Romania-Bulgaria: asimetrie auto transfrontaliera
Nu stiu cum va fi cu noul pod de la Vidin-Calafat insa in acest moment, dupa cum probabil multi stiti, traversarea Podului Prieteniei este extrem de asimetrica. Inainte de saptamana trecuta nu mai fusesem in Bulgaria din 2006. Sunt intr-o echipa de implementare a unui proiect de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria si intr-o pauza a unei sedinte de la Giurgiu un coleg din Bulgaria si-a exprimat nedumerirea asupra disproportiei intre taxa de pod platita in partea romana (21 lei) si cea bulgareasca (2 euro sau 4 leva, sa zicem 9 lei), scrie klahert, pe blogul La coltu’ strazii.
Evident ca n-am avut nici o explicatie si nedumerirea colegului era oarecum abstracta insa a devenit saptamana trecuta mult mai ancorata in realitate in urma unei deplasari pe care am avut-o in Bulgaria.
Calitatea asfaltului pe partea romaneasca nu este cu nimic superioara comparativ cu partea bulgareasca. Si atunci, de ce?
Am mai discutat si cu alti colegi care au facut mai des drumuri in Bulgaria si mi s-a atras atentia ca acum e chiar mult mai bine pentru ca nu se mai plateste taxa de oras (Giurgiu) in valoare de 80 lei!!! candva.
Si totusi, de ce binele nu e si mai bine?
Alta opinie a fost ca e vorba cumva de o taxa vamala ascunsa pentru a descuraja cumparaturile efectuate de romani in Bulgaria. Chiar nu inteleg povestea. Am inteles din discutii ca in general in tari est-europene foste comuniste asemenea mentalitati s-au pastrat (ar mai fi o situatie asemanatoare pe undeva prin Slovacia).
Anul trecut in drum spre Londra am ales un traseu prin Luxemburg pentru ca are niste privelisti minunate. Intamplator rezervorul de combustibil era spre sfarsite cand am intrat in Luxemburg (dupa parcurgerea catorva viaducte pe autostrada) unde daca retin bine un litru de motorina e cu cel putin 40 centi mai ieftin decat in Germania. Credeti ca nemtii au pus taxa de viaduct sa descurajeze turismul de rezervor? Nici vorba. Iar pe partea luxemburgheza la 50 m de granita era o benzinarie adecvata cererii (cu cel putin 50 de pompe) si care avea flux constant de masini.
Care credeti ca este argumentul partii romane pentru o taxa de pod cu mai mult de 100% mai mare decat in partea bulgara?
Comenteaza pe blogul La coltu’ strazii.