ANALIZA Uzina Ford Craiova si parcursul ei sinuos – Ce vor schimba noile investitii si de ce Ford Europa este intr-o situatie delicata
Cand Ford a preluat acum opt ani uzina de la Craiova, cel mai optimist scenariu prevedea ajungerea la o productie de 300.000 de unitati in cativa ani si la 7.000 de angajati. Acum suntem la sub 50.000 masini produse/an si la nici 2,700 de angajati, insa cateva vesti bune au venit, din moment ce uzina va incepe la anul sa produca un SUV care acum ajunge in Europa de la o fabrica indiana. In articol puteti citi despre noul model de la Craiova, despre cat ar putea creste productia si despre situatia delicata in care se gaseste Ford Europa,
Informatia pe scurt
- Lucurile au avansat greu la Craiova. In 2008 Ford a preluat uzina, iar din 2009 in 2012 a fost produsa in volume mici utilitara Transit Connect,. Din 2012 este produs B-Max, insa cel mai bun an de productie a fost 2013 si de atunci volumele tot scad.
- Uzina de la Craiova are mari sanse sa depaseasca in 2018 pragul de 100.000 unitati produse.
- EcoSport, modelul care va fi produs in Oltenia din a doua parte a lui 2017, are sub 4% pe segmentul extrem de competitiv al SUV-urilor de mici dimensiuni vandute in UE.
- Ford a avut pierderi uriase in Europa si abia anul trecut a revenit pe profit, insa continua masurile menite sa aduca economii.
- Numarul de angajati de la Craiova este de sub 2.700, departe de cea mai optimista tinta din momentul privatizarii: 7.000. Criza a lovit insa puternic Ford, vanzarile europene scazand cu peste 30% in patru ani.
- Modelul Ford B-Max are vanzari lunare de aproximativ 3.000 de unitati, insa compania il va mentine in productie.
- Uzina indiana care produce EcoSport acum, ar putea dupa 2017 sa compenseze capacitatea pierduta in favoarea Craiovei, prin exporturi catre America de Nord, scrie presa indiana.
Uzina Ford a evoluat mult sub asteptari
Ford a preluat in 2008 fabrica de la Craiova, iar atunci pietele auto aveau ani record. Obiectivele erau ca in 2012 sau 2013 sa se ajunga la o capacitate de 300.000 de masini, iar numarul de angajati sa ajunga la 7.000 in 2015. A venit criza, iar vanzarile europene ale Ford au scazut de la 1,3 milioane masini in 2009, la putin peste 900.000 patru ani mai tarziu. In 2011 compania anunta ca va ajunge la cel mult 5.000 de angajati in 2015, insa acum, la inceput de 2016 sunt 2.650.
Mai mult, productia de B-Max a atins maximul in 2013, peste 68.000 de unitati, iar de atunci a tot scazut, la sub 50.000 de unitati anul trecut, vanzarile MPV-ului fiind in scadere si in primele doua luni din 2016.
Ar fi prea mult sa spunem ca fabrica Ford de la Craiova este un esec, dar lucrurile nu au evoluat prea grozav in cei patru ani de productie a lui B-Max. Criza a lovit puternic Ford si toata industria auto, iar cererea a scazut in aproape toate segmentele. B-Max a fost o masina laudata, insa preturile cuprinse intre 13.000 si 20.000 euro au fost considerate prea mari de catre o parte dintre potentialii clienti. In acest context, asteptarile exprimate de Ford inainte de inceperea productiei, cum ca s-ar putea vinde in Europa 100.000-150.000 unitati B-Max in fiecare an, s-au dovedit a fi nerealiste, iar media este acum de 3.000 unitati/luna si in cel mai bun an nu a depasit 6.000/luna.
Uzina a produs putin si fiindca din 2012 doar B-Max este produs la Craiova, fiind singura uzina Ford care produce doar un singur model. A fost intens asteptat anuntul celui de-al doilea model, s-a speculat enorm de tema EcoSport, Ka sau Fiesta, iar anuntul oficial a venit (abia) luni.
Din a doua parte a lui 2017, la Craiova va fi produs SUV-ul EcoSport pentru care Ford va investi 200 milioane euro, o buna parte din investitii mergand la uzina din Oltenia, dar si in Germania.
De ce anuntul a venit atat de tarziu? Ford are in Europa o situatie dificila si a avut pierderi cumulate de 4,5 miliarde dolari intre 2011 si 2014, in timp ce in America avea profit de multe miliarde. Filiala europeana era o „oaie neagra” si a fost readusa pe profit abia anul trecut, insa numai dupa inchiderea a trei unitati de productie, dintre care cea mai cunoscuta era la Genk, in Belgia.