ARBOradio vinde, pentru inceput, publicitate pe 37 de posturi locale de radio. Silviu Ispas: "Ne asteptam la o rezistenta vehementa" din partea celor care furnizeaza date de audienta
ARBOmedia a lansat oficial, miercuri seara, ARBOradio, prin care va vinde spatiul publicitar oferit de posturile de radio locale independente din tara. ARBOradio reprezinta, pentru inceput, 37 de statii locale ce acopera 20 de judete. Directorul ARBOmedia, Silviu Ispas, a spus pentru HotNews.ro ca una dintre prioritati va fi sa preseze pentru ca aceste posturi, despre care spune ca sunt puternice la nivel local, dar nu au date de audienta publice, sa aiba astfel de date, in pofida rezistentei celor care realizeaza, in prezent, studiile de audienta radio.
Reteaua urmareste sa acopere, pana la finele anului, inca 11 judete, iar pana in martie 2010 inca opt. Potrivit reprezentantilor ARBOradio, pana acum au existat intalniri cu peste jumatate din posturile de radio locale neafiliate existente la nivel national, iar principalele criterii de selectie a posturilor sunt pozitia pe piata (locul 1 sau 2), acoperirea, independenta editoriala, pe o piata unde exista 280 de licente acordate pentru statii locale neafiliate (circa 35% din totalul licentelor).
Obiectivele ARBOradio:
- sa standardizeze serviciile de vanzare de spatiu publicitar pentru posturile din retea
- sa promoveze posturile in fata clientilor nationali si ai agentiilor de media
- sa faciliteze accesul clientilor si agentiilor la statiile locale
- sa preseze pentru aparitia unor date de audienta pentru astfel de posturi, date in prezent inexistente desi, potrivit reprezentantilor ARBO, multe dintre aceste posturi neafiliate la retelele nationale sunt lideri pe pietele lor
- sa contribuie la profesionalizarea si la independenta editoriala a acestor posturi
Rep.: Cu ce fel de cifre va merge, la inceput, ARBOmedia la agentii pentru a-si prezenta portofoliul de radio?
Silviu Ispas, ARBOmedia: In primul rand cu statisticile numerelor mari. Aceasta retea virtuala de radio va trebui sa impresioneze prin dimensiune, printr-o supra-acoperire pe care nicio retea nationala nu o realizeaza astazi. Dincolo de aceasta, vom face toate eforturile de lobby posibile, prin asociatii precum IAA Romania, prin fundatii de tipul Freedom House – care sustin aceasta profesionalizare a mediilor independente – astfel incat cei care furnizeaza in prezent datele de audienta radio sa permita si statiilor locale sa aiba cifre vizibile. Pentru ca astazi se culeg date, dar din ratiuni de strategie aceste date nu sunt disponibile.
Rep.: Si va stabiliti tinte de timp pentru a-i convinge sa furnizeze astfel de date?
S.I.: Nu inca, dar probabil ca ne vom stabili. Daca nu vom convinge pana la un moment dat, probabil in cursul anului viitor, vom lua in considerare sa dam drumul la o solutie alternativa, un studiu paralel, comandat separat, posibil cu aceiasi furnizori. Sau daca nu, cu alte solutii. Dar sa fie un studiu total independent, finantat total independent.
Rep.: Ce obiective v-ati propus, in linii mari, in privinta bugetelor de publicitate pe care sa le atrageti catre aceste posturi anul viitor? Cum ar fi aratat aceste bugete daca in prezent ar fi existat date de audienta?
S.I.: Este pura teorie, dar daca totul va merge bine, „in linii mari” trebuie sa insemne peste un milion de euro la nivelul intregii retele. Daca ar fi existat date de audienta, probabil cifra ar fi fost de patru-cinci ori mai mare. Dar este o simpla estimare a mea.
Rep.: Se asteapta ARBOmedia la o rezistenta din partea Asociatiei pentru Radio Audienta sa furnizeze date de audienta pentru posturile locale?
S.I.: Da, ne asteptam la o rezistenta vehementa. Eu am avut cateva discutii de sondare si raspunsul din partea reprezentantilor asociatiei este deocamdata „categoric nu”, „nu se poate”, „este exclus”.
Rep.: Ce mecanisme ar putea sa determine o schimbare?
S.I.: Sprijinul IAA si al agentiilor de publicitate care investesc atatia bani, sute de mii si mai mult pe an pentru a cumpara date de audienta, poate fi hotaritor. Nimanui nu-i convine sa cheltuiasca bani la nivel de milioane in media locala fara ca acestor media sa li se permita macar accesul la studii. Agentiile trebuie sa-si poata justifica bugetele.
Rep.: Care a fost atitudinea posturilor locale cand le-ati contactat pentru a adera la retea? A manifestat cineva rezistenta?
S.I.: Nimeni nu a opus o rezistenta vizibila sau publica, pentru ca foarte multi colegi din radio local sunt foarte buni colegi si prieteni cu presa locala si stiu ca noi am facut de ani de zile lucruri reale, palpabile, in sensul de a creste incasarile in presa scrisa locala (prin ARBOsfera – serviciul ARBO de vanzari de spatiu publiciar in presa scrisa locala, n.r.).
Au fost cazuri, de exemplu, de mini-retele locale puternice care nu au zis „nu vrem sub nicio forma”, dar au spus ca „vrem sa vedem totusi cum va miscati, voi nu mai lucrati cu radio de cativa ani”. De trei ani nu am mai lucrat cu niciun fel de radio, decat sporadic. Dar probabil ca se vor convinge curand ca lucrurile se vor misca repede si radical.
Rep.: Va exista o corelare a activitatilor de vanzare de publicitate intre ARBOsfera si ARBOradio? Sub ce forma?
S.I.: Categoric da. Sub forma de pachete media, pentru ca orice client care tinteste o piata locala nu o tinteste doar prin radio sau doar prin presa scrisa, intotdeauna – sau in 90% din cazuri – clientii sunt interesati de ambele. Si atunci o combinatie gata facuta e binevenita.