Business Report: Statul si-a creat o supercompanie de facut autostrazi si sosele: CNADR s-a scindat prin reorganizare; Panama Papers. Cum pot fi gasiti evazionistii din paradisurile fiscale; Industria alimentara europeana, in criza. UE vrea sa mai ia din puterea retailerilor in fata furnizorilor
Statul si-a creat o supercompanie de facut autostrazi si sosele: CNADR s-a scindat prin reorganizare. Guvernul a adoptat miercuri o ordonanta de urgenta prin care reorganizeaza C.N.A.D.N.R. si infiinteaza Compania Nationala de Investitii Rutiere S.A. (C.N.I.R.), o companie distincta pentru gestionarea infrastructurii rutiere. Mobilul initial al acestei reorganizari a fost crearea unei entitati de stat care, daca tot gestioneaza si implemeneteaza proiectele de infrastructura, sa le si poata proiecta si executa, economisind, astfel timpii pierduti cu licitatii si contestatiile la proiecte. A rezultat, astfel o structura de la care se asteapta avantaje, avand, insa, marele dezavantaj ca ar putea fi coordonata si administrata politic, devenind o miza pentru guvernele politice care vor urma. Aceeasi ordonanta schimba denumirea C.N.A.D.N.R in C.N.A.I.R. (Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere) si va avea ca obiect principal de activitate intretinerea, repararea, administrarea si exploatarea autostrazilor, drumurilor, variantelor ocolitoare si altor elemente de infrastructura rutiera, potrivit Curs de Guvernare.
Panama Papers. Cum pot fi gasiti evazionistii din paradisurile fiscale. Demersurile Guvernului privind declararea TVA si modificarea Codului Fiscal, cu asa-numita „amnistie fiscala”, sunt doua cai de a scoate din paradisurile fiscale, inclusiv Panama, veniturile celor cu surse de bani sau bunuri nefiscalizate. Pentru a avea un control real asupra sumelor care trebuie impozitate, este necesar sa avem un sistem informatic care sa functioneze. „Acum, toata lumea se plange de acea Declaratie 394 a TVA pentru firme, unde sunt raportate tranzactiile facute de companii”, sustine Gabriel Sincu, expert fiscal, director executiv Ernst&Young. „Daca acest sistem ar functiona, la nivel de ANAF ar exista un fel de tablou urias, in care se pot vedea toate tranzactiile. Vezi unde se sifoneaza bani si i-ai prins imediat”, spune Sincu. Demersurile Guvernului privind declararea TVA si modificarea Codului Fiscal, cu asa-numita „amnistie fiscala”, sunt doua cai de a scoate din paradisurile fiscale, inclusiv Panama, veniturile celor cu surse de bani sau bunuri nefiscalizate. Pentru a avea un control real asupra sumelor care trebuie impozitate, este necesar sa avem un sistem informatic care sa functioneze. „Acum, toata lumea se plange de acea Declaratie 394 a TVA pentru firme, unde sunt raportate tranzactiile facute de companii”, sustine Gabriel Sincu, expert fiscal, director executiv Ernst&Young, informeaza Romania Libera.
Industria alimentara europeana, in criza. UE vrea sa mai ia din puterea retailerilor in fata furnizorilor. La inceputul acestei saptamani, ministrii Agriculturii din statele membre, inclusiv Achim Irimescu, s-au intalnit la Bratislava la o intalnire informala organizata cu scopul de a clarifica ce se intampla in relatiile dintre fermieri si marile lanturi de magazine. Se aduce tot mai des in discutie varianta adoptarii unei legislatii comunitare prin care sa se tina in frau puterea de negociere a retailerilor in raport cu furnizorii lor. Aflata in plina criza a preturilor, industria alimentara europeana asteapta mai mult ca oricand o decizie din partea ComisieI Europene ale carei masuri s-au dovedit ineficiente pana acum. Dupa ce au alocat in mai multe randuri ajutoare financiare celor mai afectate sectoare (lapte, carne, fructe, legume), privirea Comisiei se intreapta tot mai mult catre relatia dintre retaileri si producatorii alimentari considerand ca dezechilibrul dintre cele doua forte este unul dintre factorii care mentin preturile jos. De fapt, aceasta a fost si principala tema de discutie a ministrilor Agriculturii din statele membre intruniti in perioada 11-13 septembrie la Bratislava pentru o intalnire informala. Mai mult, la inceputul acestui an, DG Agri a creat un grup de lucru creat din 12 experti (The Task Force) – profesori universitari, manageri din cadrul unor mari companii de retail, fermieri etc- care se intalnesc periodic pentru a gasi acele solutii necesre pentru a creste puterea fermierilor in cadrul lantului alimentar, informeaza Economica.
Romania pierde un mare atu: angajatul ieftin. Cresterea accelerata a salariilor ii bucura pe angajati, dar, mana in mana cu penuria de personal, ii arunca in corzi pe antreprenori. Pe de alta parte, ar putea fi doar o etapa normala pe drumul spre o economie dezvoltata. A trecut un pic mai mult de o saptamana de cand gorjenii au aflat o veste proasta: producatorul german de cabluri auto EKR-Elektrokontakt a renuntat la proiectul de a construi o fabrica la Targu Jiu. Unitatea ar fi trebuit sa ofere 800 de locuri de munca, iar grupul german ar fi urmat sa primeasca un ajutor de stat de circa 40 de milioane de lei pentru aceasta investitie. Intr-o declaratie data pentru presa romaneasca, reprezentantii EKR-Elektrokontakt si-au explicat decizia prin dificultatile intampinate de companie in procesul de recrutare, dar si prin majorarea cheltuielilor de personal, in mod deosebit in partea de vest a tarii. Cel de-al doilea motiv are legatura, desigur, cu faptul ca nemtii detin deja trei fabrici la Santana, Pancota si Chisineu-Cris, toate in judetul Arad, cu un total de aproximativ 2.400 de salariati (in 2015, compania a avut in Romania o cifra de afaceri de 130 de milioane de lei si un profit net de trei milioane), noteaza Capital.
Mitsubishi Ground Tourer – Conceptul plug-in hybrid care va debuta la Paris. Salonul Auto de la Paris este la doi pasi, iar producatorii incep sa publice informatii estentiale cu privire la premierele pregatite pentru evenimentul din Hexagon. De aceasta data, in prim-plan intra Mitsubishi cu al sau GT-PHEV (Ground Tourer Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Prototipul integreaza un desgin minimalist, cu elemente sportive, dar si cu accesorii care ne trimit cu gandul la eleganta. Pentru moment, oficialii Mitsubishi inca nu au publicat imagini cu interiorul lui Gran Tourer. Sub capota noului concept, japonezii au optat pentru un set-up hibrid. Acesta foloseste trei motoare electrice si un propulsor cu combustie interna. Niponii nu au dat niciun detaliu nici cu privire la puterea totala si nici cu privire la capacitatea bateriei, potrivit Auto-Bild.ro.
Starea Uniunii 2016 / Europa la rascruce: Noile directii ale UE, in discursul lui Jean Claude Junker. De la dublarea planului de investitii, la armata comuna, „corp de solidaritate” in caz de crize si internet 5G. Ce s-a ales din marile planuri anuntate in 2015. Presedintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, a admis, in discursul privind „Starea Uniunii”, rostit miercuri la Strasbourg, ca Uniunea Europeana se afla intr-o criza existentiala. „Domeniile in care lucram solidar sunt prea putine”, iar acest lucru trebuie schimbat, a afirmat Juncker, care a avertizat: „Cetatenii Europei nu mai pot fi dusi de nas. Urmatoarele 12 luni vor fi hotaratoare in depasirea sciziunii dintre Est si Vest, care s-a prefigurat in ultimele luni. Trebuie sa demonstram ca suntem o forta care poate deveni una de talie mondiala”. In ceea ce priveste Brexit, Juncker nu il asimileaza unui proces de disolutie: „Respectam si regretam in acelasi timp decizia britanica. Insa UE nu este in pericol” din cauza Brexit. In discursul rostit in fata europarlamentarilor adunati la Strabourg, Jean Claude Junker a afirmat ca „puterea discreta” (soft power- orig.) „nu mai este suficienta intr-o lume care este din ce in ce mai periculoasa”. El a cerut ministrilor de Externe ai statelor UE „sa adune laolalta fortele diplomatice nationale” pentru a da greutate pozitiilor comune europene in cadrul negocierilor internationale. Blocul comunitar, a mai afirmat Junker, „ar trebui sa colaboreze la constituirea unei forte militare comune”, inclusiv prin constituirea unui fond european de cercetare in domeniul apararii, care sa finanteze proiecte pan-europene de dezvoltare a echipamentelor militare, potrivit Curs de Guvernare.
Grupul Rompetrol cauta sa cumpere o companie petroliera din Turcia. In ciuda situatiei dificile cu care se confrunta in Romania, unde face obiectul unor cerectari penale si are activele sechestrate de procurori, KazMunaiGas International (noua denumire a grupului Rompetrol) incearca sa se extinda in zona Marii Negre. Daca vechile planuri pentru intrarea pe piata ucraineana au fost momentat abandonate, din cauza situatiei politice delicate, kazahii de la Rompetrol se concetreaza acum pe piata turca, unde vizeaza o achizitie. „Strategia noastra este sustinuta in mare parte de lantul nostru valoric si nu exista schimbari majore. Planurile noastre prevedeau investitii in Romania, Bulgaria, Georgia, Turcia si Ucraina. Acestea erau principalele zone de interes pentru noi, pentru ca avem logistica si retele bune pentru a opera in aceste tari. Avem un numar destul de mare de produse petroliere pe care le putem muta din zona angro in zona de retail. In fiecare piata se intampla lucruri diferite, care schimba mediul de afaceri si abordarea modului in care derulam activitatile in aceste tari. Cea mai mare schimbare este in Ucraina. Este o tara ce a avut parte de turbulente, dar este inca atractiva din punct de vedere al cererii. Riscul comercial in aceasta tara este insa in acest moment destul de mare, relateaza Economica.