Sari direct la conținut

Începe ridicarea mașinilor parcate neregulamentar și în sectorul 2 / Primarul Radu Mihaiu: Până la finalul mandatului nu vor mai fi mașini parcate pe bulevarde

HotNews.ro
Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2, Foto: Adi Iacob / HotNews
Radu Mihaiu, primarul Sectorului 2, Foto: Adi Iacob / HotNews

Primăria Sectorului 2 va ridica mașinile parcate neregulamentar din primăvară, a declarat primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, la Interviurile HotNews.ro.

Primăria a găsit în sfârșit, după 2 ani de așteptări, un teren unde să depoziteze mașinile ridicate, pe Aleea Bistricioara, și a finalizat procedura de achiziție pentru platformele de ridicare. De operațiune se va ocupa Poliția Locală și ADP-ul. În ceea ce privește mașinile parcate pe trotuar, primarul spune că acum după modificarea legislației, șoferii pot fi amendați și de Poliția Locală, în următorii 2 ani va elibera bulevardele.

În ceea ce privește cea mai mare problemă a Sectorului 2, mizeria, licitația pentru desemnarea unui nou operator de salubrizare a fost suspendată, și este neclar când se va atribui. Primarul spune că vechiul contract nu prevede salubrizarea aleilor dintre blocuri, iar în ceea ce privește mormanele de gunoi aruncate de cetățeni pe stradă, la stâlp, este greu să fie prinși pentru a fi amendați.

Primarul spune însă că după anularea taxei de salubrizare, cantitatea de deșeuri reciclabile colectată a crescut de 12 ori. Din păcate însă, cetățenii colectează separat mai mult decât Supercom poate să ridice, spune edilul.

Despre Pasajul de la Doamna Ghica

  • Soluția tehnică este cea care a fost decisă înainte de emiterea autorizației de construire, respectiv înainte de 2020 când a preluat Nicușor Dan acest mandat. Aș spune încă o dată faptul că pe acest contract responsabil este Trustul de Clădiri Metropolitane și Primăria Municipiului București. Dar, sigur, Sectorul 2 are un mare interes și face tot ce îi stă în putință pentru finalizarea acestui pasaj. Însă deciziile tehnice acolo sunt. Acum eu, ca primar, normal că m-am interesat de ce se întâmplă acest lucru în Sectorul 2 și pot să vă dau câteva detalii.
  • În primul rând, vorbim de un pasaj cum nu este altul în București. Are o deschidere foarte, foarte mare, de peste 200 de metri, deschidere impusă de faptul că pe acolo trebuie să treacă metroul și drept urmare nu poate avea picioare de susținere în intersecție. Neavând picioare de susținere în intersecție, existau două soluții. Una, de a veni tablierul lansat în așa fel încât să se lucreze de pe capetele podului și alta în care să se monteze la fața locului.
  • Soluția de a se monta la fața locului, evident, nu a luat-o primarul Sectorului 2 și a fost decisă de elemente tehnologice. Nici primarul general nu a luat această decizie. Și se întâmplă cu montaj la fața locului, pentru că nu avem loc în oraș de a veni cu piese mai mari, mai lungi. Drept urmare apar aceste restricții de trafic. Am încercat să le facem cât se poate de scurte posibil. Am încercat să eliminăm blocajul cu totul al intersecției. Primăria Sectorului 2 a suplimentat cu Poliție locală această intersecție pentru a ajuta la dirijarea traficului.

De ce transportul public nu a fost prioritizat?

  • Deciziile apropo de trafic sunt luate în colaborare cu STB, cu cei care se ocupă de transport și cu Brigada Rutieră. Primăria Sectorului 2 are puțin de spus aici, doar ajută la deciziile care au fost discutate timp de 2 săptămâni care sunt cele mai bune decizii pentru redirijarea traficului. Deci din acest punct de vedere probabil că sunt lucruri de îmbunătățit. Discutăm cu cu domnul director Criț, discutăm cu cei de la Brigada Rutieră să vedem cum cum se pot îmbunătăți condițiile de trafic.
  • Oricum, față de prima zi, s-au îmbunătăți condițiile de trafic, sperăm să se îmbunătățească în continuare, dar e important de spus că în acea zonă nu pot exista cabluri de înaltă tensiune care să permită tramvaielor să circule. Asta din cauza manevrării cu macarale a tablierului. Deci din acest motiv tramvaiele au fost înlocuite de autobuze și din punct de vedere al capacității tramvaiele sunt mai lungi, încap mai mulți oameni. Din acest motiv cei de la STB ar trebui să suplimenteze numărul de autobuze. Cred că a fost o dimensionare care poate fi actualizată și cred eu că lucrul ăsta se poate rezolva.
  • Sunt convins că numărul de autobuze va fi suplimentat. Avem discuții cu cu cei de la STB și se vor suplimenta aceste lucruri, dar vă reamintesc că am avut 2 licitații anulate la acest pasaj și am avut o situație grea, greu de rezolvat, pentru că toată lumea credea că Trustul de Clădiri Metropolitane va fi desființat, că avea datorii foarte mari și așa mai departe.

Despre mizeria din Sectorul 2

  • Nu-i vorba de gunoi care nu a fost curățat și este gunoi care a fost adus peste noapte de către locuitorii Sectorului 2. De ce se întâmplă acest lucru? Ține de mulți mulți factori. Contractul cu Supercom, așa cum probabil mulți oameni din Sectorul 2 știu, datează din 1999, deci este un contract care a împlinit 23 de ani anul acesta.
  • În acest contract nu au fost prinse spațiile din spatele blocurilor. Până când am început să facem ordine în acest contract și să începem să cerem operatorului să facă măcar ce scrie în contract, exista o negociere sau nu știu dacă pot să-i spun negociere, exista așa o discuție ca ei să facă curățenie prin spatele blocului. Dar Primăria nu se mai uita că n-au făcut curățenie cum trebuie pe bulevarde.
  • Am avut, de asemenea, la salubritate, un proces important pentru mandat, acela de a trece de la taxă la sistemul plătește cât arunci, taxa descurajând oamenii să colecteze separat. Parte din ce arăți dumneavoastră arată o colectare separată, care sigur se depozitează greșit.
  • Realitatea este că cetățenii Sectorului 2 colectează separat mai mult decât poate operatorul în acest moment să ridice. Au fost câteva poze în care persoanele nu au amestecat gunoiul, ci au pus la stâlp doar ambalajele, ceea ce este fracție uscată care poate fi reciclată. Din acest punct de vedere consider este o mare reușită faptul că noi am reușit să creștem cantitatea de ambalaje colectate de 12 ori de când am preluat eu mandatul. Se colectează separat de 12 ori mai mult față de 2020 și ăsta este un lucru important.
  • Faptul că la curățenie stradală sunt într-adevăr niște probleme, este din cauza contractului care a fost făcut așa cum a fost făcut, fără să includă aleile din spatele blocurilor. Trebuie spus, suntem într-un proces și cu cetățenii, și cu operatorul. E foarte clar că operatorul nu este obișnuit să facă treaba. Avem, de exemplu, la măturat stradal bunde plată pentru 8090% din facturi? Acum plătim doar 60 %, am tăiat foarte mult pentru că nu făceau ce scria acolo.
  • În 2020, când am preluat eu mandatul, pentru salubrizare s-a plătit 200.000.000 de lei. Pentru 2022 ne ducem spre 170 milioane de lei, deci va fi plătit mai puțin semnificativ, deși au crescut costurile, a crescut prețul de depozitare a deșeurilor, am scăzut și perioada și acel tarif de așteptare pentru deszăpezire, care s-a practicat.
  • Dacă scădem toate costurile nu vom mai avea operator de salubritate. Operatorul are nevoie să își actualizeze procedurile, trebuie să poată să-și verifice oamenii ca să facă o treabă mai bună. Pentru asta, sigur, a fost nevoie de un proces și în cadrul Primăriei pentru ca inspectorii Primăriei să nu mai dea ok-uri pe străzi care nu erau curățate. E un proces de durată și cu instrumentele pe care le avem acum putem să plătim mai puțin, iar operatorul să știe că poate să încaseze mai mult, dată își face treaba. Acum e clar că e loc de îmbunătățiri.

De ce Poliția Locală nu îi amendează pe cei care aruncă gunoiul pe stradă

  • Este important de spus că pentru deșeurile menajere se percepe acel tarif despre care vorbiți, dar pentru deșeurile din ambalaje, ele sunt subvenționate și cetățeanul poate să le predea către salubrist aproape gratuit. Costă un leu tona adică ceva extrem, extrem de puțin. Și acest leu ne ajută pe noi să putem vedea și să putem urmări pe facturi câte ambalaje se strâng. Deci, am pornit acest sistem care încurajează oamenii să scoată ambalajele din deșeu menajer.
  • Unde este poliția locală când oamenii aruncă gunoiul pe stradă? Avem camere de luat vederi și am documentat cât durează ca o persoană să arunce gunoiul pe stradă. Și durează aproximativ 15 secunde. Dacă în acele 15 secunde în spatele oricărui om nu a stat un polițist local care să-l vadă, noi nu-l putem amenda pentru că nu putem dovedi că el a fost cel care a aruncat.
  • De ce nu folosim imaginile de pe camerele de de luat vederi? Pentru că aceste imagini de pe camerele de luat vederi nu întotdeauna surprind fața a celui care a aruncat gunoiul. De multe ori sunt oameni cu glugă, oameni care stau cu spatele la cameră. Putem să-i vedem că au aruncat, dar nu putem să-i identificăm pe cei care au aruncat gunoiul.
  • Anul acesta, pe deșeuri, cred că s-au dat de 3 ori mai multe amenzi. Nu cunosc cifra exactă în acest moment, dar știu că s-au dat mult mai multe amenzi pe deșeuri. Dar se întâmplă de foarte multe ori să dăm amenzi unor oameni care nu le plătesc. Am avut situații când colegi, primari sau viceprimari din alte comune, cau intrat în audiență la mine și m-au rugat să nu mai dau amenzi oamenilor, pentru că amenzile acestea acestea se duc pe bugetul local și Guvernul sau Consiliul Județean le spune că nu le dau bani până nu-și recuperează banii din amenzi. Și oamenii aceia nu niciun cont, nu au proprietăți și banii, ai cum să încasezi amenzile.
  • Avem un proiect depus pe Programul Operațional Infrastructură Mare, care a primit deja aviz condiționat, acum sper să mai facem ultimele ajustări la el, care prevede infrastructură de colectare separată pentru deșeurile din ambalaje. Asta înseamnă că vom avea niște locuri special amenajate în care să putem pune deșeurile din ambalaje și oamenii să nu mai arunce pe stradă, ci să le pună în locurile acestea special amenajate.
  • Cel menajer va fi depus în continuare în tomberoane. Noi am avut 273 de focare de depozitare de astfel de deșeuri, am reușit să le reducem. Suntem acum la aproximativ 200. Vom merge, în continuare urmărind pe camere, când se duc oamenii să depună gunoiul în așa fel încât în acea perioadă să fie un polițist local care să amendeze. Dar atenție, că nu este suficient să amendeze o singură dată, ci trebuie amendat în câteva luni la rând, ca oamenii să se obișnuiască să nu mai depoziteze acolo.
  • Din păcate, această educație prin amendă este și complicat de făcut și laborioasă ca timp. Deci timpul în care oamenii învață că nu mai pot să depună acolo deșeuri este destul de lung.

Citește și: VIDEO Nicușor Dan, la HotNews LIVE: Problema apei calde în București vine din istorie / Când n-o să mai avem avarii este relativ departe / Confom legii, e greu să pui un semafor

Când vom avea un nou operator de salubrizare

  • Licitația pe care am lansat-o a fost contestată de către operatorul de salubritate de la Sectorul 1, de către Romprest, și a fost parțial acceptată de către Curtea de Apel. Ceea ce înseamnă că trebuie să corectăm câteva lucruri, dar principalul lucru pe care trebuie să îl corectăm este să precizăm unde se depozitează gunoiul. Este o problemă a Bucureștiului, pe care am moștenit-o, pentru că nici la depozitarea deșeurilor Bucureștiul nu avea un operator care să aibă licență de operare.
  • Se duce gunoiul, în mod cutumiar să spun așa, către un operator de salubritate care se află pe teren privat în acest moment și care practică un tarif abuziv inventat de el însuși și are o poziție de monopol în care poate să le ceară tuturor celorlalți să plătească acest tarif.
  • În acest moment, Bucureștiul nu are un contract pentru depozitarea deșeurilor și avem acest ADI, această Asociație de Dezvoltare Intercomunitară care își dorește delegarea unui contract de depozitare a gunoiului. Problema deșeurilor este una foarte complexă, care are foarte multe componente și aș vrea să spun că împreună cu alți primari, de la Sectorul 1, 3,4 și 6 facem eforturi de a rezolva această problemă.

De ce nu are Ilfovul un SMID

  • Ilfovul a încercat să facă un SMID, dar nu a avut teren de depozitare pentru groapa aceasta de deșeuri și nu a putut să-l cumpere. Oamenii din zonă au început să protesteze și nu s-a putut perfecta cumpărarea. E posibil să se facă o expropriere la un moment dat. Există discuții cu cei de la Ilfov în așa fel încât pe termen mediu și lung să existe o soluție de depozitare.
  • Dar realitatea este că astăzi soluția de depozitare este la cheremul unui operator care practic practică un tarif abuziv și din acest punct de vedere, inclusiv licitația noastră este deocamdată suspendată. Aș spune că licitația de la sectorul patru și licitația de la sectorul șase ele au fost anulate pe acest motiv. Licitația de la Sectorul 2 încă nu a fost anulată și sper eu că putem să rezolvăm aceste lucruri, dar suntem contra cronometru pentru a avea licitația corectată în așa fel încât să poată participa operatorii.
  • Dacă nu, atunci vom avea. Ne vom afla într-o situație complicată, pentru că, repet, Curtea de Apel a decis că trebuie să să respectăm decizia ANAP- Agenția Națională a Achizițiilor Publice, în așa fel încât să spunem unde se depozitează.

Când expiră contractul cu Supercom

  • Contractul cu Supercom a fost anulat în 2018 de către o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Numai că în această motivare s-a prevăzut faptul că până la delegarea unui alt operator continuă contractul în condițiile anterioare. Deci din 2018 acest contract a fost anulat. Însă a fost lăsată această această codiță, să-i spun așa, în care se continuă până la delegarea unui alt operator.

Despre mașinile parcate pe trotuar

  • Aș vrea, în primul rând, să salut promulgarea legii care permite Poliției Locale să facă ceva în privința acestei parcări pe trotuar. Vă reamintesc că până la promulgarea acestei legi, situația era în felul următor: Poliția Locală avea dreptul să amendeze contravenientul. Contravenientul era șoferul care a condus mașina, nu proprietarul. În toate exemplele pe care le-ați prezentat dumneavoastră, cele pe care le putem vedea, erau mașinile. Poliția Locală nu avea dreptul să întrebe proprietarul mașinii cine a condus.
  • Adică dreptul avea, dar nu exista nicio metodă prin a de a constrânge acest proprietar să spună cine a condus mașina la data și la ora cutare. Drept urmare, am aplicat pe mașina acele înștiințări. Spuneți-ne cine a condus mașina la ora și la data cutare și dacă proprietarul venea și spunea acest lucru, atunci puteam să emitem amenzi, dacă nu nu. Și ca să fim sinceri, foarte mulți oameni au făcut acest lucru. Acum, după schimbarea legii, putem amenda persoanele care nu ne răspund. Este un instrument foarte puternic pe care îl putem folosi pentru eliberarea trotuarelor.
  • Altfel nu aveam la dispoziție instrumente să facem ceva. Trebuia să așteptăm după fiecare mașină să vedem cine se întoarce și acest lucru este extraordinar de costisitor ca timp și resurse.

De ce nu s-au pus stâlpișori care să împiedice parcarea mașinilor pe trotuar

  • Marcajele și stâlpișorii erau atribuțiile Administrației Străzilor București. Din fericire, din februarie am primit și noi aceste atribuții și pentru că ne-am dorit ca să facem acest lucru la modul sistematic și consistent, am pornit o licitație care este destul de mare, de 40.000.000 lei, a fost o contestație, cu clarificări și așa mai departe și încă n-am atribuit-o. Sper să o atribuim anul viitor, deci mă aștept ca din martie să avem această licitație finalizată, contractul atribuit, prin care să putem pune stâlpișori, să putem face marcaje, treceri de pietoni și așa mai departe, semne de circulație.
  • Am făcut un audit al semnelor de circulație în Sectorul doi și arată dezastruos. Dar ca să putem și investi bani acolo a trebuit mai întâi să primim dreptul să punem semne de circulație, marcaje și stâlpișori și să facem această licitație. Acestea sunt procedurile de administrație publică, dar repet, la anul veți vedea o altă față a sectorului. Toate străzile pe care le-am refăcut noi, toate au protecție pentru pietoni, au stâlpișori, au toate aceste lucruri. Deci din martie o să vedem un pic de de ordine, pe străzi pe care nu le refacem complet.

Când se vor ridica mașinile parcate ilegal

  • Anul acesta vom finaliza și platforma în care putem depozita mașinile ridicate pentru parcarea ilegală. Este important de precizat faptul că două sectoare din București nu aveau loc unde să depoziteze mașinile și nu aveau proceduri de ridicat mașini. Sectorul 2 și Sectorul 5, celelalte sectoare aveau proceduri de ridicat mașinile parcate ilegal. Noi am votat vara trecută o reorganizare la Administrația Domeniului Public, în așa fel încât să prevedem atât oameni pentru a ridica mașini, deci le vom ridica cu ADP.
  • NU va exista o firmă, ci le va ridica ADP. Avem de asemenea licitație pentru utilaje și dacă nu mă înșel, o parte din contracte au fost deja atribuite, însă utiliajele încă nu au fost livrate. Pe lângă cele două utilaje care ridică acum mașini abandonate, vom avea încă 3 utilaje care să poată ridica mașini parcate ilegal și ne mai lipsea un lucru, unde să duce mașinile. Am semnat acum 3 săptămâni autorizația de construire pentru platforma unde se vor duce aceste mașini. Este pe Aleea Bistricioara, undeva pe bulevardul Doamna Ghica, să spun așa. Și acolo se vor duce mașinile parcate ilegal.
  • Am prevăzut în organigramă să se lucreze 24 de ore din 24, 7 zile pe săptămână. Să vedem dacă capacitatea parcării, ca să spun așa, parcajului unde se duc, ne permite să lucrăm atât atât de intens. Sunt 150 de locuri pentru depozitare de mașini. Dacă oamenii vin și le iau, atunci sigur că putem fi eficienți. Vom începe să ridicăm mașinile în primăvara anului viitor.

Despre reamenajarea grădinilor blocurilor și gazonul uscat

  • Am făcut anul trecut trei cvartale și anul acesta 5 cvartale. Intenționăm să facem 5 cvartale în fiecare an de acum înainte. Am împărțit sectorul în 48 de cvartane. Anul acesta, de exemplu, am lucrat pe Colentina destul de mult, am lucrat în Tei destul de mult, s-a lucrat și în Pantelimon. Și dacă adunăm 3 cvartale, cu încă 5, încă 5 și încă 5 o să vedem că la finalul mandatului vor fi 18 cvartale din 48. Asta înseamnă cam o treime din sector. Amenajarea poate să coste între câteva milioane de lei și câteva zeci milioane de lei, depinde.
  • Este drept că în anumite zone gazonul s-a uscat și aici sunt mai multe explicații, dar ce aș vrea să spun este că în majoritatea cazurilor nu s-a uscat. În majoritatea cazurilor, gazonul a rămas, s-a păstrat. Aș spune că în 1015 % din cazuri s-a uscat. Am optat și pentru plante perene și mai ales acolo unde curțile erau îngrijite de către asociațiile de proprietari, i-am încurajat, i-am și sprijinit cu plante perene și nu am schimbat acolo unde asociațiile de proprietari se ocupă de ele. Am decis ca în anumite locuri, unde am tras concluzia că gazonul nu are nicio șansă, să punem plante perene.
  • Nu peste tot însă sunt viabile aceste plante perene. Și aș mai spune încă ceva, dacă se pun doar plante perene, ele nu arată bine din prima, nu se schimbă la față zona. Și asta este o parte importantă, ca cetățenii să se reconecteze cu spațiul din jurul blocului lor.

Când va face Primăria locuri de parcare în cartierele de blocuri

  • Rezolvarea cea mai eficientă este sistematizarea străzilor prin sensuri unice. Asta înseamnă că dacă facem sens unic pe o stradă, care acum are două sensuri, se pot crea locuri de parcare pe stânga și pe dreapta, paralel cu trotuarul. Încercăm să facem acest lucru la toate străzile pe care le refacem și refacem multe străzi. Am aplicat și pe Anghel Saligny, am făcut și un contract de împrumut separat, deci refacem multe străzi din acest punct de vedere și acestea sunt cele mai eficiente modalități de a crea locuri de parcare.
  • Sigur, s-a discutat foarte mult de a crea locuri noi de parcare, poate supraetajate, poate nu știu, din acelea mecanizate și așa mai departe. Realitatea este însă că în zona Doamna Ghica, chiar de curând am fost și am stat de vorbă cu locuitorii de acolo, nu există loc unde să se facă o construcție în care să se poată pune mașinile. Se va face acel bazin colector pentru pasaj și acolo vom putea face o parcare cu două niveluri, probabil unde să își poată parca locuitorii din zonă mașinile. Bazinul colector trebuie să fie lângă râul Colentina, pe strada Cremenița.
  • Am făcut sens unic pe Ardeleni, am făcut pe strada Opanez, am făcut pe strada pe strada Țițeica. Pe aceste străzi erau locuri de parcare informale. Informale înseamnă că lumea parca pe trotuar, așa cum spuneați și dumneavoastră. Ce am reușit să facem a fost să păstrăm sau să reducem foarte puțin numărul de locuri de parcare care erau folosite în mod standard, dar informal, și să redăm și trotuarul pietonilor. Realitatea este că vom avea în mod formal mai multe locuri de parcare, dar în mod informal e același spațiu, trebuie să fim sinceri.
  • Noi am verificat unde se pot construi parcări între blocuri (n.r. parcări etajate). Nu sunt foarte multe locuri în Sectorul 2, în care să existe și cereri pentru locuri de parcare rezidențială, pentru că degeaba fac eu, de exemplu, o parcare supraterană, cum este cea de la Cora Pantelimon, dacă oamenii nu parchează acolo și trebuie să fim sinceri, nici acolo nu se parchează.
  • Și vă spun că parcarea aceea costă între 26.000de euro locul de parcare și 42000 de euro locul, depinde ce calcule facem. Vă spun că un loc de parcare acolo este mai scump decât garsoniere în zonă. Deci, costurile pentru o astfel de parcare supraterană în care oamenii să nu se ducă să-și lase mașinile sunt foarte, foarte, foarte mari. Știu, de exemplu, la Obor avem parcarea aceea de la Interparking, pe care n-o folosește lumea, că este contra cost și preferă să parcheze gratis pe trotuar. Eu îmi propun ca în acest mandat să nu se mai parcheze nicio mașină pe trotuarele de pe bulevarde. Este nerezonabil să credem că putem să scoatem toate mașinile de pe orice trotuar din Sectorul 2.
  • Probabil cei care parchează pe trotuar, pe marile bulevarde, se vor muta pe străduțe. Trebuie să fim cinstiți. Sper ca ușorușor oamenii să poată să renunțe la mașini, dar trebuie să aibă opțiuni.

Când vom avea piste de bicicletă în Sectorul 2

  • Suntem singurul sector din București care a depus pentru piste de biciclete. Am fost anunțați că vom semna contractul de finanțare. După semnarea contractului de finanțare putem porni studiul de fezabilitate pentru aceste piste. Depinde care este procedura la PNRR, dacă semnăm anul acesta și eu am credința că se poate întâmpla să semnăm anul acesta contractul de finanțare, urmează să facem achiziția pentru studiul de fezabilitate. Asta se face împreună cu Primăria București, pentru că orice parte de mobilitate nu poate face sectorul de capul lui. În 2024 vom avea aceste piste de biciclete. Eu îmi doresc ca aceste piste de biciclete să fie sigure. Voi da prioritate bicicliștilor și pietonilor față de cei care merg cu mașina.

Despre reabilitarea blocurilor

  • Am reabilitat până acum193 de blocuri, avem de finalizat 255. Am pornit un alt proiect pentru reabilitare, printr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiții. Am aplicat de asemenea pe PNRR. Avem 25 de blocuri finanțate prin PNRR. Avem cel mai mare buget pentru reabilitare 300.000.000 de lei anul acesta și vom avea peste 90 % execuție bugetară .

Despre promenada de pe salba de lacuri

  • Am am scos și anul acesta cred că aproape 15.000 de tone de gunoi din lacuri. Am descoperit canalizări care erau trase direct în lac, am descoperit tot felul de lucruri. Am descoperit curți care fuseseră făcute ilegal până în buza lacului și am pornit demolarea acestor curți. Am semnat anul acesta un contract cu Ordinul Arhitecților din România pentru organizarea concursului internațional de soluții. Sper ca până la finalul acestui an să avem datele ca acest concurs să poată fi lansat. Am amenajat bucățele din această promenadă.
  • Avem în acest moment, în lucru, un protocol cu Apele Române în așa fel încât să intabulăm în numele lor malurile lacurilor, că așa e normal. Malurile lacurilor trebuie să fie intabulate la Apele Române. Sigur, pentru amenajarea acestei promenade cu intervenții minimale, noi am plătit și curățarea și aceste studii pentru intabulare și contractul de intabulare și acum lucrăm la acest protocol pe care îl avem cu Apele Române în așa fel încât să intabulăm în numele lor.
  • În ceea ce privește terenurile care nu sunt în domeniul public, e o discuție dacă poate fi expropriat cineva care are un teren acolo unde ar trebui să fie zona de protecție a Apelor Române. Nu avem încă rezolvate toate situațiile juridice. Acolo unde putem expropria, vom expropria cu siguranță, acolo unde putem, unde e foarte clar că oamenii au construit fără să respecte dreptul de proprietate și au construit pe domeniu public, acolo vom demola. O parte din această promenadă o vom avea gata în 2024.

Despre autorizațiile date pe PUZ-ul Sectorului 2

  • Discuția a vizat două lucruri: planul urbanistic și planul juridic. În plan urbanistic, vă reamintesc, inclusiv la începutul anului trecut, că acea hotărâre de Consiliul General care suspenda PUZ-ul Sectorului 2 a avut niște excepții și excepțiile erau acele documentații care obținuseră deja certificate de urbanism. Pentru acele documentații care aveau emise deja certificate de urbanism, le-am verificat, ne-am asigurat că au suficient spațiu verde și așa mai departe și după jumătate de an de studiu juridic, ca să spun așa, am decis împreună cu primarul general să emit autorizații de construire, repet, doar pentru acele documentații care aveau certificat de urbanism deja emis și drept urmare aveau acest act individual și domnul primar general să își exprime sau nu dreptul de a ataca autorizațiile.
  • Pentru că pe lângă planul urbanistic de care am vorbit mai devreme era și planul juridic. Există această dilemă juridică, dacă certificatul de urbanism creează drepturi, în baza căruia să se dea autorizație de construire și există opinii divergente aici. Inspectoratul de Stat în Construcții, Prefectura, Ministerul Dezvoltării, Ministerul Justiției, toate sunt de părere că Primăria ar trebui să emită autorizație de construire pentru aceste certificate emise legal. De asemenea, am cerut opinia Facultății de Drept din București, Catedra de drept administrativ și catedra de drept administrativ de la Cluj din Babeș-Bolyai.
  • Cei de la București au spus tot așa, că autorizațiile trebuie emise. Catedra de de drept administrativ de la Cluj a spus că există un vid legislativ și că poate fi interpretat și că poate fi emisă autorizația și că nu poate fi emisă. Cel care a spus că nu ar trebui să fie emise a fost primarul general. Așa că i-am cerut primarului general o soluție, respectiv o dispoziție de a nu permite primarilor de sector să emită astfel de autorizații. Primarul general a pus în dezbatere publică o astfel de dispoziție, dar nu a emis-o până în ziua de astăzi, nu știu de ce.
  • În acest context am decis, mai ales după ce prefectul, pe 5 septembrie a dat un răspuns foarte clar că autorizațiile trebuie emise, ca Primăria Sectorului 2 să emită autorizațiile, iar domnul primar general, dacă dorește, le poate contesta. Drept urmare, nu este o surpriză pentru mine faptul că dumnealui a depus această plângere prealabilă pentru 38 de autorizație, cred că toate emise de noi. Surprinderea mea este că acest lucru s-a întâmplat la Sectorul 2, dar nu s-a întâmplat și la alte sectoare.
  • Am autorizat de la case până la ansambluri rezidențiale. Am emis o autorizație de construire pentru prima fază la Aversa. Am avut discuții lungi cu dezvoltatorul, am cerut dezvoltatorului să respectăm niște reguli urbanistice și am ajuns de comun acord la niște concluzii comune, respectiv i-am cerut să existe în acea zonă școală, grădiniță și creșă, sunt 250 de locuri de școală,150 de locuri de grădiniță și 150 de locuri de creșă. Există aproape 3 hectare de spațiu verde, de parc și există cedări de drumuri în așa fel încât să se poată face supralărgiri ca să nu fie influențat traficul. Pe spațiile verzi de pe malurile lacurilor, așa cum era el pe PUG, nu am autorizat nimic.

Despre spațiile verzi dintre blocurile din Floreasca

  • Aș vrea să spun așa cum domnul primar general a depus plângere prealabilă pentru cele 38 de autorizații, astăzi am semnat și eu chemarea în judecată a primarului general pentru o autorizație de construire în Floreasca, pe spațiul verde, pe Rahmaninov 2, pe care primarul general a semnat-o pentru devieri de rețele și o autorizație care nu respectă certificatul de urbanism, din punctul nostru de vedere. Proprietarii doresc să construiască un bloc între blocuri, pe spațiul verde, care avea nevoie, prin certificatul de urbanism, de obținerea acordului tuturor asociațiilor de proprietari din jur pentru devierea rețelelor. Acordul acestor asociații nu a fost obținut.
  • Autorizația de construire pentru bloc n-a fost dată, ar fi trebuit să o semnez eu, dar era condiționată de obținerea autorizației pentru deviere de rețele. Drept urmare, în momentul în care a venit investitorul cu autorizația de deviere de rețele, eu eram practic obligat să dau autorizația de construire pentru că investitorul obținuse toată documentația din certificatul de urbanism. Aș fi fost obligat să emit autorizație de construire în Floreasca dacă nu aș fi atacat această această autorizație de deviere de rețele.
  • Nu îmi amintesc să fie emis autorizație pe spațiile verzi din Floreasca. Oricum, e de spus că acolo unde am emis autorizații nu am emis pe spațiu verde ele. El ar fi fost încadrate ca curs construcții și urbanistic nu erau spațiu verde. E o discuție întreagă despre ce înseamnă spațiu verde și că urbanistic întrebarea.

Despre reforma administrativă

  • Sunt mulți directori care au fost schimbați în Primăria Sectorului 2, poate că nu am făcut un mare tamtam din acest lucru, dar vă spun, de exemplu, directorul de la Salubritate și cel care se ocupa de anvelopări de blocuri a fost schimbat. Acuma avem alți alți directori acolo, directorul de la Juridic a fost schimbat, directorul de la achiziții a fost schimbat. Sunt alți directori care într-adevăr nu au fost schimbați.

Cele mai mari realizări din cei 2 ani de mandat

  • Una din cele mai mari realizări, deși nu pare vizibilă, este aceea că am schimbat sistemul de colectare de la salubrizare, de la aceea taxă în care toată lumea plătea la fel de mult, indiferent cât gunoi arunca, la sistemul plătește cât arunci, care încurajează colectarea separată și avem acest sistem care este pus în funcțiune în acest moment și funcționează.
  • A doua mare realizare pe care o văd eu este deblocarea situației pasajului de la Doamna Ghica, pentru că am fi rămas cu acel șantier dacă nu m-aș fi implicat, dacă nu aș fi avut această discuție cu primarul general și aș fi deblocat acest șantier, am fi rămas cu el.
  • O altă realizare a fost că am schimbat felul în care se construiește bugetul primăriei și ne focusăm mult mai mult pe investiții.
  • Nu mai facem străzile din pix, ci le facem cu proiect de la cap la coadă. Și asta înseamnă că putem face elemente de siguranță rutieră, că redăm trotuarele pietonilor și așa mai departe.
  • Alt lucru de care sunt foarte, foarte mândru este că avem cele mai bune școli din România, cele mai bune condiții în școli din România, avem cele mai mari investiții în școli dintre sectoarele Bucureștiului. Avem investiții în școli de peste 160.000.000 de lei doar anul acesta și la anul vom avea la fel.
  • Avem fonduri europene atrase, am atras în acești 2 ani mult mai mult decât s-a atras în toate mandatele anterioare.
  • Am schimbat puțin și felul în care în care se privește amenajarea domeniului public. Facem un DALI consistent pentru Parcul Național și pentru Parcul Plumbuita. De asemenea concurs internațional de soluții pentru salba de lacuri. Sunt lucruri care nu se văd acum, dar odată ce se finalizează, o să schimbe foarte, foarte mult fața sectorului.
  • Avem în acest moment prevăzute 35 de străzi din Centru pe care vrem să le reabilităm.
  • Am avut chiar o discuție despre zona aceea dintre stația de metro Obor și Piața Obor. Efectiv vrem să eliminăm unul din sensuri și să îl pietonalizăm, să-l transformăm într-un spațiu pentru pietoni. Vrem să pietonalizăm cât se poate de mult. Practic vrem ca orașul să înceapă să se gândească mai mult la pietoni, mai mult la bicicliști.

Nereușitele din primii 2 ani de mandat

  • Aș fi vrut să se delege deja contractul de salubritate.
  • Mi-aș fi dorit să putem ridica mai multe mașini de pe trotuare.Am ridicat doar mașinile abandonate.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro