Comisia Europeana propune o revizuire majora a procedurilor de omologare a vehiculelor si doreste sa poata aplica sanctiuni financiare celor care incalca regulile
Ca urmare a scandalului Volkswagen, Comisia Europeana a propus miercuri o reviziuire de amploare a procedurilor de omologare a vehiculelor in UE, dorinta Bruxelles-ului fiind sa aiba puteri sporite de supraveghere si de aplicare de sanctiuni, „pentru a corecta erorile din sistem”. Comisia ar vrea sa aiba dreptul sa impuna amenzi administrative de pana la 30.000 euro pentru fiecare exemplar care incalca normele, iar sanctiunile s-ar putea aplica si institutiilor care se ocupa de teste. Comisia vrea sa aiba dreptul de a controla vehicule aflate in circulatie si de a le testa in propriul laborator de cercetare. CE vrea sa aiba in viitor si dreptul sa ordone rechemari.
Comisia Europeana a prezentat propuneri legislative pentru a se asigura ca producatorii de autovehicule respecta cu strictete cerintele UE in materie de siguranta, protectia mediului si productie.
Comisia propune o revizuire majora a asa-numitului cadru de omologare „de tip al UE”. In cadrul normelor curente, doar autoritatile nationale sunt responsabile pentru atestarea faptului ca un vehicul indeplineste toate cerintele pentru a putea fi plasat pe piata si pentru supravegherea conformitatii producatorilor cu legislatia UE.
Actualul sistem de omologare de tip se bazeaza pe incredere reciproca: odata ce un autovehicul este certificat intr-un stat membru, acesta poate circula liber pe intreg teritoriul UE. Chiar daca UE stabileste cadrul juridic, autoritatile nationale sunt pe deplin responsabile pentru verificarea conformitatii producatorilor de automobile. Proiectul de regulament privind omologarea si supravegherea pietei autovehiculelor pastreaza principiul recunoasterii reciproce, care sta la baza pietei unice a UE, insa urmareste sa corecteze deficientele sistemului.