe aeroportul Tuzla se pot efectua toate tipurile de operaţiuni de aviaţie civilă prevăzute de Codul aerian civil: aviaţie generală, lucru aerian, transport aerian public.
Ministerul Transporturilor mai afirma ca notificarea Comisiei Europene cu privire la modificarea listei punctelor de trecere a frontierei de stat este de competenţa Ministerului Afacerilor Interne. In schimb, Ministerul Afacerilor Interne arata ca „în situaţia adoptării proiectului Hotărârii Guvernului pentru aprobarea deschiderii punctului de trecere a frontierei de stat şi a biroului vamal de frontieră pe Aeroportul Tuzla, Ministerul Afacerilor Interne va transmite informaţiile necesare Comisiei Europene, potrivit competenţelor”. „Totodată, precizăm faptul că, în conformitate cu prevederile alin. 2 al art. 34 din Regulamentul nr. 562/2006, „Comisia pune la dispoziţia statelor membre şi a publicului, informaţiile comunicate în conformitate cu alineatul (1), prin publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Seria C, sau prin orice alt mijloc adecvat.” Astfel, nu există un mecanism de răspuns sau de avizare din partea Comisiei Europene în legătură cu notificările statelor membre, deoarece decizia de deschidere a unui punct de trecere a frontierei este un demers de competenţă strict naţională”, a adaugat Ministerul de Interne.
Chiar daca este vorba de deschiderea unui nou punct de frontiera, Ministerul de Interne sustine ca aprobarea acestui proiect de act normativ nu tine de securitatea nationala, adica nu se incadreaza in domeniile care intra in atributiile CSAT. „Referitor la existenţa unei obligaţii de obţinere a avizului C.S.A.T. în vederea aprobării proiectului de act normativ sus-menţionat, precizăm că acesta nu se încadrează în domeniile enumerate la art. 4 lit. d) din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea CSAT, cu modificările ulterioare. În ceea ce priveşte însă oportunitatea solicitării unui astfel de aviz, asupra acestui aspect se poate pronunţa doar instituţia iniţiatoare a proiectului, respectiv Ministerul Transporturilor”, a raspuns Ministerul de Interne la intrebarea daca este necesar un aviz al CSAT.