VIDEO Colind medieval sicilian din anul 1100
In hoc anni circulo este o melodie marianica ce se canta de Craciun. Versurile se concentreaza pe Buna Vestire si slavesc imaginea Fecioarei Maria. Prima versiune scrisa a cantecului a fost descoperita in Aquitania (regiune in sud-vestul Frantei, la granita cu Spania) si provine din colectia Saint-Martial Pa 1139 (sec. XII). Asculta si Madonna della grazia, cantec din regiunea Puglia (sudul Italiei), datand din secolul XVII.
Citeste si:
- Frumoasele colinde ale Maramuresului nostru
- Colindul lui Henric al VIII-lea / Un cantec aducator de moarte
- Colinde din Galicia si Catalunia secolelor XIII-XIV
- Colinde franceze din secolul XVI
Prima versiune scrisa a cantecului In hoc anni circulo a fost descoperita in Aquitania (regiune in sud-vestul Frantei, la granita cu Spania) si provine din colectia Saint-Martial Pa 1139 (sec. XII). Este vorba de o versiune biligva a cantecului, ce alterneaza versuri in latina si occitana. Limba occitana era o limba romanica (deriva de la latina vulgara, o varianta vorbita a limbii Imperiului Roman). Detalii aici.
In hoc anni circulo reflecta o crestere a devotamentului fata de Fecioara Maria, fenomen petrecut in secolul al XII-lea. Pasajele despre Maria nu sunt foarte dezvoltate in Biblie. Pe masura ce Biserica a devenit mai interesata de cultul Mariei, literatura apocrifa a inceput sa creeze detaliile despre viata ei si au luat nastere o serie de dispute teologice privind rolul avut de Maria in raport cu nasterea lui Iisus pentru mantuirea noastra.
Una dintre primele controverse iscate se referea la rolul Mariei ca mama a lui Dumnezeu. Gnosticii, ce aveau sa fie mai tarziu declarati eretici, au argumentat ca Iisus nu era cu adevarat om, astfel ca Maria nu avea cum sa fie mama fizica a lui Iisus. Biserica a luptat impotriva aceste erezii si a declarat-o pe Maria „Theotokos” („Nascatoare de Dumnezeu”).
O alta problema ridica de aceste dezbateri privea fecioria Mariei. Teologii o priveau pe Maria ca pe o a doua Eva, ce reusise sa inlature pacatul originar prin faptul ca il nascuse pe Mesia fara sa pacatuiasca. Cu toate acestea, pentru a depasi pe deplin pacatele sexualitatii aduse de Adam si Eva, Parinti ai Bisericii Occidentale (Augustin, Ambrozie, Ieronim) si apostolul Paul au preamarit caracterul sfant al fecioriei. Maria a devenit un simbol al vietii neprihanite, iar al patrulea Sinod Lateran din 649 a declarat-o „Nascatoare de Dumnezeu”. Detalii aici.
Avand de-a face cu ereziile gnosticismului si arianismului, Biserica a devenit preocupata de clarificarea problemelor legate de natura umana si cea divina a lui Iisus, fapt care o faceau pe Maria foarte importanta. Teologii au inceput sa dezbata pe marginea ideii ca Maria, ca Nascatoare a lui Iisus, nu ar avea pacatul originar. Existau pareri care afirmau ca Dumnezeu nu ar fi permis sa se nasca dintr-o creatura imperfecta. Si desi Imaculata Conceptie nu a devenit dogma la catolici decat in 1854, aceasta sarbatoare (Sarbatoarea Imaculatei Conceptii are loc pe 8 decembrie) se afla in calendarul liturgic din Anglia, Franta si Italia inca de la sfarsitul secolului al XII-lea.
Povesti despre Inaltarea la Ceruri a Fecioarei Maria au luat nastere ca urmare a statutului ei de Mama a lui Dumnezeu. Imaginea de Stapana Imparateasa (a Raiului) si calitatea ei de Mama a lui Iisus au creat ideea ca Maria ar putea interveni in favoarea crestinilor. In Evul Mediu (in special in secolele XII-XIII), s-au raspandit povesti miraculoase care vorbesc despre faptul ca Maria ii salveaza pe cei care o preamaresc. O astfel de culegere de povesti este si Cantigas de Santa Maria, ce cuprinde cantece scrise in secolul XIII, toate avand-o in centru pe Fecioara Maria.
In hoc anni circulo slaveste imaginea Mariei si prezinta, la randul ei, o serie de concepte teologice si imagini marianice. Poezia se concentreaza pe Buna Vestire.
Asculta mai jos o versiunea doar in limba latina a melodiei In hoc ani circulo, interpretata de formatia de muzica veche Truverii in cadrul concertului „Colinde si dansuri de Craciun din Europa altor veacuri”, parte a evenimentului „Ajun la Palatul Brancovenilor” (desfasurat luna aceasta, la Palatul Mogosoaia).
In hoc anni circulo (versuri)
Nato nobis parvulo
Verbum caro factum est
Per virginem Mariam
Per virginem Mariam…
In hoc anni circulo
Vita datur saeculo
Nato nobis parvulo
Virginem
Nato nobis parvulo
Per virginem Mariam
R: Verbum caro factum est
Verbum caro factum est
Per virginem Mariam
Per virginem Mariam
Quod vetustas suffocat
Hoc ad vitam revocat
Nam se Deus collocat
Virginem
Nam se Deus collocat
Per virginem Mariam
Puer circumciditur
Sanguis ejus sunditur
Vita restituitur
Virginem
Vita restituitur
Per virginem Mariam
In praesepe ponitur
Et a brutis colitur
Matris velo tegitur
Virginem
Matris velo tegitur
Per virginem Mariam
Ab angelis concinitur
Gloria et pax dicitur
A pastoribus quaeritur
Virginem
A pastoribus quaeritur
Cum virgine Mariam
Ergo nostra concio
Omni plena gaudio
Psallat cum tripudio
Virginem
Cum virgine Mariam
Psallat cum tripudio
(sursa versuri aici)
Madonna della grazia este tot o melodie marianica si provine din sudul Italiei, regiunea Puglia, sec. XVII.
Madonna della grazia (versuri)
Regina de lu cielo
o Divina maesta
chesta grazia ca te cerco (x2)
fammella pe’ pieta.
R: Madonna de la grazia
ca ‘mbraccio puorte grazia
a vuje vengo pe’ grazia
o Maria fance grazia.
Fance grazia o Maria
comme te fece lu Pateterno
ca te fece mamma de Dio
fance grazia o Maria.
Scese l’angelo da lu cielo
e te venne a saluta,
saluta venne a Maria (x2)
e nuie cantammo l’Avemmaria.
Comm’e bello de muri’
alli braccia de Maria
a lu pietto de Gesu (x2)
chesto voglio e niente cchiu.
(sursa versuri aici)