ANALIZA Grecii si masinile lor – O istorie zbuciumata cu tragedii financiare si cu iubire de marci scumpe
Piata auto romaneasca si cea greaca au multe in comun: 2007 a fost anul de maxim, apoi au venit scaderi dure si abia 2014 a fost in ambele tari un an in care vanzarile au crescut. Si grecilor le plac masinile scumpe, iar un orasel din nord era, se spune, lider in UE la raportul dintre populatie si masinile Porsche Cayenne inmatriculate. Ce masini cumpara grecii, in ce tari exotice ajung cele pe care nu si le mai permit si cat de slab vinde Dacia in Elada puteti citi in articol. Ironia sortii este ca desi grecii nu ii prea iubesc pe nemti, totusi sunt „topiti” dupa masinile germane.
Grecia a avut o istorie complicata in ultima jumatate de secol, intre 1967 si 1974 fiind sub dictatura militara a Regimului Coloneilor. Apoi a revenit democratia, iar tara a intrat in NATO (in 1980) si in UE (1981), urmand investitii importante in infrastructura si o crestere puternica a nivelului de trai.
Inante de anii 80′ grecii au avut acces limitat la autoturisme, insa cand li s-a permis sa-si ia masini, cei din clasa de mijloc nu au ezitat. Asa s-a ajuns acum ca Grecia sa aiba un grad de motorizare apropiat de media UE (550 masini/mie de locuitori), in timp ce Romania are aproximativ 250. In Grecia exista peste 2.000 km de autostrazi, insa Atena este celebra pentru traficul ingrozitor, fiind adesea inclusa in top 10 al oraselor unde e cel mai greu sa sofezi.
In Grecia anul trecut au murit 793 de oameni in accidente rutiere, ceea ce inseamna o imbunatatire simtitoare fata de 2001 cand numarul de decese a fost de aproape 1.900.
Parcul auto elen este format din peste 5,5 milioane de masini, insa se estimeaza ca jumatate dintre ele fie sunt neasigurate, fie nu au mai ajuns in ultimii trei ani la inspectia tehnica periodica. In plus, peste 700.000 de masini apartin institutiilor de stat.
Vanzarile de masini noi erau la un nivel ridicat intre 2005 si 2008, anii de glorie ai pietei auto din Grecia. Acum, in Romania se vand anual sub 85.000 de masini noi la 20 milioane de locuitori, insa in Grecia, inainte de criza se vindeau peste 270.000 la o populatie de sub 11 milioane.
Apoi a urmat declinul si piata a ajuns la sub 60.000 in 2012 si 2013, un dezastru pentru dealerii auto care au dat faliment „in masa”. Insa in vremurile bune, grecilor le-au placut masinile scumpe si presa a scris despre situatii iesite din comun, un exemplu celebru fiind al orasului Larisa (250.000 locuitori) din regiunea agricola Tesalia situata in nordul tarii. Acolo, aratau calcule facute in 2011, raportul dintre populatie si numarul de masini Porsche Cayenne era cel mai mare dintr-un oras situat in UE.
Intre 2006 si 2009 multi greci au profitat de faptul ca se puteau imprumuta usor la banci si ca salariile erau bune, astfel ca si-au luat masini scumpe, in cele mai multe cazuri germane. Cand insa austeritatea a lovit, dupa 2011, multi si-au dat seama ca nu pot face fata cheltuielilor pe care le presupune o masina scumpa.
Cayenne, Clasa G, X5 sau Q7 sunt masini la care impozitele sunt mari, combustibilul costa si asigurarea este si ea foarte mare. Grecii nu au avut incotro si au fost nevoiti in destule cazuri sa vanda la sub 20.000 de euro masini care noi costau peste 50.000 de euro. Care au fost destinatiile de export? Tara vecina Albania, dar si mai indepartatul stat Georgia.
Vanzarile de masini noi in Grecia, in ultimii zece ani (nr unitati)
2005: 269.728
2006: 267.669
2007: 279.745
2008: 267.295
2009: 219.730
2010: 141.501
2011: 97.680
2012: 58.482
2013: 58,694
2014: 71.218
Situatia pietei auto in prezent
In primele cinci luni din 2015 s-au vandut 34.000 de masini noi in Grecia, avans de 16% fata de perioada similara din 2015. Ce marci prefera grecii? Anul trecut Toyota a avut 11% din piata, iar Volkswagen si Opel au depasit 9%. Marcile germane au 31% din piata masinilor noi, semn ca grecii le adora.
Vanzarile de masini noi in Grecia in primele cinci luni din 2015 (sursa focus2move)
Anul acesta a venit in forta Nissan care a fost marca preferata in luna mai, iar la modele, Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Opel Corsa, Peugeot 208 si Nissan Micra formeaza top cinci.
Cand este vorba de Dacia, grecii nu sunt mari amatori. Daca Renault are o cota decenta de 3%, Dacia a avut anul trecut numai 0,6%, cu vanzari de sub 500 de masini, mult sub cota europeana a marcii, de 3%. Dacia ocupa in 2015 abia locul 25, cu aproximativ 160 de masini vandute in cinci luni.
Grecia este tara din UE in care benzina are cea mai mare pondere din intregul parc auto (peste 90% dintre vehicule), in timp ce in Romania ponderea este de 65%, iar in Letonia, de sub 20%. Benzina este scumpa in Grecia (1,59 euro), in timp ce dieselul este 1,22 euro.
Anul trecut piata masinilor noi a crescut si la fel s-a intamplat si in primele cinci luni ale acestui an. Cum de s-a intamplat asta, data fiind situatia economica grava din Grecia? Un articol din The Telegraph sustinea ca grecii prefera sa-si scoata banii de la banca si sa-i investeasca in masini. Insa cel mai probabil raspunsul tine de faptul ca multe companii cumpara masini care sa fie folosite in turism, ca parte a flotelor de rent-a-car.
Piata a fost ajutata in ultimii ani si de un program Rabla la care prima de casare ajungea la 2.800 euro pentru masini mai vechi de 15 ani si motor de sub 2 litri. In plus, au fost reactii pozitive la intentia de a modifica impozitul auto, astfel incat sa tina cont de pretul de achizitie al masini si nu de putere acesteia.