Consiliul de Solutionare a Contestatiilor: "Nu am blocat licitatia privind constructia autostrazii Brasov-Comarnic. Premierul Ponta a fost dezinformat" / Min. Transporturilor banuieste existenta unor interese ascunse in spatele deciziilor CNSC
Conducerea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), acuzata puternic si amenintata cu schimbarea in sedinta de guvern de vineri de premierul Ponta pentru ca a suspendat licitatii importante in urma unor contestatii, a anuntat, luni, ca CNSC nu a „blocat” nici o procedura, ca a rezolvat contestatia in cazul licitatiei de constructie a autostrazii Comarnic-Brasov in trei zile lucratoare, chiar inaintea de sedinta de guvern de vineri, si ca afirmatiile prim ministrului au fost facute „ca urmare a unei dezinformari”.
Premierul Victor Ponta a atacat puternic, vineri, conducerea CNSC din cauza deciziilor acestuia de a suspenda licitatii importante in urma unor contestatii. Miza acestei schimbari? Controlul unei institutii care decide daca un contestatar al unei licitatii are dreptate sau nu.
In acest context, Ponta a cerut ministrilor schimbarea tuturor „birocratilor si smecherilor” de la toate institutiile subordonate.
„Deci, va rog pe toti ministrii, aveti in subordine zeci si sute de institutii care nu sunt nici PDL-iste nici USL-iste, sunt ale lor si nu putem sa-i miscam in nici un fel. Ei sunt acolo de ani de zile, o duc bine, ne cer bugete si dupa aia ne spun cum nu se poate face, cum se poate face nu ne spune nimeni, ne spun cum nu se poate ca nu a castigat cine trebuie licitatia, sa mai facem pana castiga cine trebuie. Sa schimbam toti acesti birocrati si smecheri care, de ani de zile, pe toate guvernele, capuseaza in acelasi fel. Eu nu stau sa plang ca m-a batut sistemul. Aduceti-i pe cei care va spun cum se poate face. Toti cei care va spun nu se poate schimbati-i din functie, aduceti-i pe cei care spun cum se poate face, legal, transparent, dar cum se poate.”, a afirmat premierul.
Un exemplu de licitatie suspendata este cea pentru contractul de concesionare privind constructia tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov, de 58 de kilometri. In urma unei contestatii depuse de o firma chineza la doar cateva zile de la anuntul de licitatie, CNSC a decis, in decembrie, suspendarea procesului. Victor Ponta, nemultumit de decizie, a cerut schimbarea conducerii CNSC. „Toti cei care spun ca nu se poate trebuie schimbati din functie si puneti pe cei care spun ca se poate face”, a spus Ponta.
Trebuie precizat ca firma chineza China Communications Construction Company Limited a contestat fisa de date a achizitiei elaborata de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR). Anuntul de licitatie a fost publicat in sistemul electronic de achizitii publice pe 8 decembrie 2012, urmand ca ofertele sa fie primite pana pe 29 ianuarie 2013. Zece zile mai tarziu a fost depusa contestatia, iar CNSC a suspendat licitatia pe 21 decembrie. Valoarea estimata a contractului era de circa 1,2 miliarde de euro.
CNSC: „Consiliul nu a blocat licitatia, a rezolvat contestatia in 3 zile lucratoare”
Intr-un comunicat de presa remis luni redactiei HotNews.ro, conducerea CNSC precizeaza ca „nu a ‘blocat’ procedura susmentionata, cum in mod eronat s-a interpretat, nu poate bloca de altfel nicio procedura, tinand cont de faptul ca, in conformitate cu legislatia in domeniul achizitiilor publice, deciziile de suspendare pe care le pronunta (in cazurile prevazute expres de lege) actioneaza NUMAI PANA LA SOLUTIONAREA PE FOND A CAUZEI, adica maximum 20 de zile de la completarea dosarului”.
Consiliul aminteste ca, in speta, contestatia depusa de firma din China a fost repartizata aleatoriu completului numarul 11 care pe 21 decembrie a admis cererea de suspendare. In acest caz, cererea de suspendare ‘a actionat numai pana in data de 03.01.2013, atunci cand completul de solutionare caruia i-a fost repartizat dosarul, in mod aleatoriu, a solutionat pe fond cauza, pronuntand Decizia nr. 3/C11/5822. Prin decizia precizata s-a admis, in parte, contestatia formulata de catre CHINA COMMUNICATIONS CONSTRUCTION COMPANY LIMITED, dispunandu-se remedierea anuntului de participare si a fisei de date a achizitiei’.
„Ca atare, se observa ca Decizia nr. 3/C11/5822 a fost emisa in data de 03.01.2013, in numai 3 (trei) zile lucratoare, anterior declaratiilor domnului prim-ministru Victor Ponta din data de 04.01.2013, nu ulterior acestora, asa cum s-a lasat sa se inteleaga si gresit a fost mentionat in mass-media. Prin urmare, daca in data de 04.01.2013, cei care l-au ‘informat’ pe domnul prim-ministru Victor Ponta in cadrul sedintei de guvern cu privire la stadiul solutionarii contestatiei, ar fi intreprins diligentele minime de a se interesa cu privire la dosarul in cauza, ar fi aflat ca C.N.S.C. a solutionat pe fond contestatia in urma cu o zi, respectiv in data de 03.01.2013”, se mai arata in comunicat.
CNSC: Declaratiile premierului, facute ca urmare a unor dezinformari
„Din acest motiv, consideram ca afirmatiile domnului prim-ministru Victor Ponta, a carui buna credinta nu o punem la indoiala, au fost facute ca urmare a unei dezinformari”, continua comunicatul.
„In ceea ce priveste presedintele C.N.S.C. si ceilalti membri ai Consiliului, facem precizarea ca acestia sunt apolitici, in cazul acestora fiind stabilit prin lege acelasi regim al incompatibilitatilor ca si in cazul magistratilor. Presedintele C.N.S.C. are numai atributii administrative si manageriale si participa numai la solutionarea cauzelor ce au fost repartizate completului din care face parte, in calitatea sa de consilier de solutionare a contestatiilor in domeniul achizitiilor publice, fara a avea vreo ingerinta in deciziile pronuntate de alte complete, cum este cazul in prezenta cauza”, se mai precizeaza in comunicatul semnat de presedintele CNSC, Lehel-Lorand Bogdan
UPDATE 18:00 Ministerul Transporturilor, intr-un comincat remis HotNews.ro luni dupa-amiaza aminteste despre „neconcordante intre deciziile succesive ale CNSC […] fapt ce determina tergiversarea demararii unor lucrari importante de infrastructura”.
Despre suspendarea temporara a procedurii de licitatie in cazul autostrazii Comarnic – Brasov, MT precizeaza ca decizia CNSC a fost de „continuare procedurii de atribuire”, obligand totodata „asocierea formata din MT si CNADNR la publicarea unei erate in SEAP si JOUE care sa cuprinda criteriile de preselectie, algoritmii de calcul aferenti acestora, numarul minim si maxim de operatori economici, dar si decalarea termenului de deschidere a ofertelor cu o perioada egala cu intervalul de timp in care procedura de atribuire a fost suspendata”.
MT explica si un alt caz in care deciziile CNSC au intervenit in derularea procedurii de atribuire.
„A doua situatie priveste contractul pentru ᅡExecutia lucrarilor de constructii si instalatii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizare electronica), Sectiunea 3: Coslariu – Simeria, Tronsonul: Vintu de Jos – Simeria. Comisia de analiza, in prezent, se afla in proces de reevaluare a ofertelor, ca urmare a contestatiei depuse in data de 12.11.2012 de catre Asocierea SWIETELSKY – STRABAG – ALSTOM – ARCADA – EURO CONSTRUCT – TRANSFEROVIAR GRUP, dar si in conformitate cu cea de-a patra decizie a CNSC din 17.12.2012.
Referitor la demersurile ofertantilor, in urma anuntarii rezultatelor, precizam ca in cele patru contestatii solutionate de CNSC, fiecare dintre ofertanti (Asocierea SWIETELSKY – STRABAG – ALSTOM – ARCADA – EURO CONSTRUCT – TRANSFEROVIAR GRUP si Asocierea FCC-ALPINE -AZVI – STRACO), declarati pe rand castigatori, a avut calitatea de intervenient in contestatie, in opozitie cu celalalt ofertant – contestatar. Cei doi ofertanti au atacat la Curtea de Apel deciziile CNSC prin care a fost admisa contestatia celuilalt ofertant.
Mentionam ca cele 3 plangeri depuse la Curtea de Apel (2 plangeri depuse de Asocierea SWIETELSKY – STRABAG – ALSTOM – ARCADA – EURO CONSTRUCT – TRANSFEROVIAR GRUP si o plangere depusa de Asocierea FCC-ALPINE -AZVI – STRACO) au fost respinse irevocabil, confirmandu-se legalitatea deciziilor CNSC puse in aplicare de CNCF CFR SA.
Impotriva ultimei decizii a CNSC nr. 4641/C4/5130/17.12.2012 Asocierea FCC Construction SA – Alpine Bau GmbH – Azvi SA – SC Straco Grup SRL si CNCF -CFR SA a formulat de asemenea plangere la Curtea de Apel Bucuresti, plangere aflata in curs de solutionare, cu termen de judecata in data de 07.01.2013″, anunta Ministerul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor banuieste existenta unor interese ascunse in spatele deciziilor CNSC
„Ministerul Transporturilor constata, pe aceasta cale, neconcordante intre deciziile succesive ale CNSC privind cele doua cazuri amintite, fapt ce determina tergiversarea demararii unor lucrari importante de infrastructura.
Daca in prima situatie este vorba de blocarea primului proiect realizat in Romania prin parteneriat public-privat al unei autostrazi, in ceea ce priveste contractul de achizitie publica pentru realizarea tronsonului de cale ferata Vintu de Jos-Simeria, situatie care treneaza de aproximativ un an, exista riscul pierderii finantarii europene prin POS-T 2007-2013. Acest context ne indreptateste sa banuim chiar existenta unor interese ascunse.
Pornind de la aceste doua cazuri, Ministerul Transporturilor doreste sa atraga atentia tuturor factorilor implicati asupra necesitatii de a lua masurile adecvate pentru ca astfel de blocaje sa fie evitate in viitor”, mai sustine MT.
.