Sari direct la conținut

Ce ne fac deputatii in ”Turnul EuroBabel”

Ziarul de Vrancea

„Ziarul de Vrancea” prezinta unde vor munci cei 35 de europarlamentari pe care-i alegem de 25 noiembrie. Dupa o saptamina incarcata de sesiune plenara in hemiciclul Parlamentului European din Strasbourg, saptamina trecuta, bifata cu galben in calendarul de activitati, a fost dedicata de europarlamentarii nostri „apropierii de oameni”.

Luni. 12.45. Aeroportul „Henry Coanda”. Ioan Mircea Pascu, Cristian Dumitrescu, Corina Cretu, Adrian Severin, Silvia Ciornei, Adina Valean, Vasile Dincu, Eduard Radu Hellving si S?ndor Konya-Hamar asteapta usor agitati imbarcarea in avionul companiei Romavia, cu destinatia Strasbourg.

Sint numai o parte dintre eurodeputatii romani care se pregatesc sa ajunga la sesiunea plenara a Parlamentului European (PE) din 22-25 octombrie. „Cei de la PD lipsesc pentru ca se lanseaza”, remarca un coleg.

Cu toate ca ora de imbarcare aproape a expirat, avionul e tinut la sol din cauza unor probleme de manipulare a bagajelor, iar timpul se scurge in favoarea eurodeputatei Daniela Buruiana prinsa in „traficul infernal din Bucuresti”. Minutele fug, secundele zboara. Colegii intervin pentru ca „blonda de la PRM” sa nu piarda avionul.

Tirindu-si dupa ei gentutele cu virtelnita, deputatii ajung finalmente la scara avionului si se saluta familiar cu stuardezele. „Bine ne-am regasit!”, spune in sfirsit si Daniela Buruiana.

Grupati in functie de „familiile” politice transnationale din care fac parte, politicienii euronavetisti isi ocupa intim fotoliile de la clasa Confort, unde un bilet costa 531 de euro, aproape dublul unui ticket obisnuit.

Cu Romavia la Europa(rlament)

Din luna mai, Romavia, companie specializata in zboruri charter, ministeriale si de stat, efectueaza o cursa de nisa, speciala pentru eurodeputati. Avionul pleaca luni la prinz si se intoarce joi seara, pentru ca atit dureaza o saptamina de munca in parlamentul Europei. Nici o alta companie nu are curse directe la Strasbourg.

Tocmai de aceea pierderea zborului echivaleaza cu o zi pierduta pe drum, cu escale obositoare prin marile aeroporturi, dar si cu pierderea diurnei de 270 de euro pentru alesi. De cum se instaleaza comod in fotolii, deputatii se apuca de … politica. Subiectul preferat: euroalegerile. Liberalii dau vina pe Basescu pentru referendum, popularii pe Tariceanu, peremistii pe toata clasa politica.

Cei din partidul lui C .V. Tudor sint tinta glumitelor caustice. Colegii le reamintesc ca de nu scot patru mandate, grupul extremistilor din PE – Identitate, Traditie si Solidaritate (ITS)- din care fac parte ultranationalistul francez Jean Marie Le Pen sau Alessandra Mussolini, nepoata fostului dictator Benito Mussolini, s-ar putea autodizolva, cel putin pina in 2009.

Si asta pentru ca ar pica sub pragul de 21 de deputati, cit presupune functionarea si, implicit, finantarea unui grup politic in interiorul PE. Ultranationalistii sint condusi de francezul Bruno Gollnisch condamnat, ca si Le Pen, pentru negarea Holocaustului. Deputatul independent Mircea Cosea este singurul care face nota discordanta in grup pentru ca are bilet la clasa a II-a.

Initial am crezut ca face economie la bugetul comunitar, insa politicianul a explicat ca e vorba de „o greseala de inregistrare”. Dupa ce a plecat din PNL, s-a lipit de peremisti in grupul ITS. De dupa perdeluta care asigura intimitatea euronavetistilor strabate vocea intepata a Danielei Buruiana, colega sa de la extremisti.

In sfirsit, capitanul Marcu si echipajul sau ne ureaza bun venit la bordul aeronavei BAe 146-200. Pina la Strasbourg vom face fix 2 ore si 45 de minute, timp suficient pentru ca deputatii sa si motaie putin.

Un oras care „erupe” patru zile pe luna

Strasbourg-ul, capitala Europei moderne, situat in nord-estul Frantei, la numai 2 km de Germania, prinde viata atunci cind au loc plenarele PE. Odata ajuns aici, esti cucerit de frumusetea „burg-ului” medieval, vesel si foarte chic.

Alaturi de cei 785 de deputati, cetatea dintre canalele I’ll-ului e luata cu asalt de 5.000 de functionari care aduc cu ei tone de documente si o cohorta de talmaci care au misiunea sa traduca sau sa interpreteze cele mai importante mesaje in cele 23 de limbi oficiale. In total, nu mai putin de 506 de combinatii lingvistice materializate in 700.000 de pagini traduse in prima parte a anului.

Se spune ca, datorita expertizei, birocratia detine in realitate puterea in virful piramidei politice a UE. Doar o data pe an, eurofunctionarii ramin, pe rind, la Bruxelles pentru a face economie. Agoniseala nu e de ici de colo, in conditiile in care se spune ca PE plateste anual orasului o factura de 120 de milioane euro.

In zilele cu plenare, se sta calm la coada la taxiuri, nu sint locuri in hoteluri, pentru ca acestea se rezerva chiar cu un an inainte, restaurantele dau pe afara de clienti, iar tonerele din birouri se epuizeaza implacabil.

Intrarile din jurul imensului complex din sticla, care contrasteaza in chip fericit cu cochetele cladiri medievale construite in parte pe apa, sint inconjurate de parcari pline de biciclete. Chiar si unii eurodeputati prefera deplasarea pe doua roti. In interior, se lucreaza alert. Odata patruns in forfota de pe holuri, iti vin in gind regulile de prioritate de pe sosele.

Primul gind este sa faci rost de o harta sau un indrumar pentru a te descurca in acest labirint institutional. Aici, timpul pare ca se dilata si se contracta in acelasi timp.

Peste 1.500 de birouri, zeci de sali de conferinte si de reuniuni pentru cele opt grupuri politice, kilometri de coridoare, care se transforma in adevarate „autostrazi pietonale” si, din loc in loc, puncte de control unde se vorbeste in franceza, limba informala de comunicare. „Cind am venit aici, eram total dezorientata. Imi lua 10-15 minute ca sa ajung dintr-un birou in altul.

Dar acum pot sa spun ca totul e ordonat si foarte bine pus la punct”, ne spune Mihaela Militaru, Press Officer la grupul ALDE (Alianta Liberalilor si Democratilor pentru Europa), din care fac parte PNL si PC, al treilea grup ca marime din PE.

Cititi articolul integral

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro