„E un coșmar!” Reacții dure în asigurări față de tarifele maxime RCA și ce înseamnă ele pentru șoferi
Nici măcar asigurătorii, brokerii și specialiștii în asigurări nu înțeleg în acest moment cum se vor aplica tarifele maxime RCA gândite de ASF, autoritate pe care o acuză de „habarnism” și „incompetență” în contextul falimentului Euroins. Asigurătorii spun că li s-a propus să aplice tarifele finale din martie 2022, nicidecum prețul cel mai mic raportat la martie 2023 care crează un coșmar în aplicarea măsurii.
Tarife maxime la RCA vor fi pe 6 luni: Ce prevede proiectul creat de ASF după falimentul Euroins
Prețurile maxime la RCA vor fi stabilite de fiecare asigurător la nivelul propriilor tarife de primă practicate la data de 1 martie 2022, iar în situația în care aceste tarife sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA vor aplica cel mai mic tarif de primă dintre cele două, se arată în proiectul de HG gândit de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) și scos miercuri în dezbatere publică de Ministerul de Finanțe.
Proiectul de HG prezentat în exclusivitate joi seara de HotNews.ro este dificil de înțeles nu doar pentru oamenii de rând, ci și de specialiștii în asigurări contactați miercuri de HotNews.ro, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu a ieșit să clarifice nimic pe acest subiect.
Ce s-ar schimba de fapt pentru milioanele de români cu polițe RCA?
Să luăm un exemplu ipotetic: o poliță RCA pentru un șofer cu clasa de bonus malus B0.
Simplist vorbind, dacă un asigurător RCA a practicat la 1 martie 2022 un tarif RCA de 1400 de lei, iar la 1 martie 2023 a urcat prețul RCA la 1500 de lei pentru aceeași categorie de asigurați, conform proiectului de HG, în următoarele 6 luni de la intrarea în vigoare a acestui act, acest asigurător va trebui să vândă acest tip de poliță la prețul din 1 martie 2022.
Dacă însă prețul RCA a fost mai mare în data de 1 martie 2022 decât cel practicat de același asigurător de la 1 martie 2023, proiectul de HG prevede că asigurătorul RCA va fi obligat ca în următoarele 6 luni să vândă la prețul cel mai mic dintre cele 2 variante, respectiv la tariful din 1 martie 2023.
Pe fond asta ar fi ideea. Lucrurile sunt însă mult mai complicat de calculat în realitate, pentru că asigurătorii țin cont în calcule de o mulțime de indicatori când fac prețurile – precum vârstă, cilindree, localitate, clasa de bonus-malus etc.
Mai grav este că se compară mere cu pere. La momentul martie 2022, structura tarifelor RCA era cu totul alta, prețurile se raportau la o primă brută RCA, iar în septembrie 2022 s-a schimbat legislația în asigurări și s-a introdus prima netă de distribuția polițelor RCA, astfel că datele din martie 2023 sunt total diferite de martie 2022.
- HotNews.ro a trimis întrebări către ASF și în industria de asigurări pentru ca cineva să iasă și să explice toate aceste modificări pentru oamenii de rând obligați să își facă asigurări RCA.
Până la răspunsuri oficiale, HotNews.ro vă prezintă câteva reacții de la asigurători, brokeri și deputați care, sub protecția anonimatului, și-au exprimat surprinderea totală față de noile reglementări pregătite de Guvern.
Director din asigurări: E un coșmar! Nu cred că înțelege cineva ce presupune folosirea a două tarife simultan
În rândul firmelor de asigurări, proiectul ASF este văzut ca un coșmar.
- „E obligată o piață întreagă la pierdere în special pe zonele cu grad mare de risc, iar operațional este un coșmar implementarea, mai ales că trebuie comparată prima netă cu prima brută, schimbări în programele IT care au fost făcute (și pentru care s-a plătit anul trecut) pentru a acomoda cerințele noi, mai ales din perspectiva solicitărilor Comisiei Europene.
- Nu cred că înțelege cineva cu adevărat ce presupune folosirea a două tarife simultan, cred că nu mai există o țară în lume cu asemenea abordare.”, a declarat sub protecția anonimatului un director din asigurări.
Broker în asigurări: În loc să avem demisii de onoare la ASF avem și mai mult haos produs de această autoritate incompetentă
Lucrurile nu sunt mai clare nici în rândul brokerilor din asigurări, care acuză ASF de habarnism.
- „Brokerii nu pot să știe cum vor calcula asigurătorii tarifele RCA. Mie îmi e neclar cum va putea urmări ASF tarifele – sunt zeci de mii de combinații care rezultă în tarifare, doar dacă e să compari tarifele din martie 2022 cu martie 2023. Cine a făcut propunerea asta e habarnist rău.
- Lucrurile sunt extrem de complicate pentru omul de rând și întrebarea este de ce nu se alege tariful de referință prevăzut de lege. De ce alegem martie 2022 și nu Ianuarie sau Aprilie 2022? Putem avea încredere în ASF care a lasat 2 asigurători să funcționeze ani buni fără să respecte normele de lichiditate?
- În mod normal după falimentul Wirecard reprezentantul Bafin din Germania (similar ASF) a demisionat. În loc sa avem demisii de onoare la ASF avem și mai mult haos produs de această autoritate incompetentă”, a precizat sub protecția anonimatului un alt broker de asigurări.
Plafonarea tarifelor la un preț necunoscut de opinia publică – doar un exercițiu ieftin de spălare a imaginii ASF
Potrivit acestuia, plafonarea tarifelor RCA la prețuri necunoscute opiniei publice este doar un exercițiu de spălare a imaginii ASF.
- „Plafonarea tarifelor la un preț necunoscut de opinia publică ( nu e tarif de referință) este doar un exercițiu ieftin de spălare a imaginii actualei conduceri ASF, șifonată grav dupa cele 2 falimente ale liderilor de piata in 2 ani.
- Oare Nicu Marcu își mai doreste cumva reînnoirea mandatului sau împreună cu întreaga echipă pentru că a „salvat” piața românească a asigurărilor?”, a mai spus sursa citată.
Deputat: E o bătaie de joc! Plafonezi prețuri și cost de vânzare și lași service-urile să fure în continuare!
Prevederile proiectului ASF au luat prin surprindere și pe unii deputați, care se așteptau ca proiectul de HG să prevadă și stabilirea unor tarife de referință la reparațiile auto, pe modelul tarifelor de referință RCA, o măsură susținută de altfel și de Consiliul Concurenței, care a trimis propuneri pentru eleborarea acestui proiect de Hotărâre de Guvern.
- „Asta e bătaie de joc. Plafonezi prețuri și cost de vânzare și lași service-urile să fure în continuare. Aș vrea să se țină de cuvânt un mare asigurator și să iasă din piața RCA!
- Nu se poate să plafonezi tot și service-urile să facă în continuare ce vor! Nu vrei să știi ce facturi fac!
- De aseară până acum au scos această prevedere. Până nu se oprește furtul cu factura nu vom putea avea o piata RCA normală. Trebuie făcută transparentizarea reparațiilor, să fie făcută o bursă de reparații. Așa vom avea preț corect, pentru RCA și pentru munca celor care repară mașini.”, a declarat pentru HotNews.ro un deputat care a dorit să-și păstreze anonimatul.
Nevoia reglementării prețurilor practicate de service-uri este susținută și de un alt specialist în asigurări, care a dorit să-și păstreze anonimatul.
- „Problema este că dacă prețurile ” de vânzare” impuse sunt jos, cei mai mulți asigurători, să nu vândă, fie vor da comision între 0 și 1% fie vor închide distribuția prin brokeri. Problema este că asigurătorii vor pierde bani și nu mai vor să piardă. Plafonarea nu e soluția atâta timp cât nu este pe tot lanțul participanților la piață.
- Când ora de manoperă este cât polița RCA pe un an, nu este în regulă. Toată lumea știe că și service-urile au probleme și că li s-au mărit costurile, dar trebuie să existe un echilibru măcar”, a declarat un specialist în asigurări.
Broker: Primele RCA au mai fost plafonate și după aceea au crescut prețurile
- „Primele RCA au mai fost plafonate o data pentru 6 luni (asta este perioada maximă cu o prelungire în cazuri excepționale) și apoi asigurătorii au crescut tarifele ca să recupereze. Pe de alta parte, daca plafonezi tarifele normal ar fi să fie compensată diferența, ca la gaz, energie electrica!”, a mai declarat un broker din asigurări sub protecția anonimatului.
Șeful Consiliului Concurenței susține că ar trebui să existe tarife de referință și la reparațiile auto
Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a atenționat cu o zi în urmă că prețurile RCA trebuie să acopere costurile reale pentru acoperirea daunelor, adică să respecte prețurile actuale pentru reparații.
- ”Nu poți să te uiți numai la prețul final, la prețul poliței RCA, dacă nu te uiți și la componente, la costurile pe care trebuie să le acopere aceste polițe de RCA. Dacă costurile despăgubirilor tot cresc nu ai cum să ții rezultatul final, prețul poliței RCA, dacă componentele tot cresc.
- Ceea ce spunem noi de câtva timp este: bun, avem o referință la prețul poliței RCA, trebuie să am la fel, similar, referințe și la componente. Ceea ce înseamnă și costul reparațiilor, comisioane, costul închirierii mașinii pe care o primești cât timp ți se repară mașina, toate aceste elemente care duc la creșterea prețului RCA trebuie și ele să aibă o anumită referință”, a declarat Bogdan Chirițoiu, citat de Europa FM.
Ciucă: Nu voi fi de acord să înființăm un asigurător de stat fără să preia și RCA-ul. Am discutat cu CEC și ASF
Între timp, Guvernul Ciucă este pregătit să aprobe noile tarife maxime la RCA, dar premierul spune că „acest lucru se va face pe o perioadă determinată și se va discuta cu asigurătorii astfel încât să nu fie puși în pericol”.
În paralel, statul pregătește înființarea unei companii de stat în asigurări, care să intre și pe piața RCA.
Premierul Nicolae Ciucă a declarat miercuri înainte de ședința de Guvern că susține înființarea unei companii de stat în asigurări, dar care să vândă și RCA, având discuții în acest sens și cu ASF și cu CEC Bank.
Cele 2 soluții pentru înființarea unui asigurător de stat
„Înființarea unei companii de stat în asigurări este foarte bună. Susțin și am discutat cu CEC. Nu are cum să nu intre pe RCA. Există 2 posibilități: să înființeze o companie nouă sau să preia de pe piață o companie deja funcțională”, a declarat miercuri premierul.
Întrebat de HotNews.ro dacă are sens ca această nouă companie să nu vândă și asigurări RCA, dar fiind criza de pe această piață în contextul falimentului Euroins, premierul a exclus această variantă.
„Eu unul nu voi fi de acord să înființăm această companie fără să preia și RCA-ul. Dacă intră în piață, să intre..Cam 3 luni durează din ce am discutat cu ASF, pentru că sunt etape care trebuie parcurse. Cel mai devreme se va putea înființa în 3 luni.”, a spus premierul.