Cine sunt sfetnicii din spatele politicienilor
O data la patru ani, pe scena politica intra in rol facatorii de imagine. Adica acele firme de consultanta care fabrica pentru politicieni strategii de convingere a electoratului, de cucerire a voturilor, teme de campanie si discursuri de desfiintare a adversarilor, un ambalaj care sa ia ochii si sa ascunda neimplinirile guvernantilor, dar si promisiunile suprarealiste ale celor din opozitie.
Nu de putine ori, victoria in alegeri este mai mult meritul firmelor de consultanta, platite cu bani grei, decat al candidatilor. Moda sfetnicilor de campanie a patruns si in Romania. Daca in 1996, dupa sase ani de guvernare, numai PDSR a apelat la specialistii americani care l-au facut pe Eltin presedinte, astazi majoritatea partidelor angajeaza consultanti electorali.
Constienti ca guvernarea erodeaza, liderii PSD au angajat inainte de alegerile locale o firma de peste Ocean. In paralel a fost angajata si o firma autohtona. PSD i-a platit pe americani fara sa tina seama de invataturile lor, iar invataturile primite de la consultantii romani, platiti si ei, nu au reusit sa construiasca o imagine care sa convinga electoratul sa-i voteze candidatii.
Pentru alegerile din toamna, PSD ii va plati in continuare pe consultantii americani. De altfel, excursiile mai mult sau mai putin incognito pe care le face Adrian Nastase prin sate uitate de lume sunt, se pare, ideea americanilor, care si-au adus aminte de campania „door to door” a lui Jimmy Carter.
O noua imagine doreste si Corneliu Vadim Tudor, care a angajat o firma din Israel sa-i retuseze imaginea de antisemit, xenofob si extremist. Tot pentru compunerea unui anumit tip de imagine, PUR si-a ales ca strateg al campaniei pe Dorin Tudoran – fost disident politic, anchetat de Securitate, care a sfarsit prin a fugi din tara.
El revine acum din SUA pentru a-l ajuta, culmea, tocmai pe Voiculescu-Crescent sa intre in Parlament. Alianta PNL-PD si-a facut la locale campanie in Bucuresti cu o firma romaneasca. Succesul, semnificatia politica a victoriei, trendul ascendent al aliantei si al lui Theodor Stolojan, imaginea construita acum i-au facut pe lideri sa renunte la angajarea permanenta a unei firme.
Liberalii si democratii vor intra in batalia electorala cu vechiul slogan liberal „Prin noi insine”. Tot pe propriile forte se bazeaza si UDMR. Obiectivele sale clare, adresate unui electorat specific si bine delimitat, nu mai au nevoie de ambalaj, deci nici de o firma care sa-l fabrice.
PSD, intre andronicii damboviteni si specialistii de peste Ocean
PSD a angajat inca de la finele anului trecut una dintre cele mai mari firme de consultanta de peste Ocean – Greenberg, Carville and Schrum (GCS) – pentru serviciile careia partidul de guvernamant ar fi platit, dupa spusele liderilor sai, sub un milion de dolari. In campania pentru alegerile generale, partidul de guvernamant intentioneaza sa lucreze tot cu aceasta firma, la fel ca si la locale.
Dupa cum afirma la sfarsitul lui 2003, Viorel Hrebenciuc, partidul a apelat la GCS pentru performantele ei anterioare, firma americana ocupandu-se cu succes de campaniile unor lideri politici de prim rang in viata internationala, cum sunt fostul presedinte american Bill Clinton, premierul britanic Tony Blair si cancelarul german Gerhard Schroeder.
Presa americana a scris despre implicarea conducatorilor firmei, Stanley Greenberg, Robert Schrum si James Carville, in batalia electorala din Israel, cei trei fiind trimisii speciali ai lui Bill Clinton pentru a-l ajuta pe Ehud Barak. GCS este in continuare apropiata de Partidul Muncii din Israel.
Pentru PSD, firma americana, ale carei operatiuni au fost conduse de Tal Zilberstein, consilier pe probleme de media al Partidului Muncii din Israel, se ocupa mai mult de analiza sondajelor si de strategiile electorale. In campania pentru alegerile locale, PSD a lucrat, in paralel cu GCS, si cu o firma a lui Dan Andronic si Bogdan Teodorescu, intre cele doua echipe aparand chiar dese coliziuni.
Nu este clar daca partidul de guvernamant va mai recurge si pe viitor la serviciile celor doi mercenari autohtoni, cu toate ca Andronic se agita deja pentru a obtine un loc din cele rezervate la centru pentru alegerile parlamentare.
UDMR apeleaza doar la oamenii sai
UDMR nu va apela la nici o firma de consultanta pentru campania electorala, nici autohtona, nici straina. Se va baza, ca si pana acum, pe fortele proprii, iar componenta echipei de campanie va fi decisa la viitorul Consiliu al Reprezentantilor Unionali ce se va desfasura la inceputul lui septembrie.
Prezidiul Executiv, ne spunea seful acestuia, Takacs Csaba, va face propuneri pentru sedinta cu pricina si va solicita ca acelasi staff sa se ocupe si de campania pentru alegerile legislative si pentru cele prezidentiale.
Experienta anilor trecuti a aratat ca o coordonare unitara a celor doua competitii electorale este pe de o parte mai eficienta si pe de alta – mai putin costisitoare, lucru extrem de important in ziua de astazi. Si in aceasta privinta cuvantul hotarator il va avea tot CRU, care va decide ce argumente vor cantari mai greu in balanta.
Basescu, manager de campanie al lui Stolojan
PNL si PD, care vor organiza in comun campaniile electorale la parlamentare si prezidentiale, vor apela la resursele proprii, fara a angaja specialisti sau firme de consultanta straine. Alianta D.A. va avea doua echipe de campanie: una pentru Theodor Stolojan si cealalta pentru partide.
Liberalii si-au desemnat deja oamenii din cele doua echipe, urmand ca si Partidul Democrat sa faca acelasi lucru saptamana viitoare. Staff-ul lui Stolojan ii va avea drept coordonatori pe Raluca Tatarcan, pe probleme de relatii publice, Gheorghe Flutur – pe probleme de partid, si Paul Pacuraru – in domeniul strategiei.
Este foarte probabil ca celalalt copresedinte al Aliantei, Traian Basescu, sa fie declarat manager al campaniei prezidentiale a lui Stolojan, dar rolul sau va fi mai degraba simbolic, incercandu-se astfel sa se mentina idee de tandem.
Este, de asemenea, posibil ca GMP, firma autohtona care i-a facut campanie lui Basescu in 2000 si la alegerile locale din iunie, sa fie angajata doar pentru cateva chestiuni punctuale, cum ar fi afisele lui Stolojan. De campania pentru parlamentare se va ocupa Calin Popescu-Tariceanu, care il va avea alaturi pe Vasile Blaga de la democrati.
Dorin Tudoran ii ia locul lui Dick Morris la curtea lui Voiculescu
Scriitorul si disidentul anticomunist Dorin Tudoran va fi consilierul pentru campania electorala al Partidului Umanist, dupa cum a anuntat ieri presedintele PUR, Dan Voiculescu. Umanistii considera ca Dorin Tudoran este un bun analist politic, dar si un cunoscator al realitatilor romanesti. Pentru alegerile locale, umanistii l-au avut consilier pe strategul american Dick Morris.
Rezultatul acestei colaborari nu i-a incantat pe liderii PUR, care nu au mai prelungit contractul cu specialistul american. Dorin Tudoran a declansat, la mijlocul anilor ’80, o serie de proteste la adresa regimului comunist, si a solicitat dreptul de a emigra.
Supus persecutiilor, a declansat greva foamei, reusind in 1985 sa determine autoritatile sa-i permita plecarea din tara impreuna cu familia. Dorin Tudoran a declarat ca rolul sau va fi sa analizeze ipotezele de lucru si sa faca recomandari. El a precizat ca a avut discutii cu Dan Voiculescu si in privinta „unui alt proiect politic”.
Surse din PUR afirma ca Dan Voiculescu i-a propus lui Dorin Tudoran sa fie candidatul partidului la presedintie. Intrebat in aceasta privinta, Dorin Tudoran a refuzat sa raspunda. El a precizat ca are si un motiv sentimental „pentru care a acceptat colaborarea cu PUR: a jucat hochei cu Dan Voiculescu, in copilarie.
Arad Communication – o suma cu sase zerouri si cateva dialoguri pe teme biblice
La inceputul anului, tentativele lui C.V. Tudor de a dovedi ca s-a facut „baiat bun”, demn de a intra in randul lumii politice democrat-civilizate, au inclus semnarea unui contract de prestari servicii electorale cu firma israeliana Arad Communication.
Contra unei sume cu sase zerouri in dolari, echipa de experti condusa de Eyal Arad (care, in Israel, a lucrat pentru partidul de dreapta Likud, al premierului Ariel Sharon), se angaja sa-i retuseze imaginea liderului PRM, sa o curete de reputatia de antisemit, xenofob si populist-extremist pe care si-a castigat-o C.V. Tudor in 13 ani de cariera politica.
In batalia electorala de la „locale”, peremistii nu au pus pe picioare un staff de campanie la nivel central cu atributii precise, candidatii fiind lasati sa se descurce dupa cum ii taie capul si le permite punga. Oamenii lui Eyal Arad au lucrat doar la conceperea unui mesaj electoral cu caracter general – sloganul „Schimbare.
Adevarata schimbare” – si la realizarea unui videoclip (avangardist in comparatie cu spoturile „samanatoriste” si patriotarde folosite de PRM in campaniile precedente), respins, insa, de CNA, intrucat incalca normele audiovizuale in materie electorala.
Scorul modest obtinut de PRM in alegerile locale a iscat nemultumiri la varful partidului, unii lideri acuzand, pe dupa perdea, incompetenta, dezinteresul ori chiar reaua-credinta a sfatuitorilor israelieni. C.V.
Tudor si-a facut socoteala ca semiesecul se datoreaza tocmai „inmuierii” discursului sau radical si a revenit la invectivele care l-au consacrat, abandonand povestile despre schimbarea sufleteasca. Deocamdata, Eyal Arad se ocupa de imaginea liderului PRM mai mult din Israel, dar isi viziteaza clientul lunar.
Cei doi stau ore-n sir in tete-a-tete, continutul discutiilor ramanand strict confidential, cu exceptia dialogurilor pe teme biblice, pe care C.V. Tudor are intotdeauna grija sa le anunte.
Alin BOGDAN, I.M.I. , Irinel RADULESCU, Liliana RUSE, S.P.A.