18% din europeni citesc etichetele alimentelor
Cat de interesati sunt europenii de problemele legate de nutritie? Un studiu efectuat de European Food Information Council (EUFIC) arata ca majoritatea europenilor citesc si inteleg informatiile de pe etichetele alimentelor.
„Exista mai multe sisteme de etichetare a produselor la nivel european, iar studiile efectuate de noi arata ca majoritatea populatiei le recunoaste si stie cum sa le foloseasca pentru a face alegerile corecte in materie de nutritie”, a spus profesorul Klaus Grunert, de la Universitatea Aarhus din Danemarca. Etichetarea produselor ar trebui privita ca un element cheie legat de strategia de sanatatea publica a unui stat membru UE.
Peste 17.000 de persoane din Germania, Franta, Ungaria, Polonia, Suedia si Marea Britanie au luat parte la acest studiu. Desi majoritatea consumatorilor declara ca inteleg informatiile de pe etichetele produselor, doar 18% verifica de fiecare data etichetele produselor.
Nemtii, ungurii, polonezii si suedezii se uita in principal la nivelul nutrientilor, numarul de calorii, colesterolul si grasimile care se gasesc pe eticheta produsului respectiv. Consumatorii din Franta si Marea Britanie se uita la informatiile privind Cantitatea Zilnica Estimata (CZE).
Suedezii sunt cei mai preocupati de informatiile de pe etichetele produselor: 95% din suedezi recunosc produsele sanatoase in functie de un logo al produsului, iar 61% dintre ei spun ca folosesc alte surse de informatii.
Majoritatea consumatorilor europeni declara ca inteleg sistemul de etichetare, 50% dintre ei stiu ce este Cantitatea Zilnica Estimata.
Consumatorii urmaresc in special etichetele produselor pe care le servesc la micul dejun: cereale, iaurt si semi-preparate. Factorul care influenteaza cel mai tare decizia consumatorilor de a cumpara un produs este gustul produsului, potrivit studiului EUFIC.
Majoritatea europenilor iau decizia de a cumpara un produs in 30 de secunde, un timp mai mare de decizie comparativ cu studiile anterioare. Ungurilor le ia 47 de secunde, iar britanicii au nevoie de 25 de secunde pentru a se hotara ce produs vor sa cumpere.
Majoritatea consumatorilor se uita la informatiile privind aportul caloric al produsului. Suedezii cauta informatiile privind cantitatea de zahar a produsului, iar britanicii, grasimile. Continutul de grasimi al unui produs este printre primele lucruri la care un consumator european se uita in primul rand pe eticheta. Aditivii alimentari, vitaminele si fibrele sunt urmatoarele.
70% din nemti, francezi si britanici pot sa identifice corect cele mai sanatoase produse comparativ cu 50% dintre unguri, polonezi si suedezi. 70% dintre participantii la studiu nemti, unguri si britanici au dat raspunsuri corecte cand au fost intrebati despre continutul de grasimi, zaharuri si sare din produse.
Consumatorii tineri sunt mult mai interesati de informatiile de pe etichetele produselor si de produsele sanatoase. Regulamentul 1924/2006 legata de nutritie si sanatate se aplica statelor membre UE din iulie 2007. Legislatia ofera consumatorilor dreptul la informatii clare si precise prin etichetarea corespunzatoare a produselor, oferindu-le astfel posibilitatea de a alege corect produsele alimentare pe care doresc sa le consume.