Sari direct la conținut

Despre succesul blogging-ului in SUA si o comparatie cu Romania

HotNews.ro

Wall Street Journal a publicat in editia de ieri un articol foarte interesant legat de bloguri si bloggeri, am sa redau mai jos cele mai importante idei si in plus, voi incerca sa compar blogosfera din SUA cu cea din Romania, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

Astfel, in SUA numarul celor care declara ca bloggingul reprezinta principala sursa de venit a ajuns la 452.000 (cifra este cam mare din punctul meu de vedere iar pe site-ul sursei mentionate (bls) nu am gasit nimic) si luand in considerare sumele tot mai mari pe care companiile le aloca publicitatii online, este de asteptat ca in urmatorii ani, numarul bloggerilor profesionisti sa il depaseasca pe cel al avocatilor (556.000).

Cateva din cifrele mentionate in articolul respectiv si in sursele la care autorul face trimitere:

– exista 20 de milioane de bloggeri in SUA din care 1.7 milioane obtin un castig de pe urma acestei activitati. Aproximativ 12% dintre internautii americani au blog.

– un blog are nevoie de minim 100.000 de unici pe luna pentru a genera un venit de $75.000 pe an iar un articol dedicat se plateste cu $75-$200 (ca o parere personala, poate doar un blog nisat si de o calitate extrem de buna poate genera $75k pe an la un trafic de 100k unici pe luna). Cei bine platiti bloggeri castiga peste $200.000 pe an.

– publicitatea derulata prin intermediul blogurilor a ajuns in 2007 la $283 milioane, urmand sa depaseasca $700 milioane in 2012 (sursa). Mai mult, 89% dintre companiile participante la un sondaj online au declarat ca pentru dezvoltarea propriilor afaceri, blogurile vor deveni extrem de importante in urmatorii 5 ani (sursa)

– dintre cei aproximativ 200 de milioane de internauti existenti in America, anul trecut 54% dintre acestia au citit un blog cel putin odata pe luna. In 2012 procentul va creste la 67%.

Concluzia: in SUA, blogosfera a devenit extrem de importanta in peisajul media, bloggerii ca formatori de opinie sunt tot mai influenti (acest articol spune totul), sumele pe care companiile le investesc in campaniile publicitare derulate pe bloguri sunt deja impresionante iar termenul de “blogger” nu mai este de mult timp unul exotic.

Acum, cateva cuvinte despre Romania (desi o comparatie cu SUA pare fortata, mi s-a parut interesant sa vad unde suntem si cat mai avem de recuperat).

ZeList, singurul site ce ofera o vedere de ansamblu asupra blogosferei romanesti, monitorizeaza aproximativ 31.000 de bloguri dintre care doar ceva mai mult de jumatate au fost actualizate in ultimele 6 luni si doar 7000 dintre ele au fost actualizate in ultima saptamana.

Avand in vedere ca numarul total al internautilor in Romania este de 7-8 milioane de persoane, rezulta ca avem un blogger la 250 de utilizatori de internet in timp ce in SUA, raportul este de 1/8. Daca luam in considerare faptul ca unii bloggeri detin mai multe bloguri, acest raport este si mai mare si arata cat de departe este blogosfera romaneasca de cea de dincolo.

Daca discutam despre cei care traiesc de pe urma blogului, aici situatia este si mai critica pentru ca in Romania, numarul acestora nu depaseste cateva zeci si doar cativa castiga peste 1000 de euro pe luna.

In ceea ce priveste publicitatea pe bloguri, Cristi Manafu avanseaza cifra de 100.000 de euro pentru anul trecut si spera ca in acest an, suma se va dubla. Cum in 2008 piata publicitatii online a fost de maxim 20 milioane de euro, rezulta ca doar 0.5% din aceasta suma a fost directionata spre blogosfera.

In SUA, la o piata a publicitatii online de 23.4 miliarde dolari in 2008 (sursa), pe bloguri s-au cheltuit aproximativ $350 milioane, respectiv 1.4% sau de trei ori mai mult decat procentul alocat in Romania.

O alta comparatie interesanta este legata de ponderea publicitatii online in totalul pietei publicitatii: in Romania, acest procent este de 3%, in SUA este de 9% iar in Polonia 10% (sursa). In aceste conditii, daca la noi s-ar aplica procentele din SUA, costul total al publicitatii derulate pe bloguri ar fi trebuit sa ajunga la 800.000 de euro, adica de 8 ori mai mult decat in realitate.

Trebuie spus insa ca scriind in limba romana, te adresezi unui numar de maxim 30 de milioane de oameni iar daca scrii in engleza, numarul potential al cititorilor este de cel putin jumatate de miliard (presupun ca cel putin jumatate dintre cei 1 miliard de internauti vorbesc engleza).

Deocamdata, nu doresc sa discut despre calitatea blogosferei romanesti si nici despre motivele pentru care sunt atat de putini bloggeri care traiesc din blogging, poate voi aborda acest subiect intr-un articol viitor. Nu sunt blogger decat de jumatate de an si cred ca in acest moment, altii se pricep mai bine decat mine sa explice de ce in Romania marea majoritate a companiilor nu iau in considerare blogosfera cand discuta despre alocarea bugetului de marketing.

Citeste si comenteaza peblogul lui Cristian Orgonas.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro