Ce înseamnă sloganul „Toți ochii pe Rafah” – „All eyes on Rafah” și cum a păcălit algoritmul pentru a se viraliza fulgerător pe rețelele sociale
O imagine generată de Inteligență Artificială cu textul „Toți ochii pe Rafah” a fost redistribuită de peste 46 de milioane de ori pe fondul atacurilor Israelului asupra orașului din sudul Fâșiei Gaza. Mesajul este un apel la conștientizarea efectelor războiului și a devenit de ceva vreme un slogan central al activiștilor și manifestanților propalestinieni, scriu New York Times și revista Time.
Timp de luni de zile, mesajul „Toți ochii pe Rafah” a fost frecvent folosit în dezbaterea intensă din jurul războiului purtat de Israel împotriva Hamas. Ea s-a viralizat mod periodic pe rețelele sociale, în special pe măsură ce atacurile israeliene în oraș s-au intensificat.
Fraza este practic un apel adresat oamenilor din întreaga lume, care sunt invitați să nu-și întoarcă privirea de la ceea ce se întâmplă în orașul Rafah – unde 1,4 milioane de oameni se adăpostesc după ce au fugit din cauza luptelor violente din alte părți din Gaza -, în timp ce Israelul își continuă ofensiva.
Miercuri, sloganul a ajuns din nou în trending, în special în vestul Europei, Australia și India, de data aceasta printr-o imagine generată de inteligența artificială, care arată un câmp de corturi de refugiați pe care scrie „Toți ochii pe Rafah”.
With tens of millions of shares via Instagram stories in less than 48 hours, and subsequent shares on X, Facebook and TikTok, this AI-generated image of tents reading „All Eyes on Rafah” has now become the most viral AI-generated image I’ve ever seen. pic.twitter.com/La8mUNBlF7
— Shayan Sardarizadeh (@Shayan86) May 29, 2024
O versiune a acestei imagini a fost distribuită de 46 de milioane de ori pe Instagram. Inclusiv de vedete precum Bella Hadid, al cărui tată este palestinian, cântăreața Dua Lipa, Nicola Coughlan, actrița din serialul Netflix Bridgerton, comediantul Hasan Minha sau actorul Aaron Paul, printre alții.
Miercuri existau deja peste 195.000 de postări cu milioane de vizualizări pentru hashtag-ul #AllEyesOnRafah pe TikTok, iar subiectul a fost în trend pe Instagram marți, unde au fost făcute alte aproape 100.000 de postări.
„Cu zeci de milioane de distribuiri prin intermediul Instagram Story în mai puțin de 48 de ore și distribuiri ulterioare pe X, Facebook și TikTok, această imagine a devenit acum cea mai virală imagine generată de Inteligența Artificială pe care am văzut-o vreodată”, a observat pe X jurnalistul BBC Shayan Sardarizadeh.
De unde provine sloganul „Toți ochii pe Rafah”
Este posibil ca fraza să își aibă originea în comentariile făcute în februarie de Rik Peeperkorn, care conduce biroul Organizației Mondiale a Sănătății pentru Gaza și Cisiordania ocupată de Israel.
Peeperkorn vorbea la o conferință de presă în timp ce armata israeliană își intensifica campania în sudul Fâșiei Gaza.
„Toți ochii sunt ațintiți asupra Rafah”, a spus atunci Peeperkorn. Comentariul a fost aproape imediat reprodus de grupurile pro-palestiniene și umanitare pentru a atrage atenția asupra situației din Rafah și Gaza în general.
Printre cei care au preluat comentariul s-au numărat organizațiile Salvați Copiii, Oxfam și, mai târziu, grupuri de lobby pro-palestiniene precum Jewish Voice for Peace.
Situația din Rafah a atras și mai multă atenție după atacul israelian aerian din weekend care a lovit o tabără de corturi în care se adăposteau palestinienii fugiți din alte colțuri ale Fâșiei Gaza. Cel puțin 45 de civili au murit.
Luni, Netanyahu a declarat că moartea civililor a fost un „accident tragic”, dar atacurile au continuat marți, potrivit The New York Times.
Alte 21 de persoane ar fi fost ucise în urma unui raid aerian asupra unei „zone umanitare” din vestul Rafah, potrivit AFP, deși armata israeliană a negat implicarea.
De ce s-a răspândit așa de repede pe rețelele sociale
Un lucru cert este că imaginea a atras mai multă atenție decât alte fotografii din Rafah sau Gaza.
Acest lucru s-ar putea datora faptului că imaginea este distribuită cu ajutorul funcției „Add Yours” de pe Instagram, care permite utilizatorilor să o redistribuie în câteva secunde fără a fi nevoie să caute imagini.
În plus, tocmai pentru că imaginea este generată de Inteligența Artificială, se pare că ea a scăpat de orice eventuală cenzură bazată pe cuvinte-cheie, ceea ce a contribuit la răspândirea sa explozivă, scrie site-ul televiziunii Al Jazeera.
Într-o discuție cu revista Time, Sarah Jackson, profesoară asociată la Școala Annenberg pentru Comunicare de la Universitatea din Pennsylvania, a oferit și ea câteva explicații pentru succesul sloganului.
„Unul dintre lucrurile cu adevărat importante pe care trebuie să le înțelegem este că mulți jurnaliști palestinieni au folosit Instagram pentru a distribui de la fața locului ceea ce s-a întâmplat. Știm că mulți dintre acești jurnaliști au fost direct vizați și cenzurați din această cauză, dar aceasta a fost o platformă care a fost populară pentru ei”, a spus Jackson.
Ea a subliniat că mulți activiști de pe rețelele sociale ar fi avut dificultăți în a distribui imagini din Gaza din cauza algoritmilor care ascund conținutul grafic.
Este posibil ca utilizatorii să fi găsit o soluție de rezolvare prin distribuirea acestei imagini AI.
„Multe dintre imaginile care vin din teren sunt foarte grafice și macabre”, a spus Jackson.
„A fost din ce în ce mai greu pentru oameni să documenteze cu adevărat ceea ce se întâmplă… iar atunci când sunt documentate imagini convingătoare, acestea sunt adesea cenzurate la nivelul platformei, este logic ca oamenii să apeleze la Inteligența Artificială”, a mai spus profesoara.