Primăria Capitalei a desemnat firma care va face studiul de fezabilitate pentru modernizarea sistemului inteligent de semaforizare
Primăria Capitalei a atribuit contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate privind modernizarea și extinderea Sistemului de Semaforizare Inteligentă din Capitală (BTMS), a anunțat primarul general, Nicușor Dan, pe pagina de Facebook. Contractul a fost atribuit firmei Urban Scope, iar valoarea acestuia este de 3,6 milioane lei.
Valoarea totală estimată a investiției pentru modernizarea sistemului inteligent de semaforizare este de 50 de milioane de euro și la final Bucureștiul va avea 500 de semafoare inteligente, față de 220 cât are în prezent.
Realizarea studiului de fezabilitate durează 90 de zile pentru prima etapă, iar pentru toate cele 4 etape aproximativ 1 an și jumătate.
Modernizarea sistemului de semaforizare inteligentă din București se realizează în patru etape distincte.
”Pentru prima etapă, care presupune modernizarea și reconfigurarea a 85 de intersecții, s-a obținut o finanțare nerambursabilă în valoare de 11,5 milioane euro prin PNRR. Intersecțiile sunt aferente unui număr de 5 radiale care asigură legătura dintre ieșirile importante din oraș cu zona centrală: Şoseaua Colentina, Şoseaua Alexandriei, Bd. Iuliu Maniu, Şoseaua Bucureşti – Târgovişte, Șoseaua Berceni. Etapa a doua urmărește creșterea capacității centrului de trafic actual”, a explicat Nicușor Dan.
A treia etapă presupune modernizarea a aproximativ 185 de intersecţii existente, incluse în sistemul actual BTMS, dar aflate în diverse stadii, fără conexiune prin fibră optică, bucle inductive nefuncționale, etc. Se au în vedere noi soluții de detecție a vehiculelor (camere video, senzori magnetici, etc.
”În a patra etapă, proiectul cuprinde reabilitarea/ modernizarea unui număr de 194 intersecții semaforizate existente şi înrolarea în sistemul actual BTMS, la care se adaugă un număr de 80 de intersecții sau treceri de pietoni nesemaforizate dar care necesită semaforizare şi includere în BTMS, din perspectiva eficientizării Sistemului Integrat de Management al Traficului. În urmă cu două luni, împreună cu primăriile de sector, am depus o cerere de finanțare nerambursabilă prin PNRR și pentru implementarea celorlalte etape”, a explicat Nicușor Dan.
Sistemul inteligent de management al traficului este una dintre principalele pârghii pe care Primăria Capitalei le are pentru fluidizarea traficului din București. În ultimii ani însă, instituția a investit puțini bani pentru a extinde și moderniza sistemul făcut în 2007-2008. Mai exact, în 2021 s-au investit doar 4,1 milioane lei, în 2020 aproape 10 milioane lei, iar în 2019 – 7,5 milioane lei. În bugetul pe anul acesta s-au prevăzut 10 milioane lei.
În acest moment sunt integrate în sistemul inteligent de management al traficului din București 220 de intersecții semaforizate din totalul de 440, adică jumătate. Acestea sunt în linii mari pe inelul median și pe principalele căi de intrare și ieșire din oraș: Calea 13 Septembrie, Aerogării, Aviatorilor, Batiștei, bd Timișoara, Bucureștii noi, Calea Dorobanți, Calea Griviței, Calea Moșilor, Calea Rahovei, Calea Văcărești, calea Plevnei, Calea Victoriei, Camil Ressu, Carol I, Colentina, Dacia, Dimitrie Cantemir, Șos Giurgiului, bd. Iancu de Hunedoara, bd. Iuliu Maniu, bd. Kiseleff, bd. Lascăr Catargiu, bd. Liviu Rebreanu, bd. Magheru, Mihai Bravu, Titulescu, Pache Protopopescu, Panduri, Pantelimon, bd. Unirii, Șos Viilor.
În comparație, în 2015 erau integrate în sistem 171 de intersectii. În 2018 erau integrate 177 de intersecții în sistem. Astfel că în ultimii 5 ani au fost integrate în sistem 43 de intersecții.
Sistemul permite reglarea timpilor de semaforizare în funcție de fluxul de trafic, astfel încât mașinile să prindă culoarea verde la semafoarele de pe arterele introduse în sistem, dar și prioritizarea mijloacelor de transport în comun.